انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نوشت‌ افزار در آستانه سال تحصیلی کرونایی/ برخی لوازم‌التحریر موجود، غیربهداشتی‌اند

5/5 - (1 امتیاز)

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار گفت: درحال حاضر و پس از گذشت دوسال از شیوع ویروس کرونا، محصولات نوشت افزار در سال جاری و در مقایسه با وضعیت دو سال پیش بازار لوازم التحریر، ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

گروه کشت و صنعت بازارنیوز– سعید ترکاشوند- «محمود رضا صنعتکار» رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار در گفتگو با بازارنیوز به وضعیت واحد‌های تولیدی نوشت افزار و بازار لوازم التحریر کشور در آستانه سال تحصیلی جدید اشاره و در تشریح این مسئله گفت: طی دو سال اخیر و با وجود تمامی مشکلات، تعطیلی را در صنف تولیدکنندگان نوشت افزار شاهد نبوده ایم و در این مدت، فقط شیف کاری واحد‌های تولیدی از سه شیفت به یک یا دو شیفت کاری تقلیل یافته است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار با بیان این که فعالیت بسیاری از واحد‌های تولیدی وابسته به بازگشایی مدارس است گفت: در این مدت واحد‌های تولیدکننده جامدادی، کیف و کوله پشتی به دلیل تعطیلی مدارس، ضربات زیادی را متحمل شده اند چرا که فعالیت اقتصادی این گونه کارگاه‌ها مستقیما با مدارس سروکار دارد.

وی افزود: درحال حاضر هیچ نگرانی و مشکلی برای عرضه محصولات نوشت افزار به بازار وجود ندارد، زیرا که در این دو سال اخیر و با تعطیلی مدارس بسیاری از تولیدکنندگان، حجم قابل توجهی از نوشت افزار را در انبار‌های خود دپو کرده اند؛ با توجه به این مسئله، برای سال تحصیلی جدید هیچ مشکلی برای عرضه اقلام اساسی نوشت افزار مانند خودکار، پاکن و مداد نخواهیم داشت.

افزایش چشمگیر هزینه های تولید نوشت افزار در دو سال اخیر

صنعتکار در ادامه به جهش قیمت عوامل تولید نوشت افزار طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: در مقطع فعلی قیمت ارز، میزان بهای مواد اولیه (محصولات پتروشیمی) و هزینه‌های آب و برق و اجاره (هزینه تولید) از جمله مواردی هستند که در مقایسه با دو سال قبل، چندین برابر شده است. با توجه به کلیه مباحث مذکور، کالا‌های نوشت افزار در مقایسه با دیگر اجناس و در شرایطی که تورم در کشور رشد چشمگیری داشته، از افزایش قیمت بسیار کمی برخوردار بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار تصریح کرد: دو سال پیش نرخ ارز رقمی بالغ بر ۱۲ هزار تومان بود، اما اکنون نرخ ارز در بازار ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است. علاوه بر این قیمت مواد پتروشیمی هم در این دوسال دو برابر شده و از سوی دیگر دستمزد و حقوق کارگران هم ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ با احتساب این موارد باید تا کنون قیمت لوازم التحریر ۶۰ تا ۷۰ در صد افزایش می‌یافت، اما این مسئله محقق نشده است.

وی تاکید کرد: درحال حاضر  با توجه به مشکلات مذکور و ویژگی فصلی بودن بازار نوشت افزار، قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و باید این نکته را خاطر نشان کرد که این افزایش قیمت ۴۰ درصدی تنها شامل نوشت‌های پر مصرف می‌شود چرا که در همین ایام بعضی از همکاران به دلیل پرداخت بدهی‌های خود، مجبور شدند اجناس تولیدی خود را زیر قیمت بازار به فروش برساندند.
والدین به بهداشت محصولات نوشت افزاری توجه کنند
صنعتکار در ادامه به بهداشتی بودن محصولات نوشت افزاری مورد استفاده کودکان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر و با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، موضوع بهداشت و کیفیت محصولات نوشت افزاری باید جزو یکی از مهمترین اولویت‌های خانوار‌ها باشد؛ اکنون بسیاری از اقلام نوشت افزاری بازار مانند مداد، خودکار، پاک‌کن، کوله‌پشتی، دفتر، خمیر‌بازی، رنگ انگشتی و رنگ‌های هنری مانند گواش در داخل تولید شده و پس از اتمام فرایند ساخت، در صورت تایید، نشان استاندار دریافت می‌کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان این که سازمان غذا و دارو هم باید نظارت جامعی بر بهداشت این گونه محصولات داشته باشد گفت: لوازم بازی کودکان مانند خمیر‌بازی، شن بازی، خمیراسلایم و رنگ انگشتی از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر نشان استاندارد ایران، باید حتما نشان «سیب سلامت» سازمان غذا و دارو را هم دریافت کنند چرا که غیر بهداشتی بودن این گونه محصولات می‌تواند خطر آفرین باشد.

صنعتکار در ادامه با اشاره به برخی از محصولات غیر بهداشتی موجود در بازار گفت: درحال حاضر خمیر‌های اسلایم موجود در بازار هیچکدام نشان استاندارد و سیب سلامت ندارند و باید این مسئله را به والدین هشدار داد که از خرید هر گونه محصولاتی که این دو نشان را ندارد باید امتناع کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار افزود: علاوه بر این، در خط کش‌های انعطاف پذیر وارداتی و بعضا داخلی از مواد غیر بهداشتی استفاده می‌شود، زیرا نمونه‌های مواد پتروشیمی فلکسیبل گران‌تر است و برای این که تولید این گونه محصولات ارزان‌تر تمام شود از نمونه‌های صنعتی استفاده می‌کنند که برای کودکان مضر است؛ والدین باید این نکته را مد نظر داشته باشند که هر نوشت افزار ارزانی خوب نیست چرا که امکان دارد این نوشت افزار‌ها جان کودکان را به خطر بیاندازد.

وی در آخر خاطر نشان کرد: علاوه بر والدین، برخی از سازمان‌ها هم برای کودکان و دانش آموزان مناطق محروم به دنبال تهیه ارزانترین محصولات نوشت افزاری هستند و در این میان به نکته این توجه نمی‌کنند که شاید این نوشت افزار‌های ارزان قیمت اقلام غیربهداشتی و غیراستاندارد باشند. 

پایان پیام//

منبع: بازار نیوز

به این مطلب امتیاز دهید:
5/5 - (1 امتیاز)

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: