انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

درددل تولیدکنندگان از بازار ارز و تصممیات ضدتولید دولت

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال هم مشابه سال های گذشته در پیام نوروزی خود اهتمام بر اجرای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی و پشتیبانی از تولیدکننده ایرانی را مطرح و سال 97 را به اسم “حمایت از کالای ایرانی” نامگذاری کردند تا با مشارکت دستگاه‌های مختلف، تولید کنندگان کشور که در طول چند سال موخر رمقی ندارند تقویت شده و حضور پررنگی در بازار های داخلی و بیگانه دارا باشند.

البته وی قبل از این نیز مکررا بر لزوم پشتیبانی از تولید داخلی اهتمام کرده‌اند، اما در کمال تأسف عملا حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام نشد و آنان با تکیه بر توانمندی خود به‌سختی با کالاهای وارداتی رقابت می‌کنند.

در حال حاضر کمتر از یک ماه از اعلام این اسم گذاری می‌گذرد و در طول این مدت وزارتخانه ها بر لزوم پشتیبانی از تولید کننده داخلی و اعلام برنامه های خود برای تحقق این شعار پرداختند. جالب اینجاست تولیدکنندگان به این برنامه ها دلگرم نبوده و عملی شدن آنان را با توجه به تجربه سال های موخر بعید می‌دانند.

21 21 روز از ابلاغ شعار سال کنونی گذشته و تولیدکنندگان نه فقط شاهد حمایت‌هایی نبوده‌اند لکن با شوک بزرگ افزایش نرخ ارز هم روبه رو شده اند. با توجه به اینکه ظرفیت زیادی از مواد اولیه تولیدکنندگان از محل واردات تأمین می‌شود افزایش نرخ دلار عاملی شده تا آنان امکان خرید مواد اولیه نداشته و سر انجام ملزم به کاهش تولید و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی گردند.

نکته قابل ملاحظه آنکه در بعضی از حوزه ها که تولیدکنندگان امکان افزایش نرخ فرآورده ها خود را ندارند با عدم تولید در انتظار تعیین تکلیف بازار بوده و خط تولید خود را خاموش کرده اند. در این شرایط این سؤال مطرح هست که دولت در این شرایط چه حمایتی از تولیدکننده می کند و آیا با این بازار پر نوسان ارز امکان رقابت با کالاهای وارداتی وجود دارد یا خیر !

در این شرایط این سؤال مطرح هست که دولت در این شرایط چه حمایتی از تولیدکننده می کند و آیا با این بازار پر نوسان ارز امکان رقابت با کالاهای وارداتی وجود دارد یا خیر !محمدی یکی از تولیدکنندگان قطعات خودرو با اشاره به اینکه سرمایه در گردش کافی برای توسعه فرآورده ها خود را نداریم به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: مستلزم توسعه محصول داشتن مراجع مالی کافی هست اما ما حتی پول خود را به دشواری از خودروسازان دریافت می کنیم.

وی با بیان اینکه وام‌های بانکی بسیار گران و بازپرداخت آن برای ما سخت هست، اضافه کرد: مستلزم پشتیبانی از تولید ایرانی مشارکت دولت با تولیدکنندگان هست البته ما پول ارزان هم نمی‌خواهیم لااقل مساعدت‌هایی را در هزینه‌های بیمه و مالیات انجام دهد.

این تولیدکننده با اعلام اینکه سال کنونی تصمیم های ضدتولید دولت یک‌به‌یک از راه می‌رسد، تصریح نمود: علل نوسانات ارز این روزهای موخر برای همه تولیدکنندگان علامت سؤال دارد واقعا نمی دانیم بازار سال کنونی به چه سمتی خواهد رفت، با این وضعیت هیچ سرمایه گذاری حاضر به فعالیت در بازار نیست.

خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این شرایط از بالا بودن مدت زمان ذخیره انبارها، افزایش متوسط 10 تا 15 درصدی هزینه مبادله ناشی از تحریم‌ها، بروکراسی اداری و بی اطمینانی سرمایه گذاران از شاخص‌های اقتصادی مثل تورم، بدهی‌های دولت، بودجه و غیره به عنوان سایر عاملان مؤثر بر تولید داخلی تاکید کرده هست.

وی اهتمام می‌کند که نوسانات نرخ ارز عامل کلیدی ضربه به تولید داخلی هست و باید بتوانیم با یک گفتمان ملی این مشکل را حل نماییم.

*کمر تولیدکننده با این شرایط می‌شکند

ابوالفضل روغنی گلپایگانی به عنوان ریاست کمیسیون صنعت های اتاق ایران در همین ارتباط به خبرنگار تسنیم گفته هست: امروز تولیدکنندگان به هیچ عنوان قادر به خرید مواد اولیه نیستند که این مبحث اصلا به سود صنعت و تولید کشور نخواهد بود.

وی با بیان اینکه باید در این ارتباط تصمیم سریع گرفته گردد، اضافه کرد: تولیدکنندگان باید در شرایط با ثبات اقتصادی فعالیت نمایند تا امکان توسعه و فروش فرآورده ها را در کشور دارا باشند، اما در کمال تأسف یک رقابت نابرابر در کشور ایجاد شده که فقط به سود واردکنندگان هست.

وی تصریح نمود: قرار بود سال کنونی برنامه‌های ویژه‌ای برای پشتیبانی از تولید اجرایی گردد اما در کمال تأسف از همان روزهای نخست سال تولید کننده با هیجانات ارزی روبه رو شده هست که کسی هم پاسخگوی علل آن نیست. تولیدکننده امروز یک کالا را با دلار 5 هزار و خورده‌ای خریده اما سه ماه آینده که باید تعهدها خود را با نرخ روز دلار بپردازد آیا این منطقی هست؟ کمر تولیدکننده با این شرایط می‌شکند.

*چرا دولت با مردم صادقانه گفت وگو نمی‌کند

جمیلی یک کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه در کمال تأسف در شرایط افزایش نرخ ارز همه آسیب می‌کنند، به خبرنگار تسنیم اظهار کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان و صادر کنندگان احساس امنیت نکرده و در انتظار تعیین و تکلیف وضعیت می باشند.

جمیلی با اعلام اینکه رخدادهای موخر بازار ارز نشان می دهد تمام دستاورد دولت یازدهم در کنترل نرخ تورم طی ماه‌های آینده از بین خواهد رفت، اظهارداشت: بازار بشدت متورم شده و خبری از رونق نیست که این وضعیت به سود هیچ کس نخواهد بود.

جمیلی خطاب به مسئولین دولتی اظهار کرد: بیایید با مردم صادقانه گفت وگو کنید که علل این مبحث چیست به چه سبب مردم باید دلال سکه و ارز باشند. شرایط اصلا برای اکتساب و کار خوب نیست. تولید منفی شده و به جای پشتیبانی از تولید ما داریم ضربه‌های کاری را به آنان می‌زنیم.

*تولیدکنندگان دست از فروش کشیدند

سعید باستانی نیز با اشاره به اینکه عمده احتیاج واحدهای تولیدی از محل ارز تأمین می‌شود به تسنیم می‌گوید: افزایش غیرمنتظره نرخ ارز  تعجب زیادی از واحدهای تولیدی را برانگیخته هست. آنان نمی‌دانند آیا با نوسانات دلار باید تولید کنند یا خیر.

وی با بیان اینکه تقریبا در بازار هیچ جنسی معامله نشده و تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند کالایی را وارد بازار نکنند، اضافه کرد: به باور من برای ساماندهی وضعیت باید یک سری کارهای کوتاه مدت صورت پذیرد تا پس از اجرایی شدن آنان به فکر برنامه ریزی‌های بلند مدت برای تولید باشیم.

سخنگوی کمیسیون صنعت های مجلس به ناتوانی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز اشاره نمود و با اعلام اینکه باید مراجع مالی ارزان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد تصریح نمود: سودهای 27 درصدی و حتی 18 درصدی نه فقط مشکل تولیدکنندگان را کم نمی‌کند لکن آنان را در گرداب پرداخت سودهای بانکی می‌اندازد.

*بگذارید تولیدکننده داخلی نفس بکشد

سهل آبادی ریاست خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اهتمام بر اینکه امروز تولیدکنندگان زیر آوار زمین لرزه اقتصادی مانده اند، اظهار کرد: با یک بسیج عمومی باید تولید کنندگان را از این آوار نمایش داد.

وی اضافه کرد: برای پشتیبانی از تولیدکننده داخلی باید با برنامه ریزی خیز کارآفرینی را در کشور ایجاد نمود.

ریاست خانه صنعت، معدن و تجارت ایران  با اشاره به اینکه امروز تولیدکنندگان نباید به مراجع دولتی چشم دارا باشند، اضافه کرد: همیشه گفته‌ایم دولت فقط مساعدت لازم برای بازپرداخت دیون معوق تولیدکنندگان داشته باشد تا تولیدکننده بتواند نفس بکشد.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: