انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

پور ابراهیمی: دولت درحال تضعیف صادرات هست

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از جهان نيوز، محمدرضا پورابراهیمی هفته گذشته نشست کمیسیون اقتصادی با معاون اول رئیس‌جمهور و ریاست کل بانک مرکزی برگزار گردید. در آن نشست کمیسیون نقطه نظرهای خود را گفته بود. اعتقاد ما بر این هست که یکسری از کارهای دولت پذیرفتنی هست و باید دولت را در شرایط خاص کمک کنیم و نباید در مقابل دولت موضع گرفت.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی دنبال کرد: در بخش دیگری نیز دولت باید کارهای خود را اصلاح کند نظیر فرآیند اجرای ساماندهی بازار ارز که باید مورد اصلاح قرار گیرد. به نظر می‌رسد دولت در این بخش‌ها خود نیز با امتحان و خطا جلو می‌رود که این امر یکی از نقاط ناتوانی هست.

وی اضافه کرد: در بعضی مورد ها بحث‌های ما محتوایی هست و اختلاف‌نظرهایی بین کمیته ساماندهی بازار ارز مجلس شورای اسلامی و دولت وجود دارد. در کمیته به این جمع‌بندی آمدیم که دولت اعتقادی به تشکیل بازار تشکیل شده پولی ندارد. شاید به هم زدن این بازار در یک یا دو هفته پذیرفتنی باشد، اما عدم وجود آن در بلند مدت پذیرفتنی نیست.

ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بازار تشکیل شده پولی ایجاد نشود که علاوه بر قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی در آن دلار به بهای بازار نیز عرضه شود، خودمان با دست خودمان صادرات را بشدت تضعیف و واردات را بشدت تشویق می‌کنیم؛ با این کار به واردات سوبسید می‌دهیم و از صادرات مالیات می‌گیریم.

پورابراهیمی با اهتمام بر اینکه عدم شکل‌گیری بازار تشکیل شده پولی با نظارت دولت به هیچ‌وجه در زمینه سیاست‌های نظام نیست، گفت: دولت باید برای این مشکل فکری کند. ما دلواپس افزایش ظرفیت واردات به کشور و دلواپس تقاضای کاذبی هستیم که کم‌کم با قیمت ثابت ۴۲۰۰ تومانی برای دلار شکل می‌گیرد.

وی تصریح نمود: بعضی تجار که قبل از این برای دلار تقاضایی نداشتند، با ثابت ماندن رقم ۴۲۰۰ برای واردات درخواست ها می‌دهند که این امر باعث افزایش واردات می‌شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌توانیم در انتظار واقع شدن معجزه‌ای در صادرات باشیم. همین الان اتاق بازرگانی در بیانیه‌ای خواستار پیاده شدن مکانیزم بازار در تعیین قیمت دلار برای صادرات هست.
پورابراهیمی گفت: ما در بازار تشکیل شده پولی معتقد به ایجاد قیمت بازار با نظارت دولت هستیم؛ اگر این اتفاق نیفتد ما ضربه خورده و دچار مشکل می‌شویم. اختلاف‌نظر کلیدی بین دولت و مجلس این مبحث هست.

وی گفت: قطعی شده هست که طی دو هفته کار کارشناسی بیشتری روی این مبحث انجام دهیم، ممکن است دولت را راضی کنیم و روش‌هایی را پیشنهاد دهیم که اثر بازار تشکیل شده پولی را داشته باشد. اگر دولت با مجلس توافق نکرد و ما احساس کنیم این مسیر حرکت مضراتی را ایجاد می‌کند، کمیسیون اقتصاد ورود کرده و طرح دوفوریتی خود را عرضه می‌دهد.

مرجع:مهر

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: