انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

کیفیت؛ حلقه گمشده تولید ملی

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری در تعیین شعار سال بر کلیدی ترین عنصر تحقق اقتصاد مقاومتی یعنی پشتیبانی از تولید داخلی و ملی تصریح کردند که به نظر می آید هدفگذاری در این حوزه توان دارد کشور را از فراز و نشیب های متفاوت و عارضه های متاثر از تحریم و تهدید دشمن رهایی داده و به ساحل آرامش برساند.

اما در این بین در توجه جدی به تولید داخلی سه مجموعه دولت، ملت و تولیدکنندگان نقش بنیادی دارند که اگر به نحو زنجیره ای هر سه مجموعه بتوانند ماموریت و مسیولیت خود را به انجام برسانند، جمهوری اسلامی ایران از همه نابسامانی ها و ناملایمتی ها که استکبار جهانی، بدخواهان بین المللی و کج اندیشان داخلی در تحریک و تهییج آن بوده اند به تندرستی گذر کرده و توان دارد ضمانت کننده آرامش باشد.

در این بین رسالت دولت ایجاد فضای رقابتی سالم برای تولیدکنندگان با تزریق تسهیلات کم بهره و در عین حال متنوع در پشتیبانی از چرخه تولید ملی، نظارت زیادتر بر آسان سازی سازی فرآیند این پشتیبانی ها، مقابله بی امان با قاچاق کالا و تولیدات بیگانه که همانند داخلی دارند و از همه با اهمیت تر کوشش برای احیای واحدهای مورد احتیاج در کشور بویژه در راستای تامین مایحتاج ضروری مردم اعم از خوراکی ها و البسه و سایر مایحتاج ضروری مردم هست که باید به آن توجه گردد.

اما رسالتی که برعهده تولیدکنندگان به عنوان دومین اضلاع موثر در پشتیبانی از تولید ملی و داخلی تشریح شده توجه جدی تولیدکنندگان برای بالا بردن کیفیت تولید کالاهای خودشان منطبق بر استانداردهای تشریح شده هست که مطمئنا این عامل توان دارد رضایت خریداران و استفاده کنندگان را فراهم کرده و خود کالا به مثل زیادی از اجناس تولیدی سایر کشورها به یک برند مبدل شده تا مردم بتوانند حتی در خارج از کشور با شنیدن اسم آن محصول و برندش به اطمینان خاطر به استفاده آن گرایش پیدا نمایند.

اما در طرف سوم این امر خود مردم و خریداران کالاها قرار دارند که لزوم دارد آنان نیز با احساس تعصب و غرور ملی به خرید کالای ایرانی بها داده و نسبت به خرید این کالاها افتخار کنند و از هر فرصتی برای تبلیغ و ترویج کالاهای باکیفیت داخلی در مقایسه با مثل و همانند بیگانه آن به یک حرکت مثبت و مؤثر دست بزنند.

در تحقق شعار سال در پشتیبانی از تولید داخلی که مطمئنا دستیابی به آن به تقویت چرخه تولید کشور، اشتغال، دگرگونی اقتصادی، افزایش درآمد مردم، جلوگیری از اسراف، کم شدن ورود کالاهای قاچاق، دوری از لوکس گری با تکیه بر کالاهای بیگانه، بهبود معیشت مردم، ایجاد اشتغال برای جوانان، بی اثر شدن تحریم ها، خارج شدن از رکود اقتصادی، بالا بردن رونق پایدار، کم شدن فاصله طبقاتی و افزاش عدالت منتج خواهد شد، در واقع نقطه عطفی در تغییرات و تطورات پیش رو می باشد که جمهوری اسلامی ایران را توان دارد به یک کشور ممتاز منطقه ای مبدل کند.

تولید باکیفیت ضمانت کننده تحقق شعار سال هست

استاندار اردبیل در باب اهمیت شعار سال و عینیت قسمتی به تولید ملی گفته بود: ما در استان اردبیل در پشتیبانی از تولیدکنندگان و سرمایه گذاران در چند حوزه برنامه ریزی های خوبی را انجام دادیم که پرداخت تسهیلات فراگیر، روستایی و ستاد آسان سازی جدیت بر این هست تا در گام اول تولیدکنندگان ما برای ایجاد اشتغال وسیع مورد پشتیبانی جدی قرار گیرند که در این راستا در استان اردبیل ایجاد 20 هزار شغل هدفگذاری شده هست.

اکبر بهنامجو افزود: ما در سال پشتیبانی از تولید ملی با سرکشی مستمر به واحدهای تولیدی و نگهدارى از آنان کوشش می نماییم تا بخش عمده ای از این واحدهای راکد و تعطیل شده به چرخه تولید بازگردند و با تامین مواد اولیه و افزایش حجم اشتغال بتوان یک برنامه ریزی صحیح و هدفگذاری درستی را در این حوزه انجام داد.

وی اضافه کرد: ما تمام توان خود را در مجموعه استان بسیج کردیم تا با اولویت تامین اشتغال بتوانیم در سال پشتیبانی از تولید داخلی ضمن تقویت اقتصاد مقاومتی در واقع دغدغه خانواده ها را از بابت اشتغال فرزندانشان تعدیل کرده و در کنار آن به توانمندی اقتصادی آنان در تامین معاش آبرومند با جدیت ورود پیدا نماییم.

ممنوعیت خرید کالاهای بیگانه با تشدید نظارت ها

ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل نیز اظهار کرد: طبق بخشنامه ابلاغی از جانب نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه به تمامی استان ها دستگاه های دولتی حق خرید کالاهای بیگانه را ندارند و باید در سال پشتیبانی از تولید ملی به هر شکل ممکن نسبت به تهیه و خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

داود شایقی گفته بود: جدیدا دیوان محاسبه های نیز نامه ای را به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ کرده تا از خرید کالاهای بیگانه اجتناب شده و در این راستا ذیحسابان و ناظران موظف می باشند بر حسن اجرای این قانون در تقویت تولید ملی نظارت زیادتر و دقیق تر انجام دهند.

وی علاوه بر این به توسعه روستاها به عنوان مبدا بنیادی تولید در کشور اشاره نمود و اظهار کرد: طبق ماده 27 قانون پنج ساله توسعه ششم کشور هر ساله 129 روستا در استان اردبیل مالک برنامه اقتصادی و اشتغال می گردند که ما در سال اول موفق شدیم برنامه اشتغال و اقتصاد 129 روستا را توسط مشاور تهیه کنیم که اجرای این طرح ها توان دارد در منطقه های روستایی و کمتر توسعه سافته چشم انداز خوبی را در حوزه دگرگونی اقتصادی و اشتغال ترسیم کند.

 

وی به لزوم توسعه گردشگری در منطقه های روستایی و صادر کردن مجوزهای لازم در این زمینه اشاره و تصریح نمود: با پشتیبانی استاندار اردبیل در بخش گردشگری بویژه گردشگری طبیعی، اکوتوریسم و بوم گردی طرح های خوبی در حال اجراست که امید داریم زمینه تحقق این امر با هدف اشتغال جوانان روستایی فراهم آید.

ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل در ادامه گفته بود: طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در سالجاری مبحث پشتیبانی از تولید ملی در محور توجهات قرار گرفته به به صورتی که این اصل خود از اصول بیست و چهارگانه سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می گردد.

شایقی به اجرای 198 پروژه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته در استان اشاره نمود و اظهار کرد: بیشتر از 80 درصد این برنامه ها و طرح ها تحقق 100 درصدی یافته و مابقی نیز در حال انجام هست.

وی اضافه کرد: در سالجاری نیز با سازگاری دستگاه های اجرایی هدفگذاری در این حوزه با رویکرد پشتیبانی از اشتغال مولد و پشتیبانی از تولید داخلی برنامه ریزی ها به شکلی انجام شده تا ظرف هفته های آینده طرح های اقتصاد مقاومتی استان جمع بندی شده و با اولویت تحقق 20 هزار شغل در استان زمینه اجرای پروژه های عمرانی و فعال شدن کارخانه های راکد و نیمه فعال فراهم آید.

گسترش صادرات را بر مبنای پشتیبانی از کالای ایرانی هدفگذاری کردیم

اما ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت بر این باور هست که زیادی از تولیدکنندگان ما در استان اردبیل به حدی از نرمال و مرغوبیت کیفیت دست یافته اند که هدفگذاری آنان در کنار تامین بازار داخلی صادرات وسیع هست که در این راستا ما هم اهتمام می کنیم فضای رقابتی را برای آنان مهیا کنیم.

سیدحامد عاملی گفته بود: در تولید ملی و پشتیبانی از کالای ایرانی به عنوان یکی از کلیدی ترین مولفه های تحقق اقتصاد مقاومی ما در کنار پرداخت تسهیلات ارزان نرخ به واحدهای تولیدی اهتمام می کنیم آنان را در یک فضای رقابت سالم به سمت توانمندی اقتصاد داخلی سوق دهیم تا بتوانند محصولی با کیفیت و با برند مخصوص تولید کرده و علاوه بر اکتساب رضایت مشتری و تصاحب بازار به توانمندی صادراتی نیز همت گمارند.

وی مولفه های پشتیبانی از کالای ایرانی را فرهنگ سازی در بین تک تک اشخاص جامعه، توجه به بالا بردن کیفیت کالای تولید گردیده با عرضه خدمات بعد از فروش و علاوه بر این اطمینان دادن به خانواده ها برای استفاده راحت کالای ایرانی هست که مطمئنا توان دارد بسترساز دگرگونی و تحرک جدی در این حوزه باشد.

مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی جدی هست

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران اظهار کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی در شرایط کنونی از کم بودن و کسری نقدینگی بشدت رنج می برند.

حسین پیرموذن در صحبت با ایسنا، اظهار کرد: در راستای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی بانک ها قرار بود 24 درصد مجموع پرداختی های خود را به این بخش اختصاص دهند که در سال گذشته کارکرد بانک ها نشان می دهد تقریبا این رقم تحقق یافته هست.

وی افزود: مشکل بنیادی در این توزیع اعتبارات استان های کم بهره مند هست که در این استان ها بانک ها بر مبنای مراجع و مصارف خود تسهیلات پرداخت کردند که بر همین اساس سهمیه 24 درصدی رعایت نشده هست.

ریاست اتاق بازرگانی اردبیل گفته بود: در پرداخت این تسهیلات با اهمیت استان های کم بهره مند می باشند تا زمینه ایجاد مجال های اشتغال برای آنان فراهم آید.

پیرموذن اظهار کرد: سال کنونی به دلیل مشکلاتی که خود بانک ها دارند ما درخواست افزایش سرمایه بانک ها را به همت بانک مرکزی عرضه کردیم تا سرمایه بانک ها افزایش پیدا نماید و امکان پرداخت تسهیلات زیادتر فراهم آید.

وی اضافه کرد: همچنان بانک ها مصر به پرداخت تسهیلات با نرخ سود 18 درصد به بخش صنعت می باشند در حالی که اهالی صنعت و تولید با این نرخ سود قادر به ادامه فعالیت خود نبوده و به همین دلیل چندان از این تسهیلات استقبال نمی کنند.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران با انتقاد از توزیع نامناسب مراجع اعتباری کمک های فنی و اعتباری با معیت مسئولان استانی به سود تولیدکنندگان و صنعتگران اظهار کرد: ما از دولت و استانداران گله مندن هستیم که این مراجع به معنای حقیقی در محل خود که همان پشتیبانی از بخش صنعت و تولید بود هزینه نشد و بعضی مشکلات مثل کم بودن نقدینگی واحدهای صنعتی را همچنان رنج می دهد.

پیرموذن درباره پائین بودن کیفیت تولید فرآورده ها داخلی نیز تصریح نمود: با توجه به اینکه ماشین ادوات اغلب واحدهای تولیدی و صنعتی ما از رتبه خارج شده هست و احتیاج به بازبینی دارد، به همین دلیل کیفیت تولید فرآورده ها پائین آمده که قرار هست در این زمینه راهبردی منطقی تشریح و مدنظر داشته گردد.

 

پیرموذن اضافه کرد: البته ما در بحث بسته بندی با مشکلات جدی مواجه هستیم، به به صورتی که در صادرات فرآورده ها به کشورهای منطقه بویژه قطر، امارات، روسیه و آذربایجان در بخش رقابتی باید صنعت های بسته بندی و کیفیت تولید خود را بالا بردن دهیم.

تامین مواد اولیه دغدغه صاحبان واحدهای تولیدی

در این بین تولیدکنندگان و کارآفرینان استان اردبیل باور دارند که در سال پشتیبانی از تولید داخلی آنچه که باید در سرلوجه مسیولیت و ماموریت مسئولین کشوری و استانی قرار گیرد کمک به تامین مواد اولیه هست که به نظر می آید به دلیل آشفتگی بازار ارز و علاوه بر این تلاطم متاثر از تغییران قیمتی تهیه آن به هفتخوان رستم مبدل شده در حالی که تلاشگران این عرصه در صورت تامین مواد اولیه حاضر می باشند، حتی با افزایش ساعات کار و چند برابر شدن تولید باکیفیت خود به ثبات بازار داخلی کمک کنند.

مدیر عامل کارخانه آب معدنی واتا اظهار کرد: تعیین نرخ ارز 4200 تومانی به سود واردات هست و صادرکنندگان هیچ نفعی از این افزایش نرخ نمی برند به به صورتی که رویه موخر در تعیین نرخ ارز حمله واردکنندگان را به این سمت زیادتر کرده که این برخلاف شعار سال هست.

رئیسی به افزایش نرخ مواد اولیه پت به عنوان مواد اولیه بسته بندی آب معدنی در کارخانه های پتروشیمی اشاره و افزود: نرخ مواد اولیه در دو سه ماه موخر از 3300 تومان به 6300 تومان و جدیدا نیز به 11 هزار و 300 تومان نیز افزایش یافته که این افزایش نرخ علت شده ما در تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه شویم.

وی اظهار کرد: دو خط تولیدی ما طی روزهای گذشته تعطیل شده و طی هفته های آینده نیز بخش های دیگر تولیدی ما تعطیل می گردد که با این تعطیلی ها 300 نفر مجال شغلی خود را از دست می دهند.

این تولیدکننده اردبیلی مشکل اعتصاب کامیون داران را دلیل دیگر رکود بازار این کارخانه اعلام نمود و اظهار کرد: به نظر می آید کارخانه آتا ماشین نیز به سرنوشت واتا دستخوش گردد و 150 نفر نیرو در این کارخانه با تعطیلی آن از کار بیکار می گردند.

شاهی زارع دیگر فعال حوزه کشاورزی نیز افزود: بنده به مدیریت کشت و صنعت مغان تبریک می گویم که خصومتی حقیقی را با تولید و کشاورزان رقم زد به به صورتی که چعندرکاران بعد از ماه ها از تصمیم کشت و صنعت نقره داغ گردیدند.

وی دنبال کرد: با این فرآیند مدیریتی در استان اردبیل باید اظهار کرد؛ فاتحه تولید فرآورده ها کشاورزی خوانده شده هست و ما با زبان بی زبانی از همه مسئولین خواسته ایم تا این مشکلات و سوءمدیریت ها را به شکلی رفع کنند، چون که به نظر می آید این وضع بد کشاورزان ناآرامی های کشاورزی را رقم بزند.

راه برون رفت از شرایط موجود توجه به تولید داخلی هست

اما یکی از کارشناسان و اساتید دانشگاه های استان اردبیل بر این باور هست که در وضع موجود که کشورمان مورد تحریم چندجانبه قرار گرفته، نباید قافیه را ببازیم لکن باید با یک اراده جزم به سمت توانمندی اقتصادی داخلی حرکت کنیم که یکی از کلیدی ترین عناصر آن توجه به تولید داخلی هست.

محمد حسن زاده با بیان اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری نیز به اقتصاد درون زا و برون گرا در همین حوزه تاکید شده تا ما با توجه و دقت به توانمندی خود به ایجاد و تولید ثروت در کشور دقت کنیم و هرگز امیدوار به بیگانگان نباشیم، اضافه کرد: البته در این زمینه باید تدبیر کار و سررشته امور در دست مسئولان دگرگونی گرایی باشد که با اعتقاد و اعتماد راسخ به جوانان با نواندیشی و نوآوری بتوانند در این زمینه یک حرکت مؤثر را رقم بزنند.

وی اظهار کرد: ما در سطح ملی و استان اردبیل با ناتوانی هایی در تحقق شعار سال مواجه هستیم که باید این ناتوانی ها را اعم از پائین بودن توان تولید و فعالیت واحدهای صنعتی، عدم تزریق به موقع مراجع بانکی با نرخ سود بسیار پائین، پیچیدگی امور در صادر کردن مجوزها و با اهمیت تر از همه عدم پشتیبانی مستمر و پایش های دقیق را به شکلی رفع کنیم تا گامی روبه جلو در تحقق شعار سال برداشته گردد.

حرف انتهایی اینکه مقام معظم رهبری با برگزیدن اسم پشتیبانی از کالای ایرانی به عنوان شعار سال خواستار توجه جدی دولتمردان، تولیدکنندگان و آحاد مردم به عینیت قسمتی این شعار گردیدند.

قبل از این و در سال های قبل نیز رهبر معظم انقلاب بر پشتیبانی از تولید و کار و سرمایه ایرانی تاکید کرده بودند اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد، اکنون با فراخوان «حمایت از کالای ایرانی»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته اند تا با پشتیبانی از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند.

به امید اینکه نگاه مسئولین به دستان توانمند جوانان ایرانی دوخته گردد.

انتهای پیام

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: