انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

لوازم التحریر ایرانی ارزان تر و با کیفیت تر؛ به چه سبب مردم هنوز کالای بیگانه خریداری می کنند؟

5/5 - (2 امتیاز)

 به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، لوازم التحریر بیگانه به ویژه لوازم التحریر چینی و هندی حدود 60 درصد از بازار لوازم التحریر کشور را در اختیار گرفته هست.

تولید انواع لوازم التحریر در داخل کشور نسبت به سال های گذشته با رشد ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده و تولید داخل از ۳۰ به ۴۵ درصد رسیده هست.

علی رغم ۱۳میلیون نوآموز و دانش‌آموز در ایران نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داریم، اما قسمت تولیدکنندگان ایرانی تنها 5درصد از کل این بازار هست. با افزایش تولید لوازم التحریر، واردات نیز کاهش می‌یابد و زیادتر از ملزومات داخلی استفاده خواهد گردید.  با افزایش تولید لوازم التحریر، واردات نیز کاهش می‌یابد و زیادتر از ملزومات داخلی استفاده خواهد گردید.  به گونه ­ای که در سال 95؛ 30درصد ظرفیت بازار در اختیار تولیدکنندگان بود و سال کنونی این رقم به 45درصد رسیده هست. حالا واحدهای تولیدی لوازم‌التحریر در کشور با ظرفیت پایین به کار مشغولند؛ در حالی که این کارخانه‌ها توان تأمین 80 تا 85 درصدی بازار داخلی را دارند. 

در ادامه این گزارش با چند نفر از فعالین حوزه تولید اپلیکیشن کشور، مشکلات این حوزه را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

باید جلوی واردات افسار گسیخته گرفته شود 

محمودرضا صنعتکار ریاست هیئت مدیره انجمن  تولید‌کنندگان نوشت‌افزار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،

اظهار کرد: درج کرد افزار طیف گسترده ای از فرآورده ها را دربردارنده می‌شود و نمی‌توانیم آمار کامل و درستی از میزان تولید و واردات درج کرد افزار عرضه دهیم، به عنوان مثال در تولید بعضی فرآورده ها مثل پاک‌کن و مداد پیشرفت خوبی داشته‌ایم در حالی که استفاده سرانه تراش کشور حدود 50میلیون عدد هست، ما قدرت تولید 5 میلیون تراش را در داخل داریم.

وی اضافه کرد: احتیاج به خودکار در کشور 600 میلیون عدد هست و حالا کارخانه‌های داخلی به ظرفیت تولید 400 میلیون عدد دست یافته‌اند ولی در کمال تأسف قسمت بازار ما در حوزه خودکار همچنان اندک هست، زیرا استفاده کننده ترجیح می‌دهد خودکار بیگانه را استفاده کند.

این تولیدکننده درج کرد افزار یادآور گردید: به عنوان مدیر 2 کارخانه که یکی برند ایرانی و دیگری نمایندگی یک برند کانادایی هست، اقرار می‌کنم علی رغم اینکه کیفیت هر دو محصول ما یکسان هست اما مردم استقبال بیشتری از خرید برند کانادایی می‌کنند و این مبحث نشان‌دهنده فرهنگ ضعیف در حوزه استفاده کالای ملی هست.

صنعتکار با اشاره به ارزش نرمال برای تعیین دست کم کیفیت فرآورده ها تولید داخل، اظهار کرد: با توجه به اینکه در حوزه درج کرد افزار نرمال مشخصی تعیین نشده هست، بعضی از تولید‌کنندگان دست کم کیفیت را رعایت نمی‌کنند و همین امر باعث بدبینی مردم نسبت به درج کرد افزار ایرانی شده هست.

وی تصریح کرد: برای پشتیبانی از تولید ملی باید واردات به طور کنترل شده باشد تا تولیدکننده داخلی در شرایط مساعدتری بتواند با حریفان بیگانه رقابت کند.

این تولیدکننده درج کرد افزار با رد قانون ممنوعیت واردات کالای بیگانه، تصریح نمود: در حالتیکه تولید‌کننده ملی تنها فضا را برای خود بداند و در بازار حریف قدرتی نداشته باشد محکوم به شکست و بی‌کیفیتی می باشد و این مبحث ما را به دهه 60 برمی‌گرداند. وی اشاره‌ای به نوسانات نرخ ارز در ماه‌های گذشته کرد و اظهار کرد: با نرخ کنون ارز تهیه مواد اولیه بسیار سخت شده و بنابراین زیادی از تولیدکنندگان درج کرد افزار با مشکل تأمین و واردات مواد اولیه روبه‌رو می باشند.

در سال پشتیبانی از تولید ملی نه فقط حمایتی از تولیدکننده داخلی نشده، لکن مشکلات پیش‌رو باعث شده تا زیادی از تولیدکنندگان به سمت تعطیلی کشانده گردند.

صنعتکار با بیان اینکه واردات بعضی از اقلام درج کرد افزار ممنوع شده هست، اظهار کرد: با توجه به کم بودن مواد اولیه برای تولید داخلی مهرماه سال کنونی با کم بودن و گرانی مواد اولیه روبه‌رو خواهیم گردید.

این تولیدکننده درج کرد افزار یادآور گردید: ما باید به عنوان تولیدکننده به فکر تأمین احتیاج مصرف‌کنندگان باشیم و مسئولین نیز باید با پیش‌بینی‌های صحیح از تنش زیادتر در تولید ملی و بازار داخلی جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: مردم به تولید ایرانی بدبین می باشند و سبب این مبحث، بی‌کیفیتی بعضی اجناس داخلی هست اما کیفیت بخش کوچکی از این بی‌اعتمادی را متاثر می‌شود و باید توجه داشت در سال‌های گذشته شرایط تبلیغاتی و فرهنگ‌سازی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ استفاده از کالای ملی در جامعه به کار گرفته نشده و یا فعالیت‌های رخ داده در این زمینه موقتی و ضعیف بوده است‌.

صنعتکار اضافه کرد: فرهنگ‌سازی همه‌جانبه برای مردم، تولیدکننده در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی باعث رشد تولید ملی خواهد گردید، همان گونه که سال کنونی به سبب پشتیبانی از کالای ایرانی بعضی از فروشگاه‌ها، سازمان‌ها و ادارات دولتی مجبور به خرید نوشت‌افزار ایرانی گردیدند و این مبحث نتیجه مثبتی در تقویت تولید درج کرد افزار ملی داشت.

کیفیت درج کرد ازار ایرانی با نوع بیگانه تساوی می‌کند

در ادامه نادر طریقت نایب ریاست انجمن تولید درج کرد افزار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این تولیدکننده درج کرد افزار تصریح کرد: در حالتیکه جلوی واردات افسار گسیخته گرفته گردد کارخانه‌های تولید درج کرد افزار تولید خود را افزایش داده و مسئولین باید توجه دارا باشند تا جایی که ظرفیت تولید داریم از واردات اجتناب کنند و مابقی احتیاج کشور را وارد کشور کنند.

؛ اظهار کرد: بازار بزرگی در ایران برای استفاده درج کرد افزار وجود دارد که بخش اعظم آ‌ن را دانش‌آموزان و  دانشجوهای تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: حالا کارخانه‌های مدادسازی داخلی قدرت تولید 100درصد احتیاج داخلی را دارند و ما تولیدکنندگان درج کرد افزار با واردات مداد قبول کننده نیستیم، زیرا انبار تولیدکنندگان مداد مملو از کالاهای تولیدی به فروش رسیده نشده در بازار هست.

این تولیدکننده لوازم نقشه‌کشی و مهندسی تصریح نمود: در راستای تولید خودکار، 40 تا 50 درصد قدرت تأمین احتیاج داخلی را داریم و مابقی باید وارد گردد. طریقت اضافه کرد: حالا کارخانه ما یک تنه توانسته 90 درصد احتیاج داخل در راستای وسیله نقشه‌کشی و مهندسی را تأمین کند.

ما قدرت تولید 10 درصد دیگر از احتیاج کشور را داریم اما این 10 درصد عمدتا افرادی می باشند که همیشه ترجیح می‌دهند از برندهای بیگانه استفاده نمایند در حالی که ما مدعا می‌کنیم اجناس ما خوب تر از نوع بیگانه هست و در پایلوت در تلویزیون نمایش دادیم که خط‌کش‌های آلمانی به سادگی می‌شکنند اما خط‌کش تولید ایران با هیچ نیرویی نمی‌شکند.

وی اضافه کرد: در حوزه نرخ می‌توانیم با کالاهای اروپایی رقابت کنیم به عنوان مثال تخته رسم آلمانی حالا در بازار 700 هزار تومان بوده در حالی که نوع همانند ایرانی آن 50 هزار تومان هست.

این تولیدکننده لوازم نقشه‌کشی و مهندسی در ارتباط با کم بودن کاغذ در بازار و تخلف های معافیای کاغذ در این حوزه اخطار داد: برای دفتر‌سازها و یا مابقی تولیدکنندگان نوشت‌افزار که احتیاج دائمی به تولید کارتون، جعبه و جلد دارند مشکل کاغذ جدی هست و در کمال تأسف کسانی که با ارز چهار هزار و 200 تومانی کاغذ وارد کرده‌اند، آن را در بازار داخلی با نرخ ارز 10هزار تومانی می‌فروشند.

تولیدکننده درج کرد افزار داخلی تصریح نمود: حالا برای تهیه نوک و جوهر خودکار به ما دلار نیمایی تعلق می‌گیرد، اما بعد از گذشت یک ماه از ثبت توصیه برای دریافت 82 هزار ارز هنوز موفق به دریافت آن نشده‌ایم.

شرایط متغیر بازار ارز بر نرخ درج کرد افزار داخلی اثرگذاری می‌گذارد

محمدهاشم الهی تولیدکننده نوشت‌افزار داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وی با اشاره به تخلف های بعضی از اشخاص در وزارت صنعت و دریافت رشوه در برابر ارز دولتی به تولید‌کننده، اظهار کرد: صرافی‌ها هم برای پرداخت ارز از ما طلب پول مازاد می‌کنند و در این میان این تولید‌کننده داخلی هست که باید متحمل همه فشارها گردد.

، اظهار کرد: ما تولیدکننده دفتر هستیم و از آنجایی که از ابتدا دفتر کالای سنگینی بود، مورد استقبال واردکنندگان قرار نگرفت و به همین سبب تولید دفتر در ایران رشد خوبی داشته هست. نمی دانم به چه سبب علی رغم اینکه نرخ فرآورده ها ایرانی پایین تر و کیفیت بهتری دارند بازهم کالای بیگانه می خرند؟

وی اضافه کرد: به جرات می‌گویم کیفیت کالای تولیدی ما خوب تر از نوع همانند بیگانه آن هست.

نمی دانم به چه سبب علی رغم اینکه نرخ فرآورده ها ایرانی پایین تر و کیفیت بهتری دارند بازهم کالای بیگانه می خرند؟الهی در جواب به این سوال که آیا در حوزه نرخ نیز می‌توانید با کالای بیگانه رقابت کنید، اظهار کرد: تاحالا قیمت‌های نوشت‌افزار ایرانی پایین‌تر و قابل رقابت با نوع بیگانه بوده اما به سبب شرایط حباب گونه حاکم بر اقتصاد کشور، اندکی دلواپس آینده هستیم هرچند که تولیدکنندگان نوشت‌‌افزار داخلی همچنان در حوزه نرخ با کالای بیگانه رقابت می‌کنند.

وی درباره  ورود اشخاص جدید به حوزه تولید نوشت‌افزار تصریح نمود: بازار داخلی پتانسیل ورود اشخاص جدید را دارد اما باید توجه داشت که این حرفه احتیاج به داشتن تخصص و رعایت کیفیت بالا دارد و کسانی که بدون تخصص لازم وارد این حوزه می‌شوند، نمی‌توانند رضایت مشتریان را جلب کنند.

وی یادآور گردید: حالا با سازمان نرمال در حال ارزیابی تعیین استانداردهای جدید و کامل برای درج کرد افزار ایرانی هستیم.

الهی در مورد پشتیبانی از تولیدکننده نوشت‌افزار ابراز کرد: ما نیازی به پشتیبانی ارگان‌ها یا سازمان‌های دولتی نداریم، وظیفه ما تولید با کیفیت ایرانی هست و وقتی که تولیدات ایرانی با کیفیت باشد مردم نیز ناخود آگاه از آن پشتیبانی خواهند کرد.

گزارش از سمیه عرب

به این مطلب امتیاز دهید:
5/5 - (2 امتیاز)

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: