انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری ها! / ثبات ارز، حلّال مشکلات صادر کنندگان

 به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  آمار هر ساله صادرات کشور، خبر از معاملات جدی با کشورهایی را می دهد که بازار فرآورده ها خود را در اختیار ایران قرار داده اند .    رشد اقتصادی، توزیع درآمد و ثروت  هر کشوری با رشد میزان  صادرات آن نسبت مستقیم دارد و وقتی که آمار صادرات از واردات پیشی بگیرد دیگر هیچ محرک بیگانه مثل تحریم ها و فشارهای سیاسی توان ندارد اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار  دهد.   29   29 مهر ماه روز ملی صادرات اسم گذاری شده است که  هر ساله  در این روز به بیان مسائل مربوط با صادرات و  رشد یا نزول این فعالیت اقتصادی پرداخته و از صادرکنندگان نمونه قدردانی می شود. ایران کشوری است که در امر صادرات بعضی کالا ها به کشورهای متفاوت جهان سخن اول را می زند، محصولاتی مثل زعفران،پسته و فرش دستباف که تنها مختص به ایران است.   طبق این گزارش در شش ماهه نخست سال آمار ها از رشد 21 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته خبر می دهد این رشد در صادرات غیر نفتی   طبق این گزارش در شش ماهه نخست سال آمار ها از رشد 21 درصدی صادرات نسبت به سال گذشته خبر می دهد این رشد در به 15 درصد نیز فرا رسیده است.   رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری های دولت!/تولیدات صادرات کانون بسازیم       صادرات ایران در این سال از 186 کشور جهان زیادتر بوده است. طبق محاسبه های سیا، ایران در بین 223 کشور صادرات محور  از نظر اعتبار صادرات در سال 2017 در رده 37 جهان و بالاتر از بعضی کشورهای اروپایی مثل اسلواکی، فنلاند، پرتغال، یونان و لتونی قرار گرفته است.   رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری های دولت!/تولیدات صادرات کانون بسازیم   شما توان دارید آمار رسمی صادرات به کشور های متفاوت را در اینجا   رویت کنید.     در این گزارش با توجه به فرارسیدن روز ملی صادرات، گفتگویی با یکی از صادرکنندگانی که عضو اتاق بازرگانی نیز است ،داشته ایم.

محمد لاهوتی، ریاست کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران  در اظهار کرد و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  ، با اشاره به روز ملی صادرات و اهمیت جدی این امر در اقتصاد ایران، اظهار کرد: مهمترین بحث حال حاضر ایران، اقتصاد مقاومتی یعنی همان شعار تولید درون زا و برون نگر است که یعنی از ابتدا تولیداتمان را به نحوی تهیه کنیم که استعداد رقابت با سایر بازارهای خارجی  را دارا باشند.

وی اضافه کرد: مهمترین استراتژی ما نگاه به سبد کالایی است،سبدی که تنها تولید مواد خام،نیمه آماده و به ندرت تولید کامل جهت استفاده را دربردارنده می شود و این مبحث به نوبه خود جای بسی تامل دارد.

لاهوتی با اشاره به صادرات کالاهای واسطه تولیدی اظهار کرد: در تمام کشورهای دنیا امکان دارد به فروش کالاهای واسطه و پایین دستی بپردازند اما پیش از این کار به تقویت هر دو بازار پرداخته و به صورت موازی پیش می روند.

وی با اشاره به معضلات پیش روی صادرات کشور گفته بود: مهمترین ایراد فعالیت اقتصادی در جهت حضور در بازار کشورهای همسایه، تنها فروش صنعت های پایین دستی است، این امر علت شده تا نرخ ها در داخل کشور با رشد بی پیشینه ای رو به رو شود و تولید کنندگان در تهیه مواد اولیه خود با نرخ های متفاوتی رو به رو گردند که  دلیل  آن عدم پشتیبانی از بخش های متفاوت تولیدی در داخل است.

بورس عامل حیات بخش صادرات کشور

رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری‌ها!/ ثبات ارز، حلال مشکلات صادر کنندگان

ریاست کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران گفته بود: برای بهبود شرایط تولید صادرات کانون در ایران باید به دو مبحث توجه مخصوصی داشت. نخستین مبحث حضور شرکت های تولید کننده در بازار سرمایه یعنی بورس اوراق  بهادار است. زیادی از شرکت های بزرگ توانسته اند با فعالیت خود و  با استفاده از شرایط موجود در بورس درصد بالایی از مشکلات تامین مواد اولیه خود را رفع کنند.

وی اضافه کرد: دومین مبحث در جهت پشتیبانی از تولیدات صادرات کانون، پشتیبانی نظام مالی و بانکی است، در حقیقت در سراسر دنیا این بانک ها می باشند که با عرضه تسهیلات ارزان نرخ به واحد های تجاری کوچک بها می دهند و از تولیدات آنان پشتیبانی می کنند.

لاهوتی اضافه کرد: بانک ها این روزها با بنگاهداری به شکلی دقیق رو به روی نهادهای تولیدی قرار گرفته اند که می بایست از آنان پشتیبانی نمایند. این روز ها بانک های خصوصی در عمل با اعطای تسهیلات گران نرخ، راه را برای صنعت های کوچک بسته اند.

وی با اشاره به بنگاهداری بانک ها اظهار کرد: این مبحث مکررا در سطوح عالی کشور به ویژه در نهاد رهبری نیز طرح شده است که اعتقاد داریم باید فکری بنیادی برای جلوگیری فعالیت اقتصادی بانک ها شود.

ریاست کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در چهار دهه گذشته شعار تمامی دولت ها پشتیبانی از صادرات بوده است اما خروجی این پشتیبانی چندان دلچسب نیست.دولت ها با یک روش نادرست در دوران خستین فعالیت اجرایی خود، ارز را سرکوب و در انتهاء دوران نرخ ارز را آزاد نموده اند که این جهش قیمتی در اسعار بیگانه، لطمه جبران  ناپذیری به صادرات و واحد های تولیدی کشور وارد کرده است.بنابراین در دوره های متفاوت مکررا تاکید داشته ایم که پیمان سپاری ارزی نتیجه درستی ندارد و مکررا نیز با تجربه شکست رو به رو شده است.

وی در ادامه گفته بود: این ها نشان دهنده عدم وجود استراتژی صحیح در امر صادرات است، مصداق بارز آن نیز اجرای ضعیف برنامه های  توسعه کانون است.سیاست گذاری های یک شبه بازار را سردرگم می کند  اما با این وجود رشد صادرات کشور علی رغم بعضی از ممنوعیت ها به 15 الی 20 درصد افزایش داشته است.

تراز تجاری نیمه اول سال مثبت است  لاهوتی اظهار کرد: تراز تجاری ایران در نیمه اول سال کنونی با ۹۴۰ میلیون دلار، مثبت شده و عراق  به عنوان شریک دوم تجاری ایران محسوب می شود. اما این روزها کاهش صادرات به کشور‌های اروپایی را شاهدیم که البته زیادتر تحت تاثیر تحریم‌هایی است که اعمال خواهد گردید.     جذابیت ارز نیمایی، کاهنده صادرات در کشور است وی تصریح نمود: ارز نیمایی جذابیت واردات را تشدید کرده و تاحالا طبق آمار‌های اعلامی، ۵۶.۵ ۵ میلیارد یورو ثبت توصیه تا انتهاء مهرماه شده است، البته این به معنای واردات و تخصیص ارز وارداتی نیست، ولی نشانگر تقاضایی بیشتر از میزان سال گذشته برای واردات تا حدود دو برابر است و هنوز فاصله ارز نیما و بازار ارز، جذابیت در واردات را افزایش می‌دهد ؛ همان شرایطی که در بازار ۴۲۰۰ تومانی ارز و فاصله آن با ۸ هزار تومان را باعث گردید و دولت را ملزم به دریافت مابه التفاوت کرد.     وی اضافه کرد:قوانین و بخشنامه‌های خلق الساعه، تنگنا و موانع صادراتی، برگشت ارز حاصل از صادرات به ویژه در مورد بازار عراق و افغانستان من جمله مشکلات پیش روی صادرات است.

ریاست کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید دو مرتبه مبنی بر اینکه صادرکنندگان از برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی دفاع می‌کنند، اظهار کرد: مراجع حاصل از صادرات باید منفعت های خود را برای اقتصاد کشور دارا باشند، اما صادرکنندگان تا به امروز هم،  ارز حاصل از صادرات را به کشور برمی گردانده اند و اگر مستندات یا روش‌هایی از سوی دولت اعمال نشده است که به صورت واضح و شفافیت خود را نشان دهد، سبب آن تحریم بانکی بوده است که نتوانستیم از روش‌های بانکی استفاده نماییم، در حالیکه بانک مرکزی می‌تواند در یک بازه ۵ ساله آمار ارز ارایه شده از سوی بانک مرکزی را ارایه دهد.

وی اظهار کرد: در دولت نهم که پیمان سپاری ارزی اجرایی گردید، مشخص گردید که ۸۰ درصد ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است.

لاهوتی نرخ پایه صادراتی را یکی از معضلات پیش روی صادرات کشور دانست و اظهار کرد: شرایط برای استفاده از کارت‌های یکبار استفاده مهیا خواهد گردید و این امر باعث شد تا صادرکنندگانی که  به صورت واضح و سیستماتیک عمل می کنند، با مشکلات جدی رو به رو گردند. این در حالی است که از ۲۱ فروردین ماه، کنفدراسیون صادرات ایران با نوشته ها مکرر در مورد هر یک از بخشنامه‌ها پیشنهادات و نقد‌های خود را مستقیما به معاون اول ریاست جمهور و وزیر صنعت اعلام نموده است و در بعضی از مورد ها دستورات و اصلاحاتی صورت گرفته است.
به صادرکنندگان برای برگشت ارز مهلت بدهید عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: تا حدود یک ماه گذشته بیست درصد از صادرکنندگان ملزم به برگشت ارز به سیستم نیما نبودند، اکنون با توجه به مهلت زمانی شش ماه برای برگشت ارز حاصل از صادرات در فروردین ماه سال ۹۷ به نظر می‌رسد هنوز قضاوت در مورد برگشت ارز حاصل از صادرات زود است و هنوز صادرکنندگان مهلت دارند تا ارز خود را بازگرداند؛ در نتیجه اینکه گاها اعلام می‌شود که صادرکنندگان مشارکت نمی‌کنند، به نظر قضاوت صحیحی نیست.

لاهوتی اظهار کرد: اگر قرار است که در اقتصاد جهانی حضور دارا باشیم احتیاج داریم که استاندارد‌های بین المللی را رعایت کنیم، ضمن اینکه باید به این نکته اشاره نمود که اگر چه موضوعاتی امکان دارد وجود داشته باشد که مورد تائید نباشد، اما باید با سیاستگذاری‌های خود ضمن قبول استانداردها، منفعت های ملی خود را نیز حفظ نماییم. ثبات ارز، حلال مشکلات صادر کنندگان

رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری‌ها!/ ثبات ارز، حلال مشکلات صادر کنندگان

ثبات ارز، حلال مشکلات صادر کنندگان در همین راستا یکی از تولید کنندگان مارپیچ و صنعت های نفتی خواستار تثبیت نرخ ارز برای افزایش میزان تولیدات و صادرات است.

غلامرضا سازور، تولیدکننده نمونه صنعت نفت در اظهار کرد و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در جواب به سوالی مبنی بر معضلات صادرکنندگان صنعت های کشور می گوید: تولیدات قطعات صنعت نفت ایران به فاز بومی سازی فرا رسیده است و جالب توجه است که  ما با تکنولوژی های 80 سال گذشته، قطعاتی را تولید می کنیم که با نمونه های ترکیه ای و حتی گاها آلمانی خود مطابقت می کند، با حضور در نمایشگاه های بین المللی نیز در قیاس تولیداتمان با کشورهای صنعتی، کم ترین تفاوت را احساس می کنیم.

وی اضافه کرد: تنها درخواست تولید کنندگان صادرات کانون ایرانی، ایجاد فضا برای رقابت در کشورهای همسایه و علاوه بر این تثبیت نرخ ارز برای واردات مواد اولیه  است.

سر انجام از گفته این صادرکننده در می یابیم که وضع صادرات کشور حتی علی رغم فشارهای بی پیشینه بیگانه که با فشارهای داخلی نیز موازی شده اند مانع رشد تولدات صادرات کانون نشده است و فعالین اقتصادی هواره در تلاشند تا پرچم ایرانی را در سراسر دنیا بالا نگه دارند.     صادراتی که اهمیت جدی در رهنمود های مقام معظم رهبری داشته و وی مکررا بر جذب بازار 15 کشور همسایه تاکید داشته اند.در روز ملی صادرات بیشترین در خواست صادرکنندگان تولیدات داخلی، تثبیت نرخ ارز در داخل کشور است زیرا زیادی از مواد اولیه این صادرات از طریق واردات صورت می گیرد. سیستم مقررات تجاری شفافیت در عرصه صادرات را افزایش می دهد

رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری‌ها! / ثبات ارز، حلّال مشکلات صادر کنندگان

سیستم مقررات تجاری شفافیت در عرصه صادرات را افزایش می دهد در این ارتباط عباس پاپی زاده  عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: متاسفانه قطع ارتباط میان دستگاه ها باعث شده که در این سال ها هم تولیدکننده عارضه ببیند و هم استفاده کننده.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اهمیت راه اندازی سیستم مقررات تجاری اضافه کرد: سیستم مقررات تجاری عدم سازگاری ها را پوشش می دهد. اینکه دستگاه هایی که تولیدکننده می باشند، آمارشان را ارایه دهند و نهادهایی که متولی واردات و صادرات می باشند طبق تامین احتیاج داخل اقدام کنند و از این منظر که مشخص شود چه کالایی از چه مبادی وارد کشور شده است، سیستم توان دارد کمک ارزنده ای بکند.

سوریه کانال صادرات کالای ایرانی به کشورهای عربی می‌شود

طبق این گزارش مسعود خوانساری ریاست اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ایران می‌تواند بخش قابل ملاحظه ای از کالاهای بنیادی مورد احتیاج سوریه را صادر کند، علاوه بر این در مورد کالاهای دارای تکنولوژی دارای آمادگی برای صادرات و مشارکت است.

خوانساری اظهار کرد: با توجه به اینکه سوریه دارای تعرفه صفر درصدی برای صادرات کالا به کشورهای عربی است، می‌توانیم از حجم این کشور برای صادرات به کشورهای دیگر استفاده نماییم.(زیادتر بخوانید)

آغاز فعالیت برای صادرات فرآورده ها دانش‌بنیان

رشد صادرات کشور علی رغم بی مهری‌ها! / ثبات ارز، حلّال مشکلات صادر کنندگان

(سورنا ستاری با اشاره به فعالیت مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صادرات اظهار کرد: توسعه صادرات یکی از مباحث با اهمیت برای این شرکت‌ها است که در شرایط تحریم‌ها باید زیادتر از گذشته موردنظر قرار گیرد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهور اضافه کرد: در نتیجه معاونت علمی در حوزه صادرات، حوزه‌های فناورانه خصوصا بیوتک و جذب نیروهای انسانی خلاق از خارج کشور برنامه گسترده‌ای را از سه ماه گذشته آغاز نموده و در حال گسترش آن است.

صادرات نفتی کشور از تراز بودجه فراتر رفته است

نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس نیز در این ارتباط اظهار کرد: طبق سخنان معاون اول ریاست جمهور صادرات نفتی کشور علیرغم شیطنت آمریکایی ها از تراز بودجه کشور فراتر رفته است و با تمامی فشارهای آنان ایران مشتریان نفتی خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه مبحث دیگر در مورد بحث تامین و تنظیم برنامه ارزی کشور و کالای کشور بود، دنبال کرد: صادرات غیرنفتی در 6 ماهه نخست سال بیشتر از 26 میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته جهش شایسته ای داشته است.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: