انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

بازار کاغذ؛ اوضاعی که سامان ندارد

گروه فرهنگ و هنر مشرق  – وضعیت کاغذ در این یک ماهه آنقدر خراب بوده که هیچ کسی برایش پاسخی ندارد.

در نهایت پس از زنگ زدن های بسیار، موفق می شوم با یکی از فروشندگان کاغذ گفت وگو کنم. وقتی از وضعیت فروش می پرسم اول می خندد و بعد می گوید: «خانم چه فروشی؟ اصلا کاسبی نداریم، همه چیز را تعطیل کرده ایم و نشسته ایم روند صعودی کاغذ را می نگریم.» » می گویم: «توانسته اید کاغذ هم بخرید؟» می گوید: «نه. ما کاغذ موردنیازمان را همیشه وارد می کنیم اما در این چند ماه اصلا قادر نبوده ایم کاغذی وارد کنیم. ارز 4200 تومان که اصلا وجود ندارد. شما فکر کنید ما بخواهیم با ارز آزاد کاغذ وارد کنیم. کاغذی که بخواهد با ارز آزاد وارد گردد، قیمتش مشخص هست که چقدر می گردد. ما توان نداریم آن کاغذ را بخریم. »

 کاغذ 160هزار تومانی

»اوایل مردادماه، نرخ کاغذ به بیشترین حد خود رسید، نرخ هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی در بازار که تا قبل از این 125 تا 130 هزار تومان به فروش می رسید، به 150 تا 160 هزار تومان افزایش یافته هست. علاوه بر این کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی نیز با افزایش نرخ نسبی رو به رو بوده هست، زیادی از کارشناسان بازار کاغذ حباب ایجاد شده را متاثر از دیرکرد در ارسال محموله های خریداری شده به ایران دانسته اند اما این حبابی که همیشه از آن سخن می گویند موجب می گردد تا نرخ کتاب تا اندازه زیادی بالا برود.

 وقتی بیان می کنند این نرخ حقیقی نیست!

سیدحسن میرباقری، ریاست انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا اما معتقد هست که افزایش نرخ موخر در بازار کاغذ حقیقی نیست و حباب هست. او می گوید: «این افزایش نرخ به سبب تاخیری هست که در اختصاص ارز 4200 تومانی پیش آمده هست، گمان می کنم به محض رسیدن کاغذهای خریداری شده با دلار 4200 تومانی به ایران این افزایش نرخ از بین برود.»
»  میرباقری ضمن اظهار امیدواری نسبت به پایین آمدن نرخ کاغذ در بازار با ترخیص کالاهای وارد گردیده از گمرک اظهار کرد: «نوسانات بازار دلار خواه ناخواه تاثیر خود را روی بازار کاغذ نیز نشان می دهد.»

»میرباقری علاوه بر این گفته هست: «حجم قابل ملاحظه ای از کاغذهایی که با ارز 4200 تومانی خریداری شده اند، هنوز وارد کشور نشده هست، به هر حال فردی که ارز را گرفته و برای طرف بیگانه حواله کرده هست، به هدف خود دست یافته اما هنوز مکررا نیامده هست. در نهایت باید مشخص گردد محموله ها کجاست؟ بانک ها برای پرداخت ارز 4200 تومانی مدارک لازم را تألیف کرده اند. ورود این کالاها به بازار توان دارد آرامش نسبی را بازگرداند.»

 فروشندگان کاغذ در حال ورشکستگی

»اینکه ارز 4200 تومانی برای واردات کاغذ کجاست، سؤال بیشتر فروشندگان و واردت کنندگان کاغذ هست. محمدی که سالها است در خیابان ظهیرالاسلام کاغذ می فروشد در مورد رخدادهای موخر کاغذ می گوید: «دیگر به این باور دست یافته ایم که هیچ کس فکری به حال مردم نمی کند. از آن روزی که کاغذ گران گردید و اظهار کردند قطعا ارز 4200 تومانی به واردکننده ها می دهند هنوز منتظر هستیم که این ارز را به ما بدهند اما تاحالا چنین رخدادی نیفتاده هست. خیلی ها در همین خیابانی که به خیابان کاغذ سرشناس هست، درحال ورشکستگی می باشند و کسی به دادشان نمی رسد. شما فکر کنید که شب می خوابید و صبح بیدار می شوید و نرخ کاغذ 100 هزار تومان زیادتر شده و روزانه ناامیدتر از روز قبل که هیچ کاری توان نداری انجام بدهی.»

می پرسم: الان که کاغذ بندی 160 هزار تومان هست، فروشی هم دارید؟

اولا که همین 160 هزارتومان هم اصلا برای فروشنده صرف نمی کند که بخواهد به فروش برساند. اما نکته دیگر این هست که کاغذ به روزنامه یا کتاب ذی ربط می گردد. اکنون از کاغذهایی که در صنعت استفاده می گردد بگذریم اما همان کاغذ تحریر و روزنامه برای تعدادی خاص هست، منظورم ناشران و روزنامه هاست. مردم الان برای نیازهای اولیه شان مشکل دارند چه برسد به کتاب و روزنامه. برای همین آن ناشر هم ترجیح می دهد در این وضعیت کاغذی نخرد. کاغذ که نخرد کتابی هم چاپ نمی توان. این بند 160 هزار تومان قطعا تا 200 هزار تومان هم خواهد رفت.»

»از طرفی دیگر محمود آموزگار، ریاست اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می گوید: «ما اطلاع داریم که تعدادی از ناشران، فعالیت شان را متوقف کرده اند و باید نسبت به نوسانات قیمتی در بازار کاغذ بسیار دلواپس باشیم.

»

 متخلفان بازار کاغذ شناسایی گردند

»غلامرضا شجاع، نماینده استفاده کنندگان کاغذ و عضو تیم تعیین نرخ کاغذ وزارت ارشاد نیز در مورد این رخدادهای می گوید: «تعزیرات در ازای افرادی که ارز 4200 تومانی را برای کاغذ گرفته اند و کاغذ وارد کرده اند اما آن را وارد  بازار نکرده اند مسئول هست و با مشارکت سازمان پشتیبانی از حقوق استفاده کننده و دفتر اقتصاد و بازرگانی وزارت صنعت و بخش خصوصی که استفاده کننده کاغذ هست،باید محموله ها را شناسایی و واردکنندگان را ملزم به فروش کند. ما از واردکنندگان اصیل می خواهیم جلوی این بی انضباطی را دریافت کنند، تا اشخاص غیرحرفه ای وسوسه ورود به بازار را نداشته باشند.»

»او علاوه بر این می گوید: «کارگروه تعیین نرخ کاغذ وزارت ارشاد مشکلات افرادی را که ثبت توصیه کردند و موفق به گرفتن ارز نشدند ارزیابی کرده و قرار شده وزارت صنعت های کارهای لازم را انجام بدهد و به بانک مرکزی هم پیشنهاد کند که برای تخصیص ارز تعجیل کند. متاسفانه بعضی تجار کاغذ گویی بوی کباب به مشام شان خورده هست، علی رغم گذشته پنج ماه از سال ثبت توصیه 380 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر را تا انتهاء سال انجام داده اند، در حالی که کل احتیاج یک سال ما در حوزه تحریر و روزنامه به 400 هزار تن هم نمی رسد.»

 کاغذ گران تر خواهد گردید؟

»این گفت وگو های غلامرضا شجاع ما را به آنجا می رساند که همیشه در وضعیت آشفته بازار تعدادی همیشه می باشند که به سود خودشان کار کنند و از آب گل آلود ماهی خودشان را دریافت کنند. فکر کنید که کل احتیاج ما به کاغذ تحریر و روزنامه در کل سال 400 هزار تن هست اما بیشتر از آن ثبت توصیه شده هست. باید دید برای این وضعیت آشفته کاغذ که ناشران را برای چاپ کتاب دچار مشکل کرده هست دولت راهکاری دارد یا بند کاغذ تا 200 هزار تومان هم خواهد رسید.

*فرهیختگان

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: