انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

التهاب در بازار لوازم التحریر در شهر قم پس از آغاز فصل مدرسه ها

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرگزاری تسنیم از شهر قم، با فرارسیدن سال تحصیلی جدید به‌ تبع مسیر اغلب خانواده‌ها به سمت‌ و سوی لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و خرید و تهیه این اقلام برای محصلین کشیده می‌شود. زیادی از خانواده‌ها وقتی که با قیمت‌های بسیار بالای نوشت‌افزار پیش از مهرماه مواجه گردیدند تصمیم به خریداری این اقلام پس از آغاز مدرسه ها و فروکش شدن تب خرید گرفته‌اند ولی بازهم با مشکلاتی در تأمین نوشت‌افزار مواجه می باشند.

با گذری در شهر و رویت التهاب بازار و پایین و بالا شدن قیمت‌ها متوجه اثرگذاری این نوسانات ارزی بر کالاها و اقلام موردنیاز می‌شویم که این تب‌وتاب حتی بر نرخ نوشت‌افزارها و لوازم‌التحریر نیز اثرگذاری گذاشته و به افزایش نرخ این اقلام منتج شده هست.

به همین مقصود و برای ارزیابی وضع نرخ نوشت‌افزارها به بعضی از لوازم‌التحریرفروشان شهر مراجعه داشتیم تا دلیل این افزایش را از زبان خودشان جویا شویم.

یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به کاهش میزان خرید لوازم‌التحریر از سوی خانواده‌ها گفت: با توجه به افزایش نرخ نوشت‌افزارها و عدم توان خرید اغلب خانواده‌ها خرید این اقلام نسبت به سال گذشته کاهش پیداکرده هست، به‌عنوان‌مثال اگر قبلاً تعداد 10 دفتر تهیه می‌کردند سال کنونی ملزم به خرید تنها 5 دفتر می باشند.

وی دلیل این افزایش نرخ را وارداتی بودن مواد اولیه بعضی از این اقلام دانست و تصریح نمود: چرخه افزایش نرخ کالاها به صورتی هست که فروشنده باقیمت بالا کالا را خریداری کرده و با دریافت درصدی نفع ملزم به افزایش نرخ شده هست چراکه اگر این اقدام صورت نگیرد بعداً برای خرید دچار مشکل شده و با این نرخ هم نمی‌تواند همان کالا را خریداری کند، در نتیجه خانواده‌ها نیز تحت اثرگذاری این چرخه باقیمتی بالاتر اقلام موردنیازش را تهیه می‌کنند.

صبوری یکی دیگر از خریداران لوازم‌التحریر در این فروشگاه می‌گوید: پیش از آغاز سال تحصیلی وقتی که برای خرید رسیدیم قیمت‌های بالا ما را ملزم به عقب‌نشینی کرد و تصمیم گرفتیم بعداً با کاهش تب خرید لوازم‌التحریر، اقدام به خرید کنیم که آن‌هم میسر نشده هست و همچنان قیمت‌ها بالاست.

در همین راستا ریاست اتحادیه خرازان استان شهر قم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به وضع نوشت‌افزارها و نحوه ارائه آن توسط اشخاص غیر مربوط گفت: با توجه به شرایط کنونی و وضع افزایش قیمت‌ها، لوازم‌التحریر و نوشت‌افزارها نیز به‌تبع با افزایش مواجه بوده هست و ارائه نوشت‌افزارها هم‌زمان با آغاز شغل ها فصلی و به دنبال آن ورود اشخاص غیر مربوط در این زمینه‌ها، تحت اثرگذاری قرارگرفته هست.

وی نبود تولید داخل استانی را یکی از علل افزایش نرخ دانست و گفت: بیشتر لوازم‌التحریر استان از تهران تأمین می‌شود و بازار تهران نیز متأثر از قیمت‌های روز هست و ما نقشی در قیمت‌گذاری آن نداریم.

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: