انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

پشتیبانی از کالای داخلی الگوی تمام اقتصادهای بزرگ

 

پشتیبانی از تولید داخلی و ترویج خرید کالاهای ملی، یکی از مهمترین دغدغه های مسئولان کشورهاست. مقام معظم رهبری نیز سال کنونی را سال «حمایت از تولید داخلی» اسم گذاری کردند و بر آن تاکید بسیار داشتند.

من جمله فواید خرید کالای داخلی و پشتیبانی از اکتساب وکارهای ایرانی میتوان به افزایش اشتغال، توسعه صنعت های داخلی، خود کفایی، عدم وابستگی به کشورهای بیگانه، کم گردیدم فشار تحریم ها، افزایش ثروت و ارز ملی، ایجاد اقتصاد مقاوم و پویا و ثبات نرخ اشاره نمود. دستگاه ها و شرکت های دولتی نقشی با اهمیت در پشتیبانی از تولید و رونق اقتصاد ملی دارند.

چنانچه قراردادهای خرید امکانات و خدمات شرکت های دولتی با تولیدکنندگان داخلی منعقد شود، بخش عمده هزینه ها در داخل کشور به گردش در خواهد آمد و باعث رشد اقتصادی کشور و اشتغال زیادتر و اقتصاد داخلی مقاوم می شود.

 رونق اکتساب و اقدامات محلی از طریق ترجیح کالای داخلی به دیگر نمونه های همانند، به رونق اقتصادی کل جامعه منتج می شود. در زیادی از کشورهای جهان در زمینه پشتیبانی از کالای تولید داخل، پشتیبانی از اکتساب وکارهای محلی مورد توجه قرار گرفته هست و دولت ها برای تشویق مردم به راه اندازی بنگاه های اقتصادی محلی و کوچک تسهیلات مخصوصی برای مردم مدنظر داشته هست.

مزایای پشتیبانی از تولیدات داخلی

پشتیبانی و خرید تولید ملی و داخلی مزایای بسیار زیادی در ابعاد مختلفی را برای کشور ایجاد می کند؛ به صورت اجمالی میتوان به مورد ها زیر اشاره نمود:

1) افزایش اشتغال و کاهش بیکاری: استفاده کالاهای تولید محلی، با توجه به پیوند اقتصادی بین تولیدکننده و استفاده کننده، درخواست ها برای مراجع نیروی کار محلی را ایجاد می کند و به همین سبب به مقابله با بیکاری کمک می کند. از سویی با افزایش بنگاه های اقتصادی باعث رونق اکتساب و کار هم می شود.

2) تسریع روند رشد اقتصاد: استفاده کالاهای تولیدی محلی به صورت مثبتی بر بهره وری حجم و بنابراین کارکرد اقتصادی کلی اثر می گذارد و به همین سبب رشد اقتصادی و توسعه ملی را ایجاد می کند.

3) ضمانت کیفیت: استفاده کالاهای تولید داخلی توان دارد به ایجاد و نظارت بر استانداردهای ضمانت کیفیت به سود رفاه استفاده کنندگان داخلی کمک کند.

پشتیبانی از تولیدات داخلی در اقتصادهای بزرگ

آمریکا

دولت مجبور به استفاده از فرآورده ها داخلی هست. این قانون، دولت ایالات متحده را ملزم می کند که در خریدهای خود، فرآورده ها تولید امریکا را به فرآورده ها وارداتی ترجیح دهد. این قانون، نخستین و معتبرترین مقررات در بین قوانین متفاوت درخصوص خریدهای فدرال از فرآورده ها داخلی بوده هست. اگر ۵۰ درصد استخراج، ساخت یا تولید در داخل کشور انجام گیرد، محصول «تولید داخلی» محسوب می شود. علاوه بر این، خرید از کشورهایی که دسترسی به امکانات و خدمات ایالات متحده ندارند را نیز ممنوع کرد.

مالزی

 تغییر بنای صنعتی این کشور به ابزار دوره جایگزینی واردات انجام گردید که طی آن واردات کالاهای مصرفی کاهش یافت و استفاده از مراجع طبیعی داخلی افزایش یافت.

کره جنوبی

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2014 به 1450 میلیارد دلار آمریکا رسید و در جایگاه 13 جهان جای گرفت. این کشور طی ده های موخر به عنوان یکی از کشورهای رو به رشد و پیشرو در شرق قاره آسیا مورد توجه فراوان کارشناسان اقتصادی قرار داشته هست؛ به نحوی که در این دوره به عنوان شاخص کشورهای در حال توسعه مورد اشاره قرار می گرفته هست.

فرهنگ استفاده در این کشور نیز بسیار قابل ملاحظه هست. کره ای ها حساسیت و تعصب بالایی نسبت به کالاهای بومی خود دارند؛ به نحوی که به راحتی حاضر نمی گردند کالاهای بیگانه همانند استفاده کنند، حتی گاهی با کیفیت بسیار بالاتر.

آلمان

دولت های “آدنائر” و “ارهارد” در کنار این مبحث قانون پشتیبانی از تولید داخلی هم در این کشور تصویب گردید.

این مساله کمک زیادی به نحو گیری و توانمند شدن صنعت های داخلی آلمان نمود. کاهش وابستگی وارداتی کالاهای آلمانی، تحول در ساخت اجتماعی و عادات مصرفی و سفره غذایی بسیار قانعانه مردم آلمان را من جمله علل موفقیت سیاست های اقتصادی این دوره دانسته اند.

انگلیس

بدون توجه به قضاوت کشورهای دیگر درباره سیاست های اتخاذی خود، با وضعیت تعرفه های گمرکی بالای وارداتی بر فرآورده ها کشاورزی، اذن ی رقابت فرآورده ها کشاورزی بیگانه با تولیدات داخلی خود را نداد و از تقویت تولید داخلی پشتیبانی کرد.

 درواقع انگلیس به سود اقتصاد ملی و تولید داخلی خود از خستین ترین اصول  علم اقتصاد سرمایه داری عدول کرده، آنان را با بی اعتنایی کنار گذاشتمردم انگلیس شکوفایی اقتصادی و رشد صنعت های داخلی خود در دهه های بعد را تا حد زیادی وامدار پشتیبانی همه جانبه و ملی از تولیدات انگلیسی در مقطع زمانی ذکر شده می دانند.

هندوستان

این ابتکار گاندی برای پشتیبانی از تولیدات ملی هند آنچنان موثر افتاد که بعد از گذشت سال های بسیار، عکس چرخ ریسندگی وی به عنوان یکی از نمادهای انقلاب هند معروف در همه جای هند مورد احترام هست.

هندی ها به کیفیت کالای تولید خود ایمان دارند و هیچ وقت به سراغ فرآورده ها کشورهای دیگر نمی روند، همین مبحث باعث شده هست که این کشور امروز یکی از اعضای گروه g20 شده باشد.

فرانسه

50 50 درصد مردم فرانسه حاضر هستند برای خرید کالاهای ساخته شده فرانسه، پول بیشتری هم بپردازند. بر طبق این گزارش مردم فرانسه برای پشتیبانی از تولید ملی و هم وطنان تولیدکننده شان حاضر هستند 5 تا 10 درصد نرخ بالاتری را بپردازند.

 این در حالی هست که نرخ پایانی کالاهای تولید گردیده در فرانسه، بین 15 تا 25 درصد، گران تر از کالاهای همانند تولید گردیده در کشوری نظیر چین هست. این عرق ملی مردم فرانسه برای پشتیبانی از تولید ملی و فرآورده ها داخلی باعث شده هست در کنار سایر اقدامات، زمینه شایسته ای برای پیشرفت تولید ملی در این کشور فراهم شود.

ترکیه

ترکیه با ۸۱ میلیون نفر جمعیت و امکان بدون تنگنا برای واردات فرآورده ها بیگانه منجمله چای، از تولیدات داخلی این محصول در بالاترین سطح بهره برداری می کند.

مردم ترکیه در رسمی ترین مجالس و رستوران های برند و معمولی خود در زمینه پشتیبانی از محصول داخلی چای کاران ترک، بعد از صرف غذا با دمنوش چای ترک پذیرایی می گردند.

ایتالیا

بیشتر مردم ایتالیا (84 درصد) با اعتقاد به اینکه کالاهای داخلی در تمام بخش ها، از مواد غذایی تا البسه و مبلمان و غیره، خوب تر از فرآورده ها وارداتی هست؛ کوشش می نمایند برای بهبود وضعیت اقتصادی به خرید کالاهای داخلی اقدام کنند و این نوع کالاها را حتی با نرخ بالاتر به نوع بیگانه ترجیح می دهند.

ایتالیا با وجود اینکه یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی در جهان هست، اما به طور مستمر با اتخاذ سیاست های پشتیبانی و دفاع از کالاهای داخلی از طریق ارگان ها و نهادهای متفاوت اقدام به تشویق خرید و استفاده کالاهای ملی و علاوه بر این پشتیبانی از صادرات فرآورده ها خود کرده و آن را راز موفقیت برای رشد اقتصادی می داند.

پایگاه بصیرت

انتهای متن/

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: