انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

فشار هزینه های استقبال از مهر بر خانواده ها/ افزایش 100درصدی بعضی اقلام لوازم التحریر

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در آستانه دوباره فعال شدن مدرسه ها، تب و تاب خرید لوازم‌التحریر در بین خانواده‌ها حسابی داغ هست و زیادتر آنان برای تهیه مایحتاج مورد احتیاج فرزندان خود به بازار بزرگ یا نمایشگاه‌هایی که به دستاویز ماه مهر برگزار شده‌اند، مراجعه می‌کنند.

در ارزیابی بازار تهران، لوازم‌التحریر با عکس ها کارتون‌های غربی در زیادتر مغازه‌ها رویت می‌شود و عمده خرید دانش‌آموزان نیز از میان لوازم‌التحریر با عکس ها غربی هست البته بعضی مغازه‌ها نیز، دفاتر با عکس ها شخصیت‌های ایرانی را عرضه می‌کنند اما زیادتر بازار در قبضه نمادهای غربی هست.

وقتی با فروشندگان هم صحبت شده و از آنان جویا می‌شویم، به چه سبب لوازم‌التحریر با عکس ها و نمادهای ایرانی را عرضه نمی‌کنند، عدم استقبال مردم را دستاویز کرده و می‌گویند بچه‌ها به لوازم التحریر با عکس ها شخصیت‌های غربی متمایل هستند چون این شخصیت‌ها را خوب تر هم می‌شناسند به طور مثال اغلب پسرها بن تن یا مرد عنکبوتی را می‌شناسند.

بعضی مغازه‌ها هم که لوازم التحریر با عکس ها ایرانی را عرضه می‌کنند، می‌گویند عمده خریداران آنان موسسات دولتی هستند.

البته باید به این نکته توجه داشت در شرایطی که عرضه لوازم التحریر با عکس ها شخصیت‌های ایرانی در تنگنا هست و عمده مغازه‌ها دفاتر و لوازم التحریر‌های مختلفی را با انواع شخصیت‌های کارتونی غرب عرضه می‌کنند، طبیعی هست که دانش‌آموز هم آنان را انتخاب نماید و شاید اگر در کنار آنان، دفاتر با عکس ها نمادهای ایرانی وجود داشته باشد بچه‌ها اقدام به قیاس کرده و با داشتن حق انتخاب از لوازم التحریر با عکس ها ایرانی استفاده نمایند.

در ارزیابی وضع لوازم‌التحریر در بازار بزرگ تهران  به یاد صحبت‌های یکی از تولیدکنندگان داخلی افتادم که از عکس ها شخصیت‌های ایرانی برای تولیداتش استفاده می‌کرد اما از این گلایه داشت که بازار آنان را معیت نمی‌کند و با اهمیت ترین مشکلشان عدم استقبال بازار بزرگ از لوازم التحریر با عکس ها ایرانی هست.

گرچه زیادتر بازار لوازم‌التحریر در قبضه نمادهای غربی هست اما می‌توان در عده ای از مغازه‌ها تولیداتی را با عکس ها شخصیت‌های ایرانی یافت اما بازار کیف، تماما در قبضه نمادهای غربی هست و تمام تولیدکنندگان داخلی از عکس ها شخصیت‌های کارتونی غرب بر روی کیف دانش‌آموزان استفاده می‌کنند و در این میان بیشترین عکس ها برای کیف دخترهای به شخصیت غربی السا و برای پسران به شخصیت بن تن اختصاص دارد.

در شرایطی که عمده لوازم‌التحریر موجود در بازار و فروشگاه‌های سطح شهر دارای عکس ها شخصیت‌های کارتونی غرب هست، آموزش‌وپرورش از ممنوعیت ورود لوازم‌التحریر با عکس ها نمادهای غربی به مدرسه ها از سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد اما با وضع فعلی بسیار بعید هست که بتوانند این مبحث را پژوهشگر کنند. در شرایطی که بازار نتوانسته به این مساله جواب دهد و عرضه لوازم‌التحریر با عکس ها شخصیت‌های ایرانی در اقلیت قرار دارد چه طور می‌توان از تنگنا برای دانش‌آموزان حرف اظهار داشت؟

در شرایطی که بازار نتوانسته به این مساله جواب دهد و عرضه لوازم‌التحریر با عکس ها شخصیت‌های ایرانی در اقلیت قرار دارد چه طور می‌توان از تنگنا برای دانش‌آموزان حرف اظهار داشت؟البته آنگونه که موسی فرزانیان ریاست اتحادیه تولیدکنندگان نوشت‌افزار می‌گوید:‌در این 2 سال موخر که مبحث تولید داخلی و کالای ایرانی طرح شده هست،بحث تولیدات داخلی از 20 به 40 درصد افزایش داشته هست با توجه به گفته‌های او باید به این مبحث اشاره نمود که زیادی از دفاتر یا کیف‌های موجود در بازار تولید داخل هستند اما از عکس ها شخصیت‌های غربی برای آنان استفاده شده هست و در سایر اقلام مثل خودکار، مدادرنگی،‌ مداد، تراش و پاک‌کن عرضه تولیدات داخل بسیار کمرنگ‌است.

در همین ارتباط علی رمضانی – مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید که دانش‌آموز روزانه با طرح جلد و نمادهایی که بر روی لوازم‌التحریر نقش بسته زندگی می‌کند در نتیجه برای ما در آموزش‌وپرورش با اهمیت هست که عکس ها شخصیت‌های ایرانی بر روی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان هک شود، در همین ارتباط نشست‌هایی را با صنف درج کرد افزار داشتیم اما نتوانستند به دغدغه‌‌های ما جواب دهند در نتیجه سال کنونی تیم ویژ‌ه‌ای را در آموزش‌وپرورش تشکیل دادیم و علاوه بر جنبه‌های فرهنگی از منظر اقتصادی نیز به آن توجه داشتیم و در فرمان العمل ذی ربط اعلام گردید اگر درج کرد افزار دارای عکس ها ایرانی باشد برای فروش آنان کمک می‌کنیم و بر این اساس در تمام استان‌ها کارگروهی تشکیل گردید تا از درج کرد افزار ایرانی پشتیبانی نماید و فضایی را برای عرضه لوازم التحریر با عکس ها ایرانی در نظر گرفتیم.

وی اضافه کرد: تا به حال با تولیدکنندگان درج کرد افزار که به مسائل فرهنگی در نظر دارند مشارکت خوبی داشتیم باید کوشش کرد تا نمادهای ایرانی بر روی لوازم‌التحریر دانش‌آموزان نقش ببندد هم‌اکنون عکس ها شخصیت‌های کارتونی غرب برای دانش‌آموزان دبستانی ما جذابیت دارد. به منظور پشتیبانی از لوازم‌التحریر ایرانی از مهر سال کنونی در بوفه‌های مدرسه ها لوازم التحریر مورد احتیاج دانش‌آموزان که استانداردهای فرهنگی را رعایت نموده باشند، عرضه خواهد گردید.

جنبه دیگری که در ارزیابی بازار لوازم‌التحریر به چشم می‌آید، افزایش قیمت‌هاست به گونه‌ای که دفتر 50 برگ با کیفیت معمولی به نرخ 7 هزار تومان در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران عرضه می‌شود البته  یک دفتر 50 برگ با کیفیت معمولی در بازار هزینه‌ای معادل 5 تا 6 هزار تومان دارد و دفاتر 50 برگی که کیفیت آنان پایین هست با نرخ 3 هزار و 500 تومان عرضه می‌شوند.

علاوه بر این نرخ کیف با کیفیت پایین از دست کم 38 هزار تومان شروع می‌شود و برای تهیه کیف با کیفیت متوسط باید بیشتر از 70 هزار تومان هزینه کرد.

در خرید لوازم‌التحریر برای شروع سال تحصیلی جدید، افزایش قیمت‌ها خانواده‌ها را آزار می‌دهد و آماده کردن یک دانش‌آموز کلاس اولی برای ورود به مدرسه دست کم حدود 200 هزار تومان برای یک خانواده آب می‌خورد که این بجز هزینه کتاب‌های درسی و کمک‌های مالی هست که باید به مدرسه دارا باشند.

سید محمد بطحایی – وزیر آموزش‌وپرورش نیز در تازه ترین صحبت‌های خود به مبحث افزایش 70 تا 80 درصدی نرخ بعضی اقلام نوشت‌‌افزارهای داخلی اشاره کرده هست. بر طبق گفته‌های او  بخش قابل ملاحظه ای از مواد اولیه تولید درج کرد افزار از خارج کشور وارد می گردید که در چند ماه پیش موجب گردید تولیدکنندگان این بخش با مشکلاتی رو به رو گردند و هم‌اکنون به غیر از افزایش نرخ بعضی از اقلام نوشت‌افزار، از نظر کمیت و بسیاری در بازار مشکلی وجود ندارد.

علاوه بر این سید تقی غضنفری – نایب ریاست اتحادیه درج کرد افزار گفته هست که سال گذشته 60 تا 70 درصد وارادات لوازم التحریر داشتیم اما سال کنونی به سبب مشکلات وارادات، تولید کننده ایرانی راغب شده هست که به سمت تولید برود اما آیا از تولید کننده پشتیبانی گردید که مواد اولیه را با نرخ مناسب تهیه کند؟ به چه سبب باید یک خودکار از اوائل سال تاکنون 100 درصد افزایش نرخ داشته باشد وقتی می‌توانیم از کالای ایرانی پشتیبانی نماییم که نرخ آن مناسبتر از تولیدات بیگانه باشد.

وی گفته هست، نرخ موادی که هر کیلو 4 هزار تومان بود، امروز به نرخ 16 هزار تومان توسط تولیدکننده خریداری می‌شود و این به معنای پشتیبانی از تولیدات داخل نیست. استفاده خودکار 720 میلیون در یک سال هست اما 180 میلیون آن تولید داخل هست و باقی را کسر داریم علاوه بر این جوهر و نوک خودکار وارداتی هست و مواد کریستال که از مواد پتروشیمی هست با نرخ سنگین از بازار آزاد تهیه می‌شود برای چوب مداد دولت ارز دولتی می‌دهد اما همین الان مداد دو برابر نرخ شده هست چون مواد اولیه گران تمام می‌شود.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: