انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

استقبال از لوازم التحریر وطنی و هزارخم تولیدات داخلی

شور و اشتیاق محصلین در روزهای اول مهر همیشه تهی از دلواپسی خانواده ها نیست. فراز و نشیب مهیا کردن لوازم مورد احتیاج فرزندان برای رفتن بی دغدغه به مدرسه این روزها یکی از بزرگ ترین دغدغه های خانواده های کم بضاعت شده هست.
دفترهای باکیفیت و با سبک و سیاق آسان هم چندان ارزان نیستند، چه برسد به این که لوازم التحریر توصیفِ «فانتزی بودن» را هم در پی خودش یدک بکشند. همین توصیفات و نرخ هاست که شور و اشتیاق مهر را از خانواده های کم بضاعت می گیرد و به جای آن استرس و اضطراب خرید مهر را می نشاند.
بعضی خانواده ها ترجیح می دهند دفاتر باکیفیت تر و با تعداد برگ های بیشتری برای فرزندان خود تهیه کنند، چون که تا انتهاء سال این دفاتر دوام بیاورند و کلیه مطالب با اهمیت یک درس را در خود جای دهند؛ اما بعضی خانواده ها با وجود میل باطنی مجبورند با توجه به لاغری جیب های خود تنها چند دفتر برای آغاز با هر تعداد برگ که بتوانند، خریداری کرده و مابقی را در طول سال تحصیلی تهیه کنند.
به هرجهت در ماراتن خرید اول مهر یک خوبی خوش نشسته هست؛ مشتری به لوازم التحریر تولید داخلی روی خوش نشان داده و با رغبت استقبال کرده هست.
خیلی از تولیدکنندگان داخلی این مجال را خوب دانسته و بیان می کنند؛ اگر پشتیبانی های لازم از جانب دولت صورت پذیرد، مردم ما بی رغبت به دفاتر و لوازم التحریر وطنی نیستند و حتی آنان را بر وارداتی های بی کیفیت ترجیح می دهند. تنها چالش بزرگ فعلی این هست که هزینه های تولید داخلی بالا تمام می شود. این تولیدکنندگان علاوه بر این اعتقاد دارند که اگر تسهیلات به تولیدکننده اختصاص بیابد و یک بازار رقابت داخلی ایجاد شود، ما در راستای لوازم التحریر سخن های بسیاری برای گفتن داریم، حتی توان داریم طرح ها و مدل های بدیعی عرضه کنیم.
اعمال تخفیف راهگشای کامل نبود
مصطفی علیزاده یک غرفه دار در نمایشگاه لوازم التحریر استقبال مردمی را خوب بررسی کرده و هم کیفیت کارها را خوب تر از همه سال های سابق شرح می کند، اما او می گوید: «علی رغم این که نمایشگاه تخفیف 15 تا 20 درصدی را دربردارنده لوازم التحریر این نمایشگاه کرده هست، ما خود نیز به عنوان فروشنده و توزیع کننده تخفیف کوچکی با نرخ 5 درصد برای فروش کارهایمان مدنظر داشته ایم. با این وجود بازهم خانواده هایی می باشند که برای خرید دست بسته عمل می نمایند.»
» وی در مورد بزرگترین چالش پیش روی خود در این نمایشگاه می گوید: «خوراکی هایش گران هست. من توان ندارم با این دستمزد کم برای روزانه ناهار بخرم. پاکیزگی داخل غرفه ها هم کمتر انجام می شود. جایی که بچه ها و خانواده هایشان رفت و آمد دارند، مجال طلایی فرهنگ سازی هست، تا آنان کاغذ های باطله را با آشغال های تَر در یک سطل مشترک نیندازند.»
بر طبق برنامه و به تعداد، دفتر خریدیم
»سمیه کسرایی یک خانه دار و مادر یک دانش آموز دختر را روبروی غرفه فروش دفاتر با طرح شهدا و متفکرین اسلامی شاهد هستیم. وی برایمان توضیح می دهد: «خوشبختانه از طریق تعلیم های مدرسه نیز برای بچه ها «حمایت از کالای ایرانی» به خوبی جا افتاده و بچه ها دست کم چندتایی دفتر با طرح ایرانی و اسلامی در کیف هایشان خوش نشسته هست.»
»وی در مورد این که چه تعداد دفتر و چه مقدار از لوازم التحریر مورد احتیاج را در همین یک وعده خرید خستین سال تحصیلی برای دختر دانش تعلیم خریداری می کند، می گوید: «دخترم کلاس دوم خستین چه کسی بود، به شکلی دقیق برایش 13 عدد دفتر خریدم، به نرخ 42 هزارتومان و کافی هم بود. اما سال کنونی باید 15 تا بخرم و قیمتش دست کم 60 تا 70 هزار تومان خواهد گردید. زیادتر دفترهایشان 40 برگ هست.»
» ازاین مادر دانش آموز پایه خستین می پرسم: «آیا برای بچه های بی بضاعت هم فکری و کوشش دارید؟» وی جواب می دهد: «ما طبق معمول از طریق مدرسه کمک می کنیم. ولی درست تر این هست که هر دانش آموزی حواسش به همکلاسی خود باشد.»
دوست داریم ایرانی بخریم، ولی نرخ بالاست
»طبق آمار رسمی، با آغاز سال تحصیلی جدید حدود ۲۰ میلیون دانش آموز و دانشجو به اکتساب دانش مشغول شده اند. اگر این 20 میلیون، هرکدام 20 هزار تومان لوازم التحریر بیگانه خریداری کنند، مبلغی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان ارز از کشور خارج می شود.
اما اگر به جای آن، درج کرد افزار ایرانی خریداری کنیم، علاوه بر این که هزاران جوان تحصیلکرده ایرانی مشغول به کار خواهند گردید، از تعطیلی واحدهای تولیدی کشور که در فراروی حمله اجناس قاچاق و بی کیفیت می باشند، جلوگیری می شود.
نیازی نیست هر جنس بی کیفیتی را خریداری کنیم، اما کالاهای باکیفیت ایرانی کم نیستند. پس بیاییم با هم به وظیفه ملی خود عمل کنیم و به عنوان یک ایرانی، دست در دست هم دهیم و با آغاز فصل مدرسه ها منحصرا لوازم التحریر ساخت میهن با نمادهای ایرانی بخریم.
سودابه رحیمی مادر یک دانش آموز می گوید: «وقتی کیفیت خوب باشد و نرخ مناسب، به چه سبب از تولیدات داخل خریداری نکنیم؟ مساله این هست که الان نرخ کالای ایرانی از نمونه های وارداتی زیادتر هست و قدرت خرید مردم کم. این مبحث ناخودآگاه مشتری را به سمت کالاهای ارزان تر ولو با کیفیت پایین تر می کشاند؛ وگرنه دفترهای تولید داخل هم ورق هایشان سفیدتر هست و هم در حال حاضر طرح جلد های زیبایی عرضه می دهند.»
» وی با بیان این که با حقوق کارمندی همسرش قادر به تهیه کلیه مایحتاج لوازم التحریر فرزندش برای یک سال تحصیلی نیست، می گوید: «ما منحصرا برای یکی دو ماه اول سال یک سری لوازم را خریداری کرده ایم. مابقی را می گذاری برای ماه های آینده که باز حقوق گرفتیم.»
» از این شهروند سؤال می کنم: «آیا با بردن لوازم التحریر فانتزی به مدرسه توسط بچه ها موافقید؟ وی با تلخندی جواب می دهد: «دیگر مردم نظیر گذشته دنبال لوازم التحریر فانتزی نیستند که دل همکلاسی ها با دیدن این رقم از لوازم التحریر بسوزد، الان در تهیه همان اقلام کلیدی هم خیلی حساب شده عمل می نماییم. یک دفتر فانتزی سیمی 100 برگ برای فرزندم به نرخ 20 هزار تومان خریداری کرده ام. وسع ما نمی رسد به این که چند تا دفتر کلیدی را بخریم، چه برسد به این که بخواهیم دنبال خریدهای فانتزی با مارک های وارداتی باشیم.»
»  همچنین علیرضا آوایی وزیر دادگستری با اشاره به نظارت بازرسان تعزیرات حکومتی بر عرضه لوازم التحریر می گوید: «اگرچه سازمان پشتیبانی از استفاده کنندگان با تشکیل پرونده به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ات ذی ربط به گرانی جواب می دهد؛ اما ما در مورد لوازم التحریر به این فرایند بسنده نکردیم.»
»وزیر دادگستری با بیان این که اعضای سازمان تعزیرات همراه با نمایندگان سازمان پشتیبانی به بررسی گرانی بازار می پردازند، ادامه می دهد : «با توجه به دوباره فعال شدن مدرسه ها باید تمرکز بیشتری در بازار و نحوه عرضه لوازم التحریر دارا باشیم.»
»وی با بیان این که مردم گرانفروشی در بازار لوازم التحریر را به سازمان تعزیرات حکومتی گزارش دهند، متذکر می شود: «سازمان تعزیرات به سرعت به این گزارش ها رسیدگی می کند.»
»  با این حال در آستانه سال تحصیلی جدید شاهد افزایش 60 درصدی نرخ لوازم التحریر آن هم به صورت میانگین هستیم.
افزایش 60 درصدی
قیمت لوازم التحریر
موسی فرزانیان ریاست اتحادیه فروشندگان درج کرد افزار و لوازم مهندسی می گوید: «افزایش نرخ ها تاثیر خود را در خرید مردم گذاشته هست، به به صورتی که الان استفاده به دست کم دست یافته و تماما مشخص هست که مردم میزان استفاده خود را سازمان دهی می کنند. در چند سال موخر ما درگیر رکود در این صنف بودیم و با توجه به مشکلات پیش آمده در بازار ارز و عدم ترخیص کالا از گمرک سال کنونی مشکلات ما زیادتر شده هست. با توجه به وقفه ای که در واردات و ترخیص مواد اولیه برای کارخانه های تولید داخل به وجود آمده، این امکان وجود دارد که در صورت عدم تدبیر مسئولین در ماه های آینده شاهد کاهش کالا در بازار باشیم، اما الان با توجه به موجودی انبارها مشکلی وجود ندارد.»
»وی در ادامه می گوید: «آقایان شعار پشتیبانی از تولید داخل می دهند، اما در رسیدن مواد اولیه به این واحد ها همه نوع سنگ اندازی وجود دارد. امروز ما کارخانه هایی برای تولید مداد و خودکار داریم، اما همین کارخانه ها در آستانه سال تحصیلی به سبب نبود جوهر و چوب وادار گردیدند با دست کم حجم تولید کنند. از سوی دیگر جلوی واردات را گرفته ایم؛ نتیجه آن این شده که امروز کالا در بازار نسبت به گذشته کسرشده هست.»
»فرزانیان اضافه می کند: «تولیدکننده های خودکار بیان می کنند الان دو ماه هست جوهر در گمرک ایران مانده، اما به سبب مابه التفاوت ارزی و عدم ابلاغ بخشنامه جدید برای ترخیص کالا، گمرک از خارج شدن جنس اجتناب می کند و این طور جواب می دهد که چیزی مشخص نیست. از سوی دیگر کالاهایی که مواد اولیه آن از پتروشیمی تامین می شود، علاوه بر این که افزایش نرخ 150 درصدی داشته اند، اکنون نمی شود به سادگی آنان را از بازار تهیه کرد.»
»رئیس اتحادیه فروشندگان درج کرد افزار و لوازم مهندسی صراحتا می گوید: «تا به امروز لوازم التحریر 60 درصد افزایش نرخ داشته هست که این روند صعودی ادامه خواهد داشت. با توجه به این که کالاهای ما در ردیف 3 تعرفه گمرکی می باشند، باید ارز مورد احتیاج را از بازار ثانویه تهیه کنیم. امروز این جنس هایی که در بازار وجود دارد با ارز 4200 تهیه گردیده هست و هنوز بار جدید با ارز فعلی وارد کشور نشده که به صورت حتم در سری جدید کالاها بیشتر از دو برابر نرخ ها افزایش خواهیم داشت. این افزایش نرخ تاثیر خود را گذاشته هست به به صورتی که الان استفاده ها به دست کم دست یافته هست و تماما مشخص هست که مردم میزان استفاده خود را سازمان دهی می کنند. در سال های قبل مردم در این روزها طبق معمول برای استفاده 6 ماه خود خرید می کردند، اما الان این مدت به یک ماه دست یافته هست؛ چون قدرت خرید مردم پایین آمده و بیشتر از این نمی توانند.»
»وی در تکمیل گفت وگو هایش می گوید: «ما 2 هزار واحد صنفی فعال در استان تهران داریم که متاسفانه از وضع خوبی بهره مند نیستند و فروش آنان به دست کم دست یافته و به صورت حتم آن هایی که مغازه کرایه ای دارند، در سال آینده ملزم به تعطیلی اکتساب و کار خواهند گردید. به صورت کلی در صورت ادامه وضع موجود، سال آینده تعداد بسیاری از درج کرد افزارفروشی ها ملزم به تعطیلی خواهند گردید.
الان بیشترین شکایت هایی که به ما واصل می شود به سبب عدم تحویل کالا هست. افزایش نرخ در این حوزه آن چنان فراوان و غیرمنتظره بوده که فروشنده با وجود گرفتن پیش پرداخت یا کل مبلغ نتوانسته جنس مورد احتیاج مشتری را تحویل دهد که زیادتر به سبب افزایش نرخ چند تساوی بوده هست.
از اردیبهشت ماه بنکداران این صنف به سبب مشخص نبودن وضع بازار از دادن جنس اجتناب کردند و پس از ان نیز افزایش نرخ ها و اکنون نیز با کم بودن رو به رو شده ایم؛ برای همین خصوصا در حوزه خریداران شهرستانی با مشکل عدم تحویل کالا مواجه هستیم.»

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: