انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

مهارت آموزی؛ از ورود به آموزش و پرورش تا اسباب کشی به تعلیم عالی

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توسعه آموزش‌های مهارتی اولویتی هست که در برنامه ششم توسعه و سخنان دولتمردان بشدت مورد توجه قرار هست، علاوه بر آن بحران بیکاری این روزها‌ی جوانان و تبعاتی که در پی این مشکل ایجاد می‌شود گواهی بر لزوم توسعه آمورش‌های مهارتی هست.

آموزش و پرورش امروزی به عنوان نهادی با قدمتی حدود ۱۵۰ ساله که پایه تعلیم و تربیت را در جامعه شکل می‌دهد نقش پررنگی در القای آموزش‌های مهارتی به جامعه دارد و در سندهای بالادستی بویژه سند دگرگونی بنیادین توسعه آموزش‌های مهارتی در اولویت‌ها قراردارد.

مهارت آموزی از ورود به آموزش و پرورش تا اسباب کشی به تعلیم عالی

ورود آموزش و پرورش به عرصه مهارت آموزی

ورود آموزش‌های مهارتی به آموزش و پرورش در قالب آموزشگاه‌های حرفه‌ای مقدماتی و با هنرستانی به اسم مدرسه «ایران- آلمان» در سال ۱۲۸۶ کلید خورد و در تاریخ سیزدهم بهمن ۱۳۰۳ مدرسه ایران و آلمان به هنرستان فنی تهران تغییر اسم داد.

آموزش‌های مهارتی نظام‌مند گردید

قبل از انقلاب و در سال ۱۳۴۹ اداره تعلیمات حرفه‌ای، صندوق کارآموزی و شورای عالی کارآموزی مصوبه مجلس شورای ملی و سنا مسیولیت اجرایی آموزش‌های مهارتی را برعهده داشته‌اند و بعد از برتری انقلاب شورای عالی سازگاری آموزش‌های فنی وحرفه‌ای در سال ۱۳۵۹ با مصوبه شورای انقلاب متولی این امر گردید.

با توجه به اینکه لزوم ایجاد سازمانی هماهنگ کننده در  آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و نامنظم بودن برنامه‌ها تا آن زمان، اواخر سال ۱۳۵۸ تشکیل وزارتخانه‌ای به اسم «وزارت تعلیم فنی و حرفه‌ای» از سوی شهید رجایی وزیر وقت آموزش و پرورش به شورای انقلاب جمهوری اسلامی پیشنهاد داده گردید که به تصویب نرسید، اما در سال ۱۳۶۰ کمیته‌ای مأمور تدوین و طرح جامع تعلیم فنی و حرفه‌ای کشور گردید تا از برنامه‌های پراکنده گذشته جلوگیری کند.

مهارت آموزی از ورود به آموزش و پرورش تا اسباب کشی به تعلیم عالی

هدف از شاخه کاردانش و فنی و حرفه‌ای در نظام آموزشی

شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش  از حدود دو دهه پیش به نظام آموزشی راه یافتند و هرکدام علی رغم تفاوت‌هایی که در آموزش‌ها دارد شباهت‌هایی هم با هم دارند من جمله اینکه هر دو شاخه هنرجویان را با مهارت کافی وارد بازار کار می‌کند اما در شاخه کاردانش تربیت کارگر ماهر و در شاخه فنی وحرفه‌ای تربیت تکنسین را برعهده دارد.

یکی از تفاوت‌های فاحشی که این دو نظام دارند این هست که دوره «کاردانش» توسط وزارت تعلیم و پروش و با مشارکت ملحق شده وزارت کار و امور اجتماعی، اما دوره‌های «فنی و حرفه ای» مستقیما توسط وزارت آموزش و پرورش، اجرا می‌شود البته فارغ التحصیلان هر دو دوره، دیپلم متوسطه دریافت می‌کنند و امکان ادامه تحصیل خواهند داشت.

مهاجرت آموزش‌های مهارتی از آموزش و پرورش به آموزش‌عالی

از سال‌های دهه ۷۰ باتلاش وزیر آموزش و پرورش و مسئولین وقت، مدرسه ها عالی آموزش و پرورش و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با شرایط مورد احتیاج توسعه صنعتی کشور گسترش یافتند.

نظام تعلیم مهارتی در کشور برای هنرجویان در حالی سپری می‌شد که اما و اگر‌های زیادی برای فعالیت این آموزشکده‌ها وجود داشت و سر انجام و بعد از کشمکش‌های بسیار مسیولیت آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای و پذیرش دانشجوی فنی و حرفه‌ای که تا مدت‌ها بر عهده آموزش و پرورش بود در اسفند سال ۸۹ با مصوبه کمیسیون تلفیق با همه ابزارها به وزارت علوم واگذار گردید و علل مختلفی من جمله اعتراض کارکنان آموزشکده ها، تعلیم حرفه‌ای و زیادی دیگر از گمانه زنی‌ها عامل این جابه جایی بود.

رویکرد‌های جدید مهارت آموزی در تعلیم مهارتی دوران مدرسه

یکی از ارکان اجرای سند دگرگونی بنیادین آموزش و پرورش توجه به مهارت آموزی هست و این مبحث به صورت متعدد و از تریبون‌های متفاوت اعلام می‌شود و آموزش و پرورشی‌ها اهتمام دارند تا این اصل مغفول را به تدریج در مدرسه ها اعم از شاخه‌های دیدگاهی و مهارتی اجرایی کنند هرچند که برای تحقق آن خلا‌های فرهنگی و زیر ساختی زیادی وجود دارد و مقاومت‌های برای توسعه این نوع از آموزش‌ها کم و بیشتر از سوی جامعه دیده می‌شود.

علی رغم کم بودن ابزارها موجود در عرصه مهارتی و بعضی مقاومت‌هایی که در توسعه قسمت این آموزش‌ها در اوائل اجرای سند دگرگونی وجود داشت، اما به تدریج قسمت آموزش‌ها افزایش یافته هست.

مهارت آموزی از ورود به آموزش و پرورش تا اسباب کشی به تعلیم عالی

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: