انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

سایه گرانی موخر بر بازار لوازم التحریر

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، ، چند وقتی است که وضع بازار طلا و ارز و به تبع آن بازارهای منسوب به آن دچار التهاب و نابسامانی شده است و این التهاب در هفته‌ها و ماه‌های موخر نیز زیادتر شده است به به صورتی که ساعتی نیست که نرخ طلا و ارز دچار تغییر و نوسان نشده و بالا یا پایین نرود.

همین امر موجب بروز اعتراضات به حق صنفی در بعضی از اصناف به ویژه صنف طلافروشان، فروشندگان لوازم خانگی‌ و گوشی و حتی لوازم التحریرفروشان شده است.

در حالی که زیادی از مسؤولان دولتی معتقد می باشند این افزایش قیمت‌ها حباب و متاثر از جو روانی است، علی لاریجانی در سمینار سراسری قوه قضاییه اظهار کرد: مشکلات اقتصادی منحصرا جو روانی نیست لکن زیادی اشخاص در پی منفعت خود می باشند به همین علت به سمت افزایش نقدینگی می روند.

با توجه به اینکه به فصل سال تحصیلی جدید نزدیک می‌شویم خانواده‌ها جدیدا سمت و سویشان به سمت لوازم التحریر و تهیه آن است اگر چرخی به داخل شهر بزنیم می‌بینیم انواع لوازم التحریر در بازار‌ها به چشم می‌خورد و، اما افزایش نرخ موجب شده که خانواده‌ها در خرید این لوازم کم آورند.

سایه گرانی موخر بر بازار لوازم التحریر

برای ارزیابی وضع نرخ این فرآورده ها به سراغ عده ای از لوازم تحریر فروشان در شهر رفتیم.

به گفته‌ی کاک صادق که یکی از فروشندگان است و در صحبت با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ،  ، می‌گوید قیمت‌ها ۲۰ درصد افزایش پیدا نموده است به سبب اینکه خانواده ها،توان خرید ندارند خرید نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته به طور مثال سال گذشته ۱۰ دفتر می‌خریدند سال کنونی مجبورند منحصرا ۵ دفتر بخرند؛ و او می‌گوید که مواد اولیه تولید کاغذ وارداتی است و سبب گران شدن دفتر همین مساله است.

سایه گرانی موخر بر بازار لوازم التحریر

و کاک اسماعیل هم فروشنده است در این باره می‌گوید اگر اجناس را به نرخ قبل به فروش برسانیم منحصرا می‌توانیم نصف آن را بخریم به همین سبب چاره‌ای جز گران فروشی نداریم.

آقای قاسمی که برای پسرش دانش آموز پایه یازدهم و برای دخترش که پایه ششم است در خیابان خرید داشتند و ازشان پرسیدم قیمت‌ها به نظر شما در چه شرایطی قرار دارند؟ او در صحبت با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، ،می‌گوید قیمت‌ها واقعا افزایش یافتند به بچه‌های خود گفته که سطح توقعات خود را نسبت به سال‌های قبل پایین بیاورد تا بتوانیم نیاز‌های حداقلی آن‌ها را تخمین کنیم.

آقای خیری با این که ۴۵ سال دارد، بعضی وقت‌ها کم می‌آورد و نظیر بچه‌ها دور از چشم خانوادهاش گریه می‌کند؛ و او می‌گوید سال کنونی همه قیمت‌ها در لوازم تحریر چند برابر شده است.

سایه گرانی موخر بر بازار لوازم التحریر

چند لحظه بعد با مردی که برای خرید کتاب‌های درسی به یک فروشگاه آمده است هم صحبت می‌شویم این شهروند وقتی از مبحث گزارش باخبر می‌شود، او در صحبت با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، ،در حالی که سرش را تکان می‌دهد و لبخند تلخی روی لبش دارد می‌گوید: من دو فرزند دارم، یکی از آن‌ها در مقطع دبستان تحصیل می‌کند که لوازم تحریر، کیف و لباس فرمی که برای او خریده ایم تا امروز ۴۰۰ هزار تومان شده است. این روز‌ها درس خواندن بچه‌ها و خرید چند قلم لوازم تحریر آن قدر به خانواده‌ها فشار می‌آورد که موجب شرمساری تعداد زیادی از پدر‌ها جلوی بچه‌های شان می‌شود.

سایه گرانی موخر بر بازار لوازم التحریر

افزایش ۱۷ درصدی نظارت و بازرسی بر اصناف و بازاریان مهاباد

قادری ریاست اداره صنعت، معدن وتجارت شهرستان مهاباد در نشست اعضای ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: سال کنونی هشت هزار و ۳۹۷ مورد بازرسی بر قیمت‌ها در بازارصورت گرفته که نسبت به مدت همانند سال قبل ۱۷ درصد زیاد شده است.

قادری اضافه کرد: با توجه به فرارسیدن دوباره فعال شدن مدرسه ها نظارت ویژه بر نرخ درج کرد افزار، لباس وکیف و کفش مدرسه ها صورت می‌گیرد و علاوه بر این قرار شد به منظور پیشگیری از گرانفروشی داروخانه‌ها و نظارت بر آن‌ها گشت مشترکی دایر گردد.

علاوه بر این با برگزاری نمایشگاهی برای ارائه مستقیم درج کرد افزار از هفته آینده تا انتهاء شهریور در مهاباد میتوان نرخ ها را در بازار کنترل نمود .

و در کلام آخر از مسولین انتظار می‌رود به این مبحث پیگیری کنند تا قشر متوسط و سطح پایین جامعه هم قدرت توان خرید مالی را دارا باشند.

انتهای پیام / س خ

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: