انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

نیروی ماهر در کشورهای دیگر چگونه تربیت می شود؟

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، در جهان امروز با توسعه فناوری ها و تحولات وسیع متاثر از آن زیادی از کشورها از رویکرد اقتصاد مبتنی بر مراجع به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش و مهارت حرکت کرده اند و همین مسئله باعث شده تا سه کانون نوآوری، فناوری و شایستگی در روند توسعه و پیشرفت کشورها از اهمیت قابل ملاحظه ای بهره مند شود.

بر این اساس زیادی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت به سمت مهارت آموزی و تربیت نیروی کار ماهر رفته و از نقش راهبردی آموزشهای مهارتی در برنامه ریزی ها و سیاست گزاری های کلان خود نفع برده اند.

رشد فزاینده جمعیت، میزان بالای بیکاری و همکاری روزافزون در فعالیت های اقتصادی، تقاضاهای تازه ای را برای تربیت نیروی انسانی ماهر ایجاد نموده که این شرایط نیز به نوبه خود بر اهمیت و حساسیت این تعلیم ها افزوده هست.

علی ربیعی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – برنامه ریزی برای توانمندسازی مراجع انسانی سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور را من جمله اولویت های سال 1397 عنوان نموده هست.

او می گوید: جامعه ما هنوز به ارزش و جایگاه حقیقی تعلیم های فنی و حرفه ای واقف نیست و فقدان مهارت در جامعه چالش پیش روی کشور هست در حالی که نیروی انسانی ماهر و فنی من جمله شاخصه های رشد و توسعه یافتگی در جوامع امروزی محسوب می گردد.

ربیعی مهارت آموزی را راه برون رفت از فقر می داند و تاکید دارد که گفتمان مهارت باید در کشور گسترش یابد.

تردیدی نیست که توسعه آموزشهای فنی حرفه ای و مهارت آموزی در زمینه اشتغالزایی و برطرف نیازهای جامعه ضروری هست.

یکی از با اهمیت ترین چالشهای امروز، مبحث بیکاری هست و فقدان مهارت مورد احتیاج بازار در اشخاص جویای کار من جمله دلایل آن محسوب می شود. طبیعتا تربیت اشخاص ماهر و کارآفرین باید مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر مهارتهای فنی، مهارتهای غیرفنی مثل مهارت کارآفرینی نیز به مخاطب های عرضه شود.

  سلیمان پاک سرشت ـ معاون وزیر کار و رییس سازمان تعلیم فنی و حرفه ای، از فقر فرهنگ مهارت آموزی در کشور حرف گفته و به عدم آگاهی جامعه نسبت به نقش آموزشهای مهارتی و جایگاه حقیقی این آموزشها و چالشهای متاثر از آموزشهای مدرک کانون اشاره کرده هست.

او تصویب قانون نظام جامع آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی در سال گذشته را مورد اشاره قرار داده و می گوید: یکی از خلاًهای کشور فقدان وجود یک نظام و قانون هماهنگ کننده هست که سازگاری لازم را بین عرضه کنندگان آموزشهای مهارتی و علاوه بر این تقاضا کنندگان وعرضه کنندگان این آموزشها برعهده گیرد که امید داریم با تصویب این قانون و آیین نامه های مناسب، خلاً ذکر شده پوشش داده شود.

پاک سرشت، آشنایی کارجویان با آموزشهای مهارتی و تدوین برنامه انطباق تعلیم های مهارتی با احتیاج بازار کار را من جمله برنامه های این سازمان در سال جاری برشمرده و اضافه می کند: در بودجه ۱۳۹۷ مجال های سرمایه گذاری خوبی فراهم شده هست و برنامه ما در سازمان تعلیم فنی و حرفه ای این هست که برای افزایش قسمت اشتغال پذیری نیروی کار، سیاست گذاری تعلیم های مهارتی را تقویت نماییم.

او علاوه بر این از طراحی سند مهارت استانها مبتنی بر احتیاج و تقاضای آموزشی منطقه با نگاه محلی به مدیریت عرضه و تقاضای آموزشی اطلاع داد.

سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور با دارا بودن بیشتر از ۶۰۰۰ نرمال آموزشی منطبق با سرفصل تائید شده از سوی سازمان جهانی کار در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر در حال فعالیت هست.

سرمایه گذاری در حوزه آموزشهای مهارتی و فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال و کاهش قیمت بیکاری موثر هست.هرم تحصیلی در کشورهای مدرن جهان به صورت عرضه ۳۰ درصد از آموزشها به نحو آکادمیک و تئوری و ۷۰ درصد به نحو عملی و مهارتی صورت می پذیرد که این امر مؤید اهمیت آموزشهای مهارتی و نقش این آموزشها در توسعه و پیشرفت کشور هست. این در حالی هست که در کشور ما بیشتر از ۷۰ درصد تعلیم ها به نحو تئوریک و ۳۰ درصد به نحو عملی هست.

هادی ابوی ـ فعال حوزه کار در این باره می گوید: در کشور ما بیشتر از آنکه به تخصص گرایی توجه شود به مدرک گرایی بها داده شده هست و متاسفانه دانشجوهای ما تا انتهاء تحصیل تنها به گرفتن مدرک می اندیشند و درس ها تئوریک را بر درس ها عملی مقدم محسوب ایم.

او می گوید: دانشجوهای دانشگاه ها باید همزمان با تحصیل، دوره های کارآموزی و کارورزی و مهارت آموزی را بگذرانند تا دانش و مهارت به یکدیگر گره بخورد و ورود به بازار کار را آسان سازی کند.

به گفته ابوی، امروز با جوانان جویای کار زیادی مواجهیم که نتوانسته اند، مسیر شغلی خود را بدرستی طی کنند و به سبب ناتوانی مهارت، از حضور در بازار کار باز مانده اند.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه به جای تربیت نیروهای ماهر و متخصص، عنوان دکتر و مهندس تحویل جامعه داده ایم، معتقد هست: جامعه باید از مدرک گرایی فاصله گرفته و به سمت مهارت گرایی برود و فرهنگ کار و کارآفرینی با تکیه به مهارت آموزی گسترش پیدا نماید.

وی اضافه می کند: در کشور ما عنوان کارگر بدرستی جا نیفتاده و تا نام کارگر می آید ذهنیتها به سمت کارگر ساختمانی یا خدماتی می رود در حالی که در کشورهای دیگر مثل عراق، به نیروهای کار متخصص و فنی در بعضی رشته ها مهندس و تکنسین گفته می شود بنابراین این رویه باید در کشور اصلاح شود تا داعیه کار در جوانان به وجود آید.

او به طرح قدیمی”کاد” او به طرح قدیمی”کاد” اشاره کرده و می گوید: این طرح در دبیرستان ها اجرا می گردید تا محصلین از نزدیک بنگاه تولیدی و خدماتی را نگاه کنند و با فضای کار آشنا شود. طبق این طرح دانش آموزان هفته ای یکروز با محیط حقیقی اکتساب و کار آشنا می گردیدند و مهارت اکتساب می کردند. اینطور نبود که اجبار شود دانش آموزی که رشته تجربی می قرائت کرد قطعا باید در داروخانه کار کند لکن طبق علاقه و مهارت فرد اقدام می گردید.

در نظام تعلیم مهارتی کشورها، تربیت نیروی انسانی ماهر چه طور صورت می پذیرد؟

نظام تعلیم فنی و مهارتی، به عنوان یکی از اجزای با اهمیت نظام آموزش و پرورش کشورها، متصدی کلیدی پرورش نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر هست.

سرمایه گذاری در حوزه آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال و کاهش قیمت بیکاری موثر هست.

طبق پژوهش ها صورت گرفته، کشور آلمان با اصلاحاتی که در حوزه قانون کار و مالیات انجام داده توانسته فضای اقتصادی کار خود را بهبود بخشد.

آلمان با سرمایه گذاری تاریخی در حوزه آموزشهای مهارتی و تعلیم مهارتی مبتنی بر صنعت مهندسی، زمینه رشد و توسعه و رونق اقتصاد خود را فراهم کرده هست و چنانچه این سرمایه گذاری در سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشورمان نیز صورت پذیرد، توان دارد در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری جویندگان کار و فارغ التحصیلان نقش بسزایی داشته باشد.

صاحبنظران باور دارند که نظام تعلیم مهارت و فناوری در آلمان، از قویترین نظامهای تعلیم مهارتی در دنیا محسوب می شود که در حوزه سیاست گذاری، اجرا و تدوین موفق عمل کرده هست.

تعلیم مهارتی در کشور آلمان منطبق بر سامانه آموزشی دوآل (دوگانه) هست و هدف تعلیم در چنین سیستمی این هست که آموزشهای پایه ذی ربط به شغل و قدرت صلاحیتهایی را که برای اجرای فعالیت های حرفه ای در دنیای دائما در حال تغییر مورد احتیاج هست در یک دوره آموزشی مدون عرضه کند.

بیشتر قریب به اتفاق فارغ التحصیلان سامانه دوآل بعد از طی دوره آموزشی، شغلی را به عنوان نیروی متخصص احراز می کنند و غالباً در آینده از ابزارها ادامه تعلیم استفاده می نمایند. فارغ التحصیلان علاوه بر این توان دارند تحت شرایطی معین از نظام تمام وقت، دیپلم مدرسه عالی تخصصی را اخذ کرده و پس از ان، به تحصیلات آکادمیک بپردازند.

ساختار نظام تعلیم فنی و مهارتی در کانادا

در کشور کانادا هیچگونه مدیریت تعلیم معطوف و نظام ملی تعلیم یکپارچه وجود ندارد و این مبحث دربردارنده آموزشهای فنی و حرفه ای هم می شود.

آموزشهای فنی و حرفه ای رسمی از مقطع متوسطه شروع می شود ولی آموزشهای غیررسمی بجز استان «کِبِک» در سایر استانها، مهارت آموزی بعد از اتمام مقطع متوسطه در قالب آموزشهای استاد شاگردی برای اشخاص علاقمند به ورود به بازار کار عرضه می شود اما در آموزشهای مهارتی متنوع در طول سالهای متوسطه و پس از ان نیز قابل عرضه هست.

آن چه با اهمیت هست آموزشهای مهارتی در سطح ملی با سازگاری و عقد قرارداد بین وزارت توسعه مراجع انسانی و مهارت آموزی با ادارات تعلیم و حرفه آموزی استانها در تحقق سیاست تأمین نیروی کار و با تامین مراجع لازم صورت می پذیرد (آموزشهای فنی و حرفهای غیررسمی سازمان یافته).علاوه بر این وزارت توسعه مراجع انسانی و مهارت آموزی با وزارت صنعت های در اجرای برنامه های کارآموزی و نظارت و تأمین ارزش لازم حمایت و همکاری دارد.

در سطح استانها همکاری و پیوند قوی بین وزارت توسعه مراجع انسانی و وزارت تعلیم و حرفه آموزی دیده می شود.

ساختار نظام تعلیم فنی و مهارتی ترکیه

در دوره تحصیلات تکمیلی نیز دانشگاهها به فراخور حال، بعضی آموزشهای مهارتی و حرفه آموزی را به دانشجوهای عرضه می دهند و در کالج ها نیز آموزشهای کارآموزی و استاد شاگردی برای دانشجوهای رسما و آموزشهای کوتاه مدت و بالا بردن مهارت برای کارگران و متخصص ها کارخانجات عرضه می دهند. نظام تعلیم فنی و حرفه ای در کشور ترکیه نیز زیر نظر وزارت تعلیم ملی اداره می شود.

در این نظام، تعلیم فنی وحرفه ای به دو شکل تعلیم نظری( تعلیم در مرکز یا مدرسه) و تعلیم کاربردی یا عملی (آموزش در بنگاه اقتصادی) همانند مدل دوگانه (دوال) آلمان صورت می پذیرد.

تعلیم فنی و مهارتی در ترکیه در دو بخش رسمی و غیررسمی به اجرا در آمده هست.

تعلیم غیررسمی، خدمات آموزشی را غیر از خدمات آموزشی رسمی، در زمینه اغراض کلی و اصول پایه تعلیم ملی به شهروندان فراهم آورده و هرگز وارد سامانه آموزشی نشده یا در سامانه خاص تعلیم رسمی حضور نیافته هست.

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، طی سالهای گذشته اهمیت مهارت آموزی و توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای در صنعت های و بنگاهها بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته و وزارت کار مصمم هست تا گفتمان مهارت را به نحو وسیع در کشور راه اندازی کند.در این راستا، سازمان تعلیم فنی و حرفه ای کشور با هدف تربیت نیروهای ماهر و خلاق، تفاهم نامه هایی را با وزارتخانه ها و ارگانهای متفاوت من جمله وزارت علوم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و قرارگاه مهارت افزایی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح منعقد کرده هست.

انتهای پیام

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: