انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

قاچاق و کم اظهاری در واردات بلای جان تولیدکنندگان لوازم التحریر

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ معاون مدیرکل صنعت های غیرفلزی وزارت صنعت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اینکه حجم تولید در بعضی لوازم التحریر بیشتر از احتیاج است اظهار کرد: تولید مداد در کشور 830میلیون و دوبرابر احتیاج است و توان دارد کل احتیاج کشور را تامین کند.

اسفندیاری اضافه کرد:در تولید دفتر مشق 126 واحد تولیدی داریم و در این زمینه وارداتی صورت نمی گیرد و تمام احتیاج از داخل تامین می گردد.

او با اشاره به تولید 180 هزار تنی حجم تولید کاغذ کپی در کشور اظهار کرد: در این قلم هم به سادگی می توان احتیاج داخل را تامین کرد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه در یک مقطع متناسب با رشد جمعیت تولید ایجاد گردید ولی نرخ جمعیت کاهش یافت اظهار کرد:کاهش تعداد محصلین یکی از علل تهی بودن حجم های تولید در کشور است.

وی اضافه کرد:از سویی الگوی استفاده مداد تغییر کرده و به سبب استفاده مداد نوکی،استفاده مداد محدود شده است.

این مقام مسئول با اشاره به لزوم تغییر تعرفه های وارداتی اظهار کرد:در یکی دوسال موخر،نرخ مداد به نرخ حقیقی نزدیک شده و توان تولید زیاد شده است.

وی اضافه کرد:چوب مداد در کشور وجود ندارد وتولید مداد به واردات منسوب است.

او اظهار کرد:از بانک مرکزی درخواست کردیم کالاهایی که به واردات مواد اولیه نیازمند می باشند در فهرست گروه یک قرار گیرند تا تامین ارز و ارزش واردات آنان آسان سازی گردد.

وی با اشاره به اقداماتی که برای پشتیبانی از تولید داخل درحال اجراست اضافه کرد:بعضی کالاها نظیر دفتر مشق،دفترحسابداری و کاغذ کپی در فهرست ممنوعیت واردات کالا قرار میگیرند.

اسفندیاری با اشاره به اینکه اگر قرار است کالایی در فهرست ممنوعیت واردات قرار گیرد باید نمونه داخلی آن در کشور به میزان لازم تولید گردد اظهار کرد:برای این قبیل کالاها باید مواد اولیه به موقع گشایش ارزش و وارد گردد.

وی با اشاره به وجود کم اظهاری در واردات قانونی لوازم التحریر اظهار کرد:باید زمینه تخلف را نابود کرد که یکی از راههای آن یکسان شدن تعرفه اقلام همانند است.

معاون مدیرکل صنعت های غیرفلزی وزارت صنعت اضافه کرد:تعداد کالاهای لوازم التحریر 8هزار ردیف تعرفه ای است و گمرک با مشکل رو به رو میشود.

وی از تدوین نرمال اجباری در این بخش اطلاع داد و اظهار کرد:به سازمان نرمال پیشنهاد دادیم و قرار است ریز مورد ها مشمول را اعلام کنیم تا استانداردها تدوین گردد.

او به لزوم ایجاد سیستم رهگیری برای درج کرد افزار اشاره نمود و اضافه کرد:در حال تدوین این سیستم هستیم تا لوازم التحریر را ازبدو ورود به کشور تا رسیدن به دست استفاده کننده کاوش کنیم.

وی اظهار کرد: با این کار مشکلات این صنعت برطرف میشود.

محمودرضا صنعتکار ریاست هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار دیگر مهمان این برنامه با اشاره به اینکه بعضی اجناس داخلی توان رقابت با نمونه های اروپایی را دارند،گفت:به سبب پشتیبانی نکردن از تولید کننده و بعضی مشکلات موجود بر سرراه تولید،با 30 درصد حجم تولید میکنیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ 100 درصدی بعضی مواد اولیه در ماههای موخر اضافه کرد:در پایین ترین مورد ها گرانی هم 60 درصد افزایش نرخ می بینیم.
او با اشاره به اینکه در تولید مداد،خودکار و پاک کن تنها 30 درصد حجم تولیدکننده ها استفاده میشود اظهار کرد:فرهنگ سازی و اطلاع رسانی نکردن موجب شده است مردم نسبت به تولید داخلی شناخت نداشته باشند و به سراغ آن نیایند.

صنعتکار با اشاره به لزوم تبلیغ تولید داخلی اظهار کرد:در سالهای موخر صداو سیما در این باره کارهایی انجام داده است اما کافی نیست.

وی اضافه کرد:در دوسال موخر به تولیدکننده اذن تبلیغ رایگان در رسانه ملی داده شده و روی بحث قاچاق هم کارهایی انجام شده است.

او با اشاره به اینکه در همان کالاهایی که حجم تولید تهی داریم واردات هم صورت می پذیرد اظهار کرد:ممنوعیت واردات ضد تولید است، باید رقابت باشد اما واردات هدفمند صورت گیردو ساماندهی گردد.

این نماینده تولیدکنندگان با اشاره به اینکه قاچاق به معنای عرف آن و از مرزهای کشور در صنعت درج کرد افزار صورت نمیگیرد اضافه کرد:قاچاق این بخش با کم اظهاری در گمرک انجام میشود،زیرا قانون ناتوانی دارد و گمرک تعرفه ها را بدرستی تفکیک نمیکند.

وی با اشاره به نبود سازگاری بین نهادها اظهار کرد:دست وزارت صنعت در بعضی مورد ها بسته است بانک مرکزی هم باید با تولید کننده معیت و ارز آن را تامین کند.

او دنبال کرد:هیچ تولیدکننده درج کرد افزاری ارز دریافت نکرده و کالاها در گمرک مانده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر خرید کالای ایرانی برای ادارات اظهار کرد: این مصوبه رعایت نمیشود و گاهی کالای بیگانه را به جای تولیدی داخل فاکتور می کنند.

او بی کیفیتی تولیدات داخل را متاثر از نبود کنترل و نظارت قرائت کرد و اضافه کرد:سازمان ملی نرمال باید استانداردهای لازم برای کنترل کیفی را تدوین کند و نظارت صورت گیرد.

تویسرکانی تولیدکننده درج کرد افزار هم در این برنامه در مورد مشکلات پیش روی تولیدکنندگان این فرآورده ها اظهار کرد: یکی از با اهمیت ترین مشکلات بانک ها می باشند زیرا تولید کننده وقتی برای تامین مواد اولیه به مشکل برمی خورد به سراغ بانک می رود، اما بانکها با بهره 18 درصد مشکل را تشدید می کنند.

وی اضافه کرد:ما برای جلوگیری از بروز این مشکلات کمتر به سراغ بانکها می رویم اما به نتیجه نمیرسیم ومجبور هستیم تولید را کاهش دهیم.

او با اشاره به مشکلات در تامین مواد اولیه اظهار کرد: در سالهای گذشته برای واردات مواد اولیه ردیف ارزی باز میکردیم و تولید کننده بیگانه 30 درصد از مبلغ را پیش از تحویل و بقیه را بعد از تحویل کالا دریافت می کرد اما امروزه تمام هزینه را از ابتدا دریافت می کند و بار بعد از یک ماه به دست تولیدکننده داخلی می رسد.

وی اضافه کرد: زیادی از تولیدکنندگان با مشکل ترخیص در گمرک رو به رو می باشند.

تویسرکانی با اشاره به اینکه تعداد محصلین کشور نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است اظهار کرد: امروزه 14 میلیون دانش آموز داریم و در داخل با 60 درصد حجم تولید توان داریم بطور کامل احتیاج کشور را تامین کنیم و با 100 درصد تولید توان داریم تا 40 درصد صادرات دارا باشیم.

این تولید کننده با انتقاد به ساز و کار نرخ گذاری اداره گمرک اظهار کرد: گمرک علی رغم تفاوت کیفیت در تولیدات، تمام فرآورده ها را در یک ردیف کالایی قرار می دهد و با پایین ترین سطح کیفیت نرخ گذاری می کند.

وی در ارتباط با پایین بودن کیفیت بعضی فرآورده ها داخلی اظهار کرد: در کشور نرمال اجباری برای تولیدات داخلی نداریم،تولید کننده وقتی قدرت رقابت با تولیدات چینی را ندارد برای کاهش نرخ از کیفیت کالا کاهش می دهند و استفاده کننده این بی کیفیتی را به تمام فرآورده ها داخلی تعمیم می دهد.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: