انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

سال های دشواری که بر کارفرمایان گذشت

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، طرح بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان خوش حساب همه ساله با هدف پشتیبانی از کارفرمایان و رونق اقتصادی کارگاه ها در سراسر کشور به اجرا درمی آید. طبق این طرح، کارفرمایان کارگاه های تولیدی، معدنی، صنعتی، خدماتی و افراد واقعی و حقوقی توان دارند از مزایای بخشودگی جرم ها بیمه ای سازمان تامین اجتماعی بهره مند گردند.

چندی قبل مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از تصویب قانون بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان خوش حساب در هیأت وزیران اطلاع داد و اظهار کرد که این قانون با پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی به تصویب دست یافته و به مدت دو ماه اجرایی خواهد گردید.

او اظهار کرد که این قانون با هدف پشتیبانی از تولیدکنندگان و در اجرای منویات مقام معظم رهبری در اسم گذاری سال جاری به اجرا درمی آید و کارفرمایان با لحاظ شرایط قطعی در این قانون توان دارند با پرداخت اصل بدهی خود از بخشودگی جرم ها ذی ربط بهره مند گردند.

طرح بخشودگی جرم ها بیمه ای ویژه کارفرمایان خوش حساب کارگاه های تولیدی، صنعتی، معدنی، خدماتی هست که در تمام شعب سازمان تامین اجتماعی به اجرا درمی آید و کارفرمایانی که شرایط لازم را داشته باشند، توان دارند با پرداخت کلیدی بدهی خود از بخشودگی جرم ها بیمه ای بهره مند گردند؛ یکی از شرایط لازم، علل غیر ارادی برای تعطیلی موقت یا توقف فعالیت کارگاه هست که توان دارد بروز حوادث غیر مترقبه، بلاهای
طبیعی، نوسانات ارزی و تحریم های بیگانه را دربردارنده گردد. کارفرمایان توان دارند علل بروز مشکلات بنگاه خود را که به عدم پرداخت حق بیمه به این سازمان منتج شده ذکر کنند و به تایید وزارت صنعت، معدن تجارت، استانداری یا فرمانداری برسانند.

هادی ابوی – فعال حوزه کار – در مورد اجرای این بخشنامه به ایسنا می گوید: این طرح خوب هست ولی اگر بخواهیم کارفرمایان را عادت بدهیم که از آن به عنوان ابزاری برای نپرداختن حق بیمه کارگران استفاده نمایند و بدعتی گذاشته گردد تا کارفرمایان بویژه کارفرمایانی که فروش خوبی دارند و تولیداتشان در انبارها نمانده و مشکلی در واریز حق بیمه ها هم ندارند، در این آشفته بازار بدهی خود را نپردازند تا اصطلاحا مشمول بخشودگی جرم ها قرار گیرند و اصل بدهی معوق را به نحو اقساط پرداخت کنند،  رویه درستی نیست.

او معتقد هست که در بحث بخشودگی جرم ها بیمه ای، باید مشوق هایی برای کارفرمایان درنظر گرفته گردد و اضافه می کند: متاسفانه تحت هیچ شرایطی به کارفرمایان بنگاه های تولیدی کمک نمی توان تا مقداری نفس بکشند و در جلساتی که گاها با کارفرمایان داریم بیشترین گله و دغدغه آنان از سودهای بانکی هست.

دبیرکل محور عالی انجمن های صنفی کارگران یکی دیگر از مشوق های کارفرمایی را پرداخت تسهیلات از بانک رفاه عنوان نموده و می گوید: میتوان برای کارفرمایانی که تولید خوب و نیروی کار بسیاری دارند و مرجع بزرگ درآمد برای سازمان تامین اجتماعی در بحث حق بیمه ها شمرده می گردند، تسهیلاتی قایل گردید؛ به این نحو که اگر مشکل سرمایه در گردش یا نقدینگی دارند، از محل مراجع بانک رفاه یا مراجع سازمان تامین اجتماعی که در بانک رفاه ذخیره هست، تسهیلات بدون کارمزد یا با کارمزد اندک درنظر گرفت و از این طریق داعیه پرداخت اصل بدهی در کارفرما و محافظت نیروهای کار را به وجود آورد.

با اهمیت ترین شرط برای برخورداری از مزایای طرح، خوش حسابی کارفرماست، به این مفهوم که کارفرما پیش از عرضه درخواست خود، ظرف ١٨ ماه باید چهار ماه فهرست حق بیمه را به موقع ارسال و پرداخت نموده باشد.

کارفرمایانی که بدهی خود را یکجا و نقدی پرداخت یا در طول ١٢ماه تقسیط کنند از ١٠٠ درصد بخشودگی جرم ها بهره مند می گردند، به عبارتی تمام جرم ها بیمه ای آنان مشمول بخشودگی قرار می گیرد. علاوه بر این در حالتی که کارفرمایان تمایل به تقسیط بدهی در اقساط بیشتری داشته باشند، قسمتی از جرم ها آنان متناسب با مدت تقسیط مشمول بخشودگی قرار می گیرد به نحوی که کارفرما در صورت پرداخت بدهی های معوق خود ظرف ۱۸ ماه از بخشودگی ۸۵ درصدی و در صورت پرداخت بدهی ظرف ۲۴ ماه از بخشودگی ۷۵ درصدی جرم ها بهره مند می گردد و چنانچه کارفرما در ۳۰ یا ۳۶ قسط بدهی معوق خود را بپردازد، مشمول بخشودگی ۶۰ و ۵۰ درصدی جرم ها می گردد.

قانون بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان خوش حساب در ارتباط با کارفرمایانی هست که حق بیمه کارگران تحت پوشش خود را به طور با نظم و طبق قانون سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند اما به سبب بروز مشکلات ناخواسته من جمله حوادث و بلاهای
طبیعی، تحریم های خارجی  و نوسانات قیمت ارز با مشکل رو به رو گردیدند و از پرداخت حق بیمه و ایفای تعهدها خود در ازای نیروی کار بازماندند.

در حال حاضر بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرمای فعال در کشور وجود دارد و بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، همه کارفرمایان واجد شرایط تا دهم تیرماه مهلت دارند برای استفاده از مزایای بخشودگی جرم ها بیمه ای درخواست خود را برای ارزیابی به شعب تامین اجتماعی عرضه دهند.

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، قانون بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان خوش حساب به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون بنیادی کشور توسط هیات وزیران در دی ماه ۱۳۹۵ به تصویب رسید و  از همان زمان برای اجرا در سراسر کشور ابلاغ گردید. این طرح در قالب بخشنامه بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان در سال ۱۳۹۶ نیز به اجرا گذاشته گردید و توانست مبلغ قابل توجی از اصل بدهی کارفرمایان را به سازمان برگرداند.

طرح بخشودگی جرم ها بیمه ای کارفرمایان در  راستای نامگذاری شعار سال کنونی و تاکید مقام معظم رهبری در پشتیبانی از تولید داخلی تصویب شده هست.

انتهای پیام

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: