انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

به چه سبب فرمان آتش زدن کالای قاچاق روی زمین ماند؟ به نادرست در گوش مردم فرو کردند که کالای ایرانی کیفیت ندارد+فیلم

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت صنعت های سرم رأیها یکی از شرکت های تولید داخلی در راستای کاشی و سرامیک زینتی هست که از سال 87  فعالیتهای خود را در راستای طراحی سه بعدی فروشگاه ها و نمایشگاه های کاشی و سرامیک شروع نمود. این شرکت با داشتن ایده هایی در راستای دکورهای زنده کاشی و سرامیک و نیز در اختیار داشتن تیم طراحی خود، توانسته تا به حال طراحی بالغ بر 10 فروشگاه را به انتهاء رسانده و گامی نو در عرضه کاشی و سرامیک در کشور بردارد .

شرکت صنعت های سرام رأیها، رنج بسیار وسیع ای از فرآورده ها را تولید میکند. انواع کاشی های دکوری، تک گل، گروه، قطعات مخصوص سیگاری، لندنی، شیشه ای و با رنج وسیع ای از افکت های متفاوت موجب شده کمتر کسی نتواند سلیقه خود را در بین فرآورده ها ما پیدا نماید. این شرکت بیشتر از 200 طراح فعال در حال تولید، 50 طرح در مراحل آزمایشگاهی و نیز طرح های بسیار در دست طراحی و آماده سازی آزمایشگاهی، به طور مستمر بروز و فعال دارد.

این شرکت طی چند سال موخر با توجه به شرایط رکود حاکم در بازار نه تنها تعدیل نیرو نداشته هست لکن جذب نیرو و طرح توسعه ای شرکت را پیش گرفته هست و موفق به این شده هست که تولیدات آنان به کشورهای متفاوت صادر و واردات در این بخش به صفر برسد.

به سراغ علی اصغر آهنی ها، مدیرعامل شرکت صنعت های سرم رأیها رفتیم تا در جریان مشکلات تولیدکنندگان این بخش و راز موفقیت و پایداری این شرکت قرار دریافت کنیم.

علی اصغر آهنی ها در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مورد مشکلات در مسیر تولید گفت: نزدیک به یک دهه هست که مقام معظم رهبری هر سال را با مبحث اقتصاد نامگذاری کرده اند. هدف و استراتژی رهبری پایه ریزی و استحکام بنیه در کشور در ناملایماتی هست که با دنیای بیرونی خود داریم. در کمال تأسف طی یک دهه گذشته فارغ از اینکه چه کسی بر دستگاه های اجرایی مقننه و اجرایی بوده اند، به عقیده من فرمایشات رهبری جدی گرفته نشده هست یا کار عملیاتی برای آن انجام نشده هست.

وی گفت: سال کنونی هم مقام معظم رهبری بحث پشتیبانی از کالای ایرانی را مطرح کردند، در تحقق شعار سال علاوه بر اینکه مردم باید نسبت به این مبحث حساس باشند مسئولین نیز نسبت به شعار باید تعصب دارا باشند. در شرایطی که اقتصاد دچار مشکل هست پیام رهبری امید‌بخش تن خسته تولید مداران بود.

آهنی ها با اهتمام بر اینکه تولید کنندگان شرایط دشواری را دارند گفت: شرکت صنعت های سرم رأیها،یکی از بزرگترین شرکت در صنعت کاشی و سرامیک تزئینی کشور مالک برند هست و در سال 82 با هدف تولید انبوه و شرکتی و خارج شدن از تولیدات زیرپله ای در این صنعت شروع به کار کرده هست. سیر تغییرات شرکت از سال 83 شروع شد و همیشه به عنوان یکی از خوب ترین برندها شناخته گردید و نوآوری و خلاقیت در این شرکت وجود دارد. در سال 91 حدود 500 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک تولید می کردیم اما از سال 92 که رکود اتفاق افتاد حدود 250 میلیون مترمربع در دوسال قبل و سال گذشته به 340میلیون مترمربع رسید. حجم تولید بیش از 700 میلیون متر در کشور داریم. در این صنعت واردات کاشی بین 2تا3درصد هست. این صعنت توانسته هست در سطح نرم افزاری و سخت افزاری به سطح بالا بردن خوبی دست یابد، هر صنعتی دچار مشکلات خاص خود هست. ازسال 93 طرح توسعه شرکت شروع گردید.

*انتقاد به روش محاسبه مالیات بر اعتبار افزوده

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار اضافه کرد:دولت باید هوای تولید کنندگان را زیادتر داشته باشد. هیچگاه با اجرای قانون صحیح در کشور مخالف نیستیم اما با اجحاف مخالفیم. در سال 88 قانون اعتبار افزوده به صورت پایلوت اجرا گردید. وقتی که این اتفاق افتاد، با توجه به اینکه دولت و کارگاه‌های زیرزمینی نتوانسته بودند مشکل خود را حل کنند،این بار را گردن تولید کننده گذاشتند. به صورت مثال یک تولید کننده در 3ماه حدود 10میلیارد فروش داشته هست،این میزان عدد اندکی نیست. 9 9درصد این 10 میلیارد تومان حدود900میلیون تومان می‌شود. به صورت مثال تولید کننده در این سه حدود 2میلیارد تومان هم جنس خریداری کرده هست،یعنی اگر از 10میلیارد تومان حدود 2میلیارد تومان جنس کسر گردد حدود 8میلیارد تومان باقی می ماند. اگر 8میلیاردتومان در9درصد ضرب گردد حدود 720میلیون تومان ،تولید کننده باید در بازه زمانی 45 روز به حساب دارایی واریز کند.

وی دنبال کرد: وقتی که تولید کننده در طی فرآیند تولید چک های دریافتی حدود 6ماهه دارد و پولی دریافت نکرده هست، باید بابت اعتبار افزوده پول نقد به دولت پرداخت کند. کجای دنیا اینچنین از تولید کننده پشتیبانی می‌کنند؟!

کجای دنیا اینچنین از تولید کننده پشتیبانی می‌کنند؟!آهنی ها اضافه کرد: شنیده ایم که قرار هست سال کنونی در مجلس این طرح بعد از سال‌ها ارزیابی گردد. زیادی از مشکلات در کشور ما به سبب قانون گذاری نادرست هست. بحث واردات بی رویه مسئله ای دیگر هست. کشور یک محدوده ارزی مشخص دارد. باید واردات را معنادار کنیم . وقتی که در کشور واردات بی رویه داریم،باید سازمان یافته واردات دارا باشیم. بعضی از فرآورده ها که امکان تولیدات در کشور دارد نباید تولید گردد، امروز جهان غرب و چین جنگ اقتصادی بر سر این دارند که تولید داخل رونق بگیرد. دو دسته قاچاق در کشور وجود دارد. بعضی از قاچاق‌ها سازمان‌یافته هست، که گمرک های کشور جهت جلوگیری شروع به اقداماتی برای مبارزه کرده هست. بعضی از قاچاق ها از مبادی غیر رسمی هست که در کمال تأسف تنها توجه به قاچاق از مبادی غیررسمی هست.به صورت مثال تنها راه مبارزه با قاچاق مبارزه با کوله برها هست.

*ضرورت توجه به اهتمام رهبری بر مبارزه با قاچاق کالا

وی گفت:مقام معظم رهبری مکررا اعلام نموده اند که هر چه به عنوان قاچاق گرفتید امحا کنید. وقتی کسی ببیند که میلیاردها پولش به فنا می‌رود دیگر به سراغ قاچاق نمی‌رود. در این صورت جلوی قاچاق گرفته می‌شود. باید همه مبادی ورودی قاچاق به کشور گرفته می‌شود. هیچ دستگاهی در این مبحث نباید تخطی کند. اعتقاد که داریم اما باید عرضه هم در کنار آن دارا باشیم.

آهنی ها گفت: از دیگر مسائلی که در بحث رونق اقتصاد باید موردنظر قرار گرفته گردد، نوع تفاهم نامه های صادراتی هست. به جای اینکه توافق نامه ها اقتصادی باشد زیادتر مسئله های سیاسی را موردنظر دارد. به صورت مثال توافق نامه ای که با ترکیه امضا نمودیم به سمتی رفت که صنعت نساجی را به سمت نابود شدن کشاند. همه این مسائل ضربه های زیادی بر کشور وارد می کند.

مدیرعامل شرکت صنعت های سرم رأیها با بیان اینکه دولت مسیولیت مراقبت از تولید را عهده دار است گفت:حافظت از اقتصاد امری واجب هست. یکی از مباحثی که باید به آن توجه جدی کنیم، هزینه های واحدهای تولیدی هست. در حال حاضر نرخ بهره بانکی در کشور 18درصد هست،فرمول حقیقی آن حدود 2درصد بالاتر هست. امروز 20تا30درصد پولی که قرار هست بانک پرداخت کند نمی دهد، لکن در حساب جاری می ماند و تولید کننده حق برداشت از آن وجود ندارد. اگر نتواندن اقساط را پرداخت کند حدود 6درصد باید جریمه پرداخت کند. در شرایطی که حدود 8.2 درصد تورم اقتصادی داریم دو مرتبه هم با این شرایط تولید اقتصادی هست؟

2 درصد تورم اقتصادی داریم دو مرتبه هم با این شرایط تولید اقتصادی هست؟وی گفت: تولید رفته رفته به سمتی می رود که توان برایش باقی نمی ماند. در کشور نزدیک به 35 درصد اشتغال در بخش صنعت هست. این 35درصد اشتغال حدود 85تا 90درصد آن مربوط به واحدهای خرد ،کوچک و متوسط هست. واحدهایی که عارضه پذیری بالایی دارند در جریان نوسانات اقتصادی بشدت عارضه خواهند دید چون که اثرگذاری گذار می باشند. قسمت دستمزد بر نرخ تمام شده در صنعت های کوچیک حدود 20تا50درصد هست.

وی دنبال کرد: برای پشتیبانی از تولید یا کارگر یا کارفرما تمام قوانین باید با در کنار هم لحاظ گردد. برای پشتیبانی تولید که قسمتی از آن به کارگر مربوط هست باید قانون کار،تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری در کنار هم لحاظ گردد.

آهنی ها در مورد میزان حجم تولید شرکت سرم رأیها گفت: امروز صنعت کاشی و سرامیک تزیینی واحدهای خرد،عموماً تعطیل شده اند.اما واحدهای بزرگ همچنان فعال می باشند. برای اینکه بتوانیم صنعت را راه بیندازیم باید از رکود خارج شویم. اگر صنعت ساختمان رونق بگیرد بیشتر از 110 صنعت کوچک تر مشغول به کار می گردند. تعداد زیادی از واحدهای تولیدی به سبب مشکلاتی که وجود داشته امروز تعطیل شده اند. تعداد زیادی هم می باشند که با حجم پایین فعالیت می کنند. در حال حاضر بیشتر از 400 میلیون متر مربع کاشی در کشور در انبارهای کارخانجات و انبارهای تجار وجود دارد، این یک زنگ خطر بسیار جدی هست. در این صنعت با توجه به اینکه در صنعت های مزیت دار هستیم استعداد رقابت و ورود به بازارهای منطقه ای را داریم. در کمال تأسف به سبب وضع بد اقتصادی و رقابت های ناسالم در این بخش که رویت می گردد به برند کشور لطمه زیادی می زند. باید برای صادرات یک برنامه ریزی نظام یافته دارا باشیم. توان داریم بازار منطقه ای و قاره آسیا میانه را دریافت کنیم. فعال کردن صنعت های موجود بدون احتیاج به سرمایه گذاری خاص توان دارد نقش پررنگی در پیشبرد اغراض ماداشته باشد.

*تغییر ذائقه استفاده با شبکه های مجازی

وی با بیان اینکه پول به سمتی می رود که نفع داشته باشد گفت: سرمایه گذاری در بانک دارای نفع زیادی هست. امکان دارد مجموعه های خاصی به سبب توانمندی تیم هایی که وجود دارند به نتیجه های خوبی برسند اما آیا شرایط برای تولید مهیا نیست. لکن صنعت های باید با دشواری کوشش کنند،باید منطق حکم فرما باشد. سرمایه گذار از نظر قوانین و شرایط باید یک آرامش داشته باشد.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار گفت: در صنعت کاشی و سرامیک آمار برای سال گذشته هست که حدود 2میلیون و 300هزار متر واردات کاشی و سرامیک داشتیم، از مبادی رسمی وارد گردیده هست. این واردات در کشور تولید نمی توان، مواردی که در داخل تولید می گردد واردات ندارد. ما استعداد صادرات داریم. در کمال تأسف در بحث پشتیبانی از کالای ایرانی یک بدبینی بین مردم وجود دارد. به صورت مثال گاهی چند خودرو بی کیفیت موجب شده که نگاه مردم نسبت به کالای ایرانی منفی گردد. اما اینچنین نیست، تمام کالای تولیدی کشور که بی کیفیت نیست. اتفاقاً زیادی از تولیدات ایرانی قابل رقابت به تولیدات بیگانه هست. ایرانی ها توانمندی های خود را به دنیا معرفی نکرده اند، درصورتی که تولیدات معرفی شده بود پیشرفت زیادی داشتیم. تولیدات با کیفیت، خدمات بعد از فروش، طراحی خوب یکی از وظیفه ها کلیدی تولید کننده هست. مردم هم باید به این فکر کنند که اگر از کالای ایرانی پشتیبانی نمایند انگار فرزند خودشان قرار هست پشت دستگاه مشغول کار گردد.

آهنی ها دنبال کرد:شبکه های مجازی ذائقه اشخاص را برای استفاده تغییر می دهد. برای استفاده کننده ذائقه سازی می کنند. باید با طراحی و کیفیت ذائقه بیننده را تغییر و به سمت پشتیبانی از کالای ایرانی سوق دهیم. زیادی از ایرانی ها تولیداتی خریداری می نمایند که برند بیگانه دارد. به این مبحث دقت نمی کنند که قسمتی از این مارک یا برندی که بر روی لباس دوخته شده هست حقیقی نیست، لکن تولید کننده برای بیم از فروش نرفتن جنس خود از مارک یا برچسب های قلابی استفاده نمود هست. قسمتی از اصلاح الگوی استفاده کالای ایرانی نیازمند فرهنگ سازی در جامعه هست. اینکه در گوش مردم فرو کرده اند که کالای ایرانی بی کیفیت هست را نپذیرفته ام. زیادی از فرآورده ها کشور ما استاندارهایی خوب تر از نرمال جهانی دارند.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: