انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

آیا روزگار کاغذ در سال آینده مچاله تر می شود؟

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ آذر ماه که به انتهاء برسد،‌ 9 ما از سال 97 می‌گذرد،‌ 9 ماهی که برای زیادی از صنایع  مملو از چالش و مشکلات اقتصادی بود،‌ در این میان بازار متلاطم سال‌های موخر چاپ و نشر درگیر مشکلات مکرر دیگری من جمله گرانی بیشتر از اندازه کاغذ و مقوا و در مواقعی کم بودن کاغذ در کشور گردید. سوژه ای که سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارتخانه متبوع‌اش کوشش کردند با ورود به آن، مشکلات بدنه نشر را مرتفع سازند که البته بحق هم باید گفت‌، این ورود گرچه مخالفانی بویژه در حوزه ورود کاغذ به لیست کالاهای بنیادی بهره‌مند از ارز 4200 تومانی داشت‌، اما تا اندازه‌ای بعضی از مشکلات ناشران را در دسترسی به  کاغذ رفع کرد، سامانی هر چند اندک به بازار کاغذ داد و وضع واردات را بهبود بخشید.

اما این بهبود نسبی نتوانست مشکلات دسترسی به کاغذ را رفع کند،‌ از سوی دیگر بی‌سامانی بازار ارز در ماه‌های موخر و درگیر بودن صنعت های دیگر باعث شده تا واردات کاغذ نیز دچار مشکل گردد. هر چند وزارت ارشاد و وزارت صنعت های مشارکت خوبی با واردکنندگان مورد تأیید خود برای انجام مراحل مقدماتی اقدام به واردات کاغذ کرده‌اند‌، اما انتظار چند ماهه این واردکنندگان در صف تخصیص‌های ارزی بانک مرکزی مشکل آفرین شده هست.

علی‌اکبر تورانیان، یکی از ناشرانی هست که در لیست نخست واردات کاغذ برای واردات دو  هزار تن کاغذ به اعتبار بیشتر از یک میلیون دلار تأیید شده است‌، اما تاحالا موفق به دریافت ارز تخصیص یافته از بانک مرکزی نشده هست.

  شرکت تعاونی ناشران استان شهر قم نیز که اخیراً موفق به واردات 250 تن کاغذ چاپ و تحریر به کشور شد‌ه هست، برای واردات شش هزار تن کاغذ ثبت شده در لیست نخست نتوانست ارز بانک مرکزی را دریافت کند.

کاهش 40 تا 50 هزار تومانی نرخ کاغذ در بازار/ کاغذ ارزان‌تر می‌شودبه چه سبب سرنوشت 98 درصد کاغذهای وارداتی آشکار نیست؟صادر کردن حواله توزیع کاغذ از اول آذر از طریق سیستم توزیع

البته بعضی دیگر از اشخاص این لیست توانسته‌اند قسمتی از کاغذهای ثبت شده را وارد کنند،‌ برای نمونه محمد متولی توانست از بانک مرکزی برای واردات 300 تن کاغذ چاپ و تحریر ارز دریافت کند. مابقی کاغذهایی که متولی دارای تعهد شده وارد کند، 500 تن هست که هنوز موفق به دریافت ارز آن نشده هست.

با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که با توزیع کاغذهای کشف شده از انبارهای محتکران و کاغذهایی که واردکنندگان سابق داوطلبانه در اختیار وزارت ارشاد برای توزیع قرار داده‌اند‌، تا انتهاء سال موجودی کاغذهای توزیعی نیز به اتمام رسد؛ در نتیجه سال 98 سال چندان خوبی برای کاغذ چاپ و تحریر کشور نخواهد بود. طبیعی هست در شرایطی که واردات نابسامان هست،‌ تولید داخلی می‌تواند گره‌گشا باشد،‌ اما تولید داخلی کاغذ نیز در یکی دو سال موخر دچار مشکلاتی من جمله نبود مواد اولیه شده هست. با اجرایی شدن قانون منع برداشت چوب از جنگل‌های شمال، کارخانه چوب و کاغذ مازندران بزرگترین تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه در کشور نیز خط تولید خود  را برای یک سال متوقف نمود و حالا پس از گذشت چند ماه از شروع فعالیت خط تولید چاپ و تحریر تنها قسمتی از حجم تولید را پاسخگوست.

علیرضا آهی، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در این زمینه می‌گوید:  ما سال کنونی 34 درصد حجم خود تولید داشتیم و تقریباً 20 هزار تن تولید کردیم.

وی در مورد افق پیش رو برای سال آتی اظهار کرد:‌ با این شرایطی که در کشور هست و وضع واردات چوب و خمیر کاغذ، برای سال آینده توسعه‌ای نخواهیم داشت‌. ما ازابتدای سال تاحالا نتوانستیم هیچ واردات چوبی داشته باشیم،‌ بهره‌برداری از جنگل‌ها ممنوع شده و ما با مشکل نقدینگی و کم بودن مواد اولیه مواجه هستیم.

آهی در مورد مشکلات موجود برای واردات چوب به کشور اظهار کرد:‌ چوب ابتدا در گروه کالایی یک قرار داشت،‌ اما بعد به گروه دو که از ارز نیمایی بهره‌مندند‌، اضافه گردید و خوب ما نتوانسته‌ایم هنوز ارز نیمایی را بگیریم.

وی علاوه بر این از دوبرابر شدن نرخ جهانی چوب اطلاع داد و اظهار کرد: هر تن چوب که 57 دلار نرخ داشته به 127 دلار دست یافته هست،‌ در نتیجه تولید داخلی کاغذ نیز چندان مقرون به صرفه نیست. پس ما در کارخانه مازندران به سفارشاتی که داشتیم پایبند هستیم نه افزایش تولید. برای نمونه سال کنونی قرار هست 10 هزار تن به آموزش و پرورش کاغذ دهیم که تاحالا قسمتی از این تعهد انجام شده هست.

با توجه به مشکلات پیش آمده در تخصیص ارز برای واردات چوب و کاهش چشمگیر تولید داخلی، می‌توان اظهار کرد سال 98 سال خوبی برای صنعت چاپ و نشر کشور نخواهد بود و مشکلات دسترسی به کاغذ دوچندان خواهد گردید. باید دید تیم کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چاره‌ای در این زمینه خواهد اندیشید یا خیر؟

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: