انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

پتروشیمی ها دست کارخانه های لوازم التحریر را در حنا گذاشتند!

بازار لوازم التحریر نشان از آن دارد که در کنار فرآورده ها تولید داخل بعضی از اقلام به طور وارداتی در کشور تامین می شود و ظرفیت قابل ملاحظه ای از مواد اولیه تولید نیز به طور وارداتی تامین می شود. حال با توجه به شرایط ارزی کشور و نزدیکی به پیک خرید فرآورده ها نوشت افزار و لوازم التحریر، جای سؤال دارد که آیا بازار فعلی توان پاسخگویی به احتیاج مشتریان با نرخ های منطقی را دارد؟

واردات لوازم التحریر کم گردید، تولید داخلی باید جایگزین شود

در این ارتباط موسی فرزانیان – رییس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار تهران، به ایسنا اظهار کرد: ۶۰ درصد احتیاج بازار لوازم التحریر از طریق واردات و ۴۰ درصد باقی مانده آن از طریق تولید داخلی تامین می گردید که با توجه به پروسه و فرآیند ثبت توصیه و واردات، در ماه های موخر از ظرفیت واردات بشدت کسرشده و باید تولید داخلی جایگزین واردات شود اما تا به امروز این مبحث عملی نشده هست.

وی دنبال کرد: تولید داخلی وابستگی شدیدی به واردات دارد، زیرا ظرفیت قابل ملاحظه ای از مواد اولیه به طور وارداتی در کشور تامین می شود و در شرایط فعلی تخصیص ارز و فرآیند ترخیص کالا از گمرکات بسیار سخت هست.

تامین مواد اولیه باید سرعت گیرد

فرزانیان با اشاره به اینکه تامین مواد اولیه برای تولید داخلی فرآیند طولانی را به خود اختصاص می دهد، افزود: در چند وقت موخر ترخیص کالا از گمرکها فرآیند دو ماهه ای را به خود اختصاص داده که این مبحث از ظرفیت تولید کارخانه ها کم هست و به نظر می آید تا وقتی که در بحث اجرای قوانین و دستورالعمل ها به طور واضح و بروز عمل نشود، نمی شود انتظار تولید مناسب را داشت.

رییس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت افزار تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر فصل کلیدی کار صنف لوازم التحریر هست، اظهار کرد: در حال حاضر بازار به وسیله وجود مواد اولیه و میزان تولید قابل قبول، با مشکلی در تامین احتیاج مشتریان رو به رو نیست اما اگر روند تامین مواد اولیه به این فرایند باقی بماند، در ماه های آینده شرایط دشواری بر بازار حکمفرما خواهد گردید.

وی گفته بود: تنها یکی از کارخانه های تولیدی کشور توان تامین احتیاج ۶۰ درصدی بازار نوارچسب کشور را دارد اما به سبب عدم دسترسی به مواد اولیه پتروشیمی ها، این کارخانه با ظرفیت تمام فعالیت نمی کند و این در حالی هست که پتروشیمی ها قدرت تولید مواد اولیه را دارند.

او تحریم های داخلی را بسیار تاثیرگذارتر از نوسانات نرخ ارز دانست و افزود: اگر مشکلات داخلی مثل عدم دسترسی ساده به تولیدات پتروشیمی ها رفع شود، زیادی از تولید کنندگان قدرت تولید با ظرفیت کامل را دارند و توان دارند احتیاج بازار را جواب دهند.

انتهای پیام

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: