انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

گرانی کاغذ؛ «کاهش شمارگان» و «گرانی کتاب»

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از مشرق، «، «اوضاع بر وفق مراد نیست»؛ این اظهارات اهالی نشر اعم از نویسنده و ناشر و کتاب فروش هست در ماه های گذشته. نرخ کاغذ سر به فلک کشید و تدبیرها تاثیرگذار واقع نشد و واردکنندگانی که ارز دولتی داشتند کاغذهایشان را احتکار کردند برای فروش گران تر و آن که آسیب کرد اهالی نشر بودند و اکنون به گواه آمار خانه کتاب شمارگان کتاب در مهر سال کنونی نسبت به همانند سال گذشته 10درصد کاهش پیدا کرده ضمن این که نرخ کتاب ها نیز تا حدود 50درصد گران شده هست.

زیادتر بخوانیم:

کاغذهای یارانه ای ایران کجا رفت؟ تدبیر یک ناشر برای مبارزه با گرانی کاغذ

جدیدترین آمار خانه کتاب نشان می دهد وضعیت کتاب و نشر خیلی هم به سامان نیست. شمارگان کتاب 10درصد کم تر شده و کتاب نیز تا 50درصد گران تر شده هست. البته برای لمس گرانی کتاب خیلی هم لازم نیست در انتظار آمار بمانیم. کافی هست سری به کتاب فروشی ها بزنیم و عملاً این گرانی را لمس کنیم. اکنون سری به آمار خانه کتاب بزنیم تا نگاه کنیم وضعیت نشر به لحاظ عدد و رقم در چه حال هست. اولین نتیجه از رویت آمار این هست که کتاب های کمک درسی از مجموع 6هزار و ۹۶۱عنوان کتاب منتشر گردیده در مهرماه سال کنونی، از سایر مباحث سبقت گرفته و با ۱۷۰۱ عنوان پیشتاز هست.

تمام موضوعاتی که بر پایه آن کتاب منتشر گردیده هست بعد از کتب کمک درسی قرار می گیرد؛ مباحث ادبیات با ۱۲۵۹عنوان، علوم عملی با ۷۷۳عنوان، کودک و نوجوان با ۷۴۸عنوان، علوم اجتماعی با ۶۴۲ عنوان بعد از مبحث کمک درسی، در رده های بعدی قرار دارند. ضمن این که ترجمه کتاب در مهرماه زیادتر در حوزه ادبیات خصوصاً رمان و البته بخش کودک و نوجوان بوده هست.

بر طبق این آمار از مجموع 6هزار و ۶۹۱ عنوان کتاب منتشرشده در مهرماه سال جاری، پنج هزار و ۴۶۸ عنوان در تهران به چاپ دست یافته اند و مابقی آن را استان ها و شهرهای دیگر راهی بازار نشر کرده اند. علاوه بر این طبق آمار کتاب های منتشر گردیده در استان ها نسبت به کل کشور در مهرماه در استان تهران، پنج هزار و ۴۶۸عنوان کتاب منتشر گردیده هست که این میزان ۷۸ درصد عنوان های منتشر گردیده کل کشور را در برمی گیرد .

این رقم 78درصد نشان می دهد که دقیقاً این نابرابری فرهنگی چه طور عیان شده هست و کاملاً مشخص هست که وقتی نمایشگاه کتاب تهران برپا می گردد چه طور از سراسر ایران بازدیدکننده دارد و چه طور هست که نمایشگاه های کتاب استانی به رغم همه نقص ها و کاستی ها همچنان در استان ها خواهان دارد و برگزار می گردد.
سایر آمار هم جالب هست؛ در مهرماه سال جاری بیشترین شمارگان کل با چهارمیلیون و ۳۵۹هزار و ۲۵۰نسخه به مبحث کمک درسی و پس از ان به کتاب های کودک و نوجوان با یک میلیون و ۵۴۱ هزار و ۴۴۰ نسخه، ادبیات با یک میلیون و ۱۶۴ هزار و ۴۴۶ نسخه و مباحث دینی با ۹۳۷هزار و ۴۵۳ نسخه اختصاص دارد.

جالب هست بدانید که در میان ناشران عمومی ناشرانی صدرنشین این فهرست بودند که وجهه آموزشی داشته یا در حوزه های روانشناسی فعال بودند. انتشارات آموزشی تألیفی «ارشدان» با ۵۷ عنوان کتاب چاپ اول در صدر ناشران عمومی پرکار قرار گرفته هست. « «پل» با ۵۶ عنوان دربردارنده چهار عنوان چاپ اول و ۵۲ عنوان بازچاپ در جایگاه دوم جای گرفت و پس از ان، انتشارات «جنگل» با ۴۸ عنوان کتاب دربردارنده ۲۱ عنوان چاپ اول و ۲۷ عنوان بازچاپ در رده سوم جای گرفت. انتشارات «مروارید» با ۴۸عنوان دربردارنده هشت عنوان چاپ اول و ۴۰عنوان بازچاپ، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با ۴۶عنوان دربردارنده ۴۴ عنوان چاپ اول و دو عنوان بازچاپ، «نشر چشمه» با ۴۵عنوان دربردارنده پنج عنوان چاپ اول و ۴۰عنوان بازچاپ و نیز انتشارات «رازنهان» با ۴۰ عنوان چاپ اول، انتشارات «روزنه» با ۳۶عنوان دربردارنده ۳۵ عنوان چاپ اول و یک عنوان بازچاپ، «نشر نی» با ۳۶ عنوان کتاب دربردارنده سه چاپ اول و ۳۳عنوان بازچاپ و انتشارات «نگاه» با ۳۵ عنوان کتاب دربردارنده ۱۰ عنوان چاپ اول و ۲۵ عنوان بازچاپ در جایگاه های چهارم تا دهم جای گرفتند.

در حوزه ناشران کتب آموزشی اما ظاهراً آمارها فراتر از خوب هست و به رغم گرانی فزاینده کاغذ گویا این مدل کتاب ها هواخواه بسیاری دارد. انتشارات بین المللی «گاج» با تبلیغات زیاد شهری و عکسی و پشتوانه محصلین با ۴۵۴ عنوان کتاب منتشره دربردارنده ۸۴ عنوان چاپ اول و ۳۷۰ عنوان بازچاپ در صدر ناشران آموزشی جای گرفت. انتشارات «خیلی سبز» با ۲۸۵ عنوان کتاب دربردارنده ۲۵عنوان کتاب چاپ اول و ۲۶۰ عنوان بازچاپ در جایگاه دوم جای گرفت و انتشارات «مبتکران» با ۱۴۶ عنوان کتاب دربردارنده ۲۸ عنوان چاپ اول و ۱۱۸عنوان بازچاپ در رده سوم جای گرفت. در رتبه10 این فهرست ناشرانی با 30 عنوان می باشند که خود گویای فاصله میان ناشران عمومی و آموزشی هست.

*صبح نو

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: