استفاده کالای ایرانی نیازمند تولید فکر ایرانی

 

مردم مشابه بزرگترین عامل بیشترین نقش را دارند چراکه هم می‌توانند در تولید کالای ایرانی با کیفیت قسمت دارا باشند و هم به عنوان استفاده کننده دارای قسمت بسیار بالایی می باشند.

اما در ضلع سوم که خواص، نخبگان و نخبگان و اصحاب فکر و قلم قرار دارند می‌توانند در برداشتن موانع روانی، اجتماعی و مهم‌تر از موانع فرهنگی استفاده کالای ایرانی، ایفای نقش کنند که در یک کلمه عبارت هست از «تولید فکر و اندیشه ایرانی» به عنوان مانع کلیدی رویکرد مردم به محصول خودی. مانعی که کمتر دیده شده و یا مورد توجه قرار گرفته هست.

..

.. آنگاه ایرانی فکر کرد و اندیشه بومی تولید کرد.

استفاده فکر ایرانی زمانی ممکن می‌شود که در راستای تولید آن موفق باشیم. همان گونه که توفیق در تولید کالای ایرانی مشروط به تولید اندیشه و خلاقیت ایرانی هست، هر گونه استفاده کالای ایرانی نیز در استفاده از اندیشه بومی و خودی هست.

 

با چنین رویکردی به دنیا و دیگران، آیا استقلال خواهی، میهن دوستی، کمک به هموطن، تقید به فرهنگ بومی مفهومی دارد که استفاده از کالای خودی اعتبار به حساب آید؟ حال آنکه در آموزه‌های اسلامی، سبک زندگی و نگاه دیگری تولید می‌شود.

کلمه دنیا و مشتقات آن 382  بار در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته که در تمامی آن‌ها، دنیاطلبی ودنیاپرستی مذمت شده و به طور اساسی دنیا را از آن جهت دنیا، دنی و دون نامید هست که آن را بدون اعتبار ذاتی معرفی کند.

بنابراین فلسفه استفاده از دنیا و آنچه در آنست «رفع نیاز» هست و بهره آدمی از دنیا به همان قدری هست که می‌خورد و می‌پوشد. چنانچه امیرمومنان امام علی (علیه السلام) خطاب به فرزندان انسان می فرماید: «اگر از دنیا بقدر کفایتت بخواهی کمی از دنیا تو را کفایت می¬کند و اگر بیشتر از کفایتت بخواهی همه دنیا هم تو را بس نباشد.

اعتبار می باشند و استفاده زدگی، تجمل گرایی، لوکس گری، دنیاطلبی، برند پوشی و وابستگی به اجانبو .» (اصول کافی، ج دو، ص 138)

ضد اعتبار… چنانچه اعتبار های حقیقی در جامعه ایرانی حاکم گردد از فرآورده ها ایرانی نیز استقبال خواهد گردید… در نتیجه استفاده کالای ایرانی نیازمند دگرگونی در فکر و اندیشه حاکم بر جامعه  ایرانی هست و تا وقتی که تولید و استفاده اندیشه ایرانی رایج شدن نیابد استفاده از کالای ایرانی هم افتخار نخواهد گردید.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نوشت‌ افزار در آستانه سال تحصیلی کرونایی/ برخی لوازم‌التحریر موجود، غیربهداشتی‌اند

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار گفت: درحال حاضر و پس از گذشت دوسال از شیوع ویروس کرونا، محصولات نوشت افزار در سال جاری و در مقایسه با وضعیت دو سال پیش بازار لوازم التحریر، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها:

خوش آمدید

بازدیدکننده گرامی

به سایت جدید انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور خوش آمدید. این سایت در حال تکمیل است با این حال، شما می‌توانید از بخش های مختلف سایت دیدن نمایید.

درصورت وجود هر گونه سوال از بخش تماس با ما با ما در ارتباط باشید.