انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

متناسب سازی آموزشهای کاردانش با بازارکار درتعامل بابخش صنعت ومعدن

سید مصطفی آذرکیش در صحبت با خبرنگار مهر با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک بین وزیر آموزش و پرورش و وزیر صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ مصوبات همکاری بین حوزه های مربوط در استان ها، اظهار کرد: از وقتی که این تفاهم نامه امضا شده هست و مصوبات همکاری ابلاغ شده هست، آنچه در اولویت قرار گرفته هست متناسب سازی تعلیم ها با احتیاج بازار کار در حوزه کاردانش و فنی حرفه ای هست.

وی دنبال کرد: تعلیم های شاخه کاردانش مشارکتی می باشند و ماهیت رشته های کاردانش بر کانون تولید و خدمات هست. وزارت صنعت نیز در حال حاضر یکی از با اهمیت ترین وزارتخانه های بزرگ در به کارگیری نیروی انسانی ماهر هست. طبق گزارش ما و علاوه بر این دوستان در وزارت صنعت و معدن، احساس احتیاج برای تامین نیروی ماهر از طریق همکاری وسیع تر میان دو وزارتخانه عملی هست.

مدیرکل دفتر کاردانش با تاکید بر اینکه نیروهای بخش های فنی حرفه ای در کشورهای مترقی در محیط های حقیقی تعلیم خواهند دید با اشاره به ۴۴۰۰ هنرستانی که در شاخه کاردانش در کشور فعال هست و ۱۶۰ رشته شاخه کاردانش، گفته بود: ما از ۱۶۰ شاخه کاردانشی که داریم، ۶۵ رشته در راستای صنعت، ۳۳ رشته در راستای کشاورزی، ۵۰ رشته در راستای رشته های هنری و ۱۲ رشته در راستای خدمات، هنرجو می گیرد و طبق این آمار بیشترین رشته های ما در راستای صنعت هست.

آذرکیش در جواب به این سوال که در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال پشتیبانی از کالای ایرانی نامگذاری شده هست، چه میزان این تفاهم نامه توان دارد در تحقق شعار، کارایی داشته باشد و اداره کل کاردانش برای تحقق خدمت به رونق در بخش تولید و تربیت نیروی ماهرتر در این بخش گام بردارد، اظهار کرد: در برنامه ها و اقداماتی که مورد بحث قرار گرفته هست به شکلی دقیق مبحث تحقق این اغراض در سال پشتیبانی از کالای ایرانی در هنرستان ها به عنوان یکی از مکان های شاخص برای تحقق این شعار مورد توجه قرار گرفته هست. به جهت اینکه تعلیم در هنرستان های ما منتج به کاهش قیمت بیکاری و تقویت تولید داخلی با تربیت نیروی ماهر خواهد گردید.

وی افزود: عمده فعالیت ما در حوزه صنعت این هست که محصلین ما با حجم هایی که در وزارت صنعت وجود دارد آشنا گردند و گسترش نیروهای مهارتی طبق احتیاج وزارت صنعت و تجارت انجام گیرد که احتیاج حقیقی جامعه محسوب می گردد. علی رغم این توافق نامه در استان ها با توجه به شرایطی که هر استان دارد عملیاتی کردن مفاد تفاهم نامه در دستور کار هست و آنطور که گزارش ها می رسد به استناد این تفاهم نامه استفاده از حجم های مشترک دو وزارتخانه در استان ها شروع شده هست. به صورت مثال در استان های یزد، مازندران، کرمان، سمنان محصلین در محیط های حقیقی تعلیم های خود را خواهند دید. در حال حاضر حدود ۱۶۰ نفر به صورت مثال در شهرک صنعتی یزد مشغول تعلیم دیدن می باشند.

آذرکیش اظهار کرد: ما در پی این هستیم که این مورد ها را توسعه دهیم چون که وقتی فرد در محیط حقیقی تعلیم می بیند هم تعلیم حقیقی تر هست و هم اشتغال زودتر اتفاق می افتد. سال گذشته بیشتر از ۵۵ هزار دانشجوی کاردانش ما خارج از آموزش و پرورش در رشته های متفاوت تعلیم نگاه کردند.

وی در جواب به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه میزان کیفیت تعلیم در شاخه کاردانش و علاوه بر این کتب آموزشی و مفاد آموزشی و رشته ها طبق احتیاج حقیقی بازار کار تشریح شده هست نیز به تفکیک گفته بود: دانشجویان ما در استان های ساحلی مثل شیلات هرمزگان و یا چابهار در پرورش میگو صد در صد جذب بازار کار شده اند. در بعضی رشته ها مثل معرق و یا تعمیر و انتصاب آسانسور نیز اشتغال بالاست اما در بعضی رشته ها برای اشتغال بالا بعد از تربیت نیروی ماهر احتیاج به اهرم های بیرونی وجود دارد.

وی دنبال کرد: در راستای محتوای آموزشی در این ۲۴ سالی که شاخه کاردانش اضافه شده هست، مجموعه های آموزشی ۸ بار با توجه به پیشرفت تکنولوژی به روز شده هست و این یک اصل برای ماست. در حال حاضر هم در حال تهیه مجموعه نهم و عرضه به شورای عالی آموزش و پرورش برای تصویب و ابلاغ آن هستیم. حتی خروج بعضی رشته ها و گنجاندن رشته های جدید نیز در این سال ها در همین راستا بوده هست.

گفتنی است در نشست هم اندیشی مشترک فی مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت آموزش و پرورش که با حضور  معاون تعلیم، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معاونت تعلیم متوسطه وزارت آموزش و پرورش،  مدیرکل تعلیم و پژوهش وزارت صنعت و  مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش، صورت گرفت موضوع پی گیری کارهای انجام شده در مورد تفاهم نامه مشترک که با امضای مقام عالی دو وزارت در اوائل دولت یازدهم امضا شده هست در مورد ها زیر ارزیابی گردید: 

  نحوه همکاری  شهرک های صنعتی و صنعت های کوچک بامداد کاردانش و فنی حرفه ای، همکاری های دوطرفه با اتاق اصناف، همکاری در مورد طرح کارآموزی محصلین در جایگاه ها صنعتی، همکاری آموزش و پرورش در طرح تاپ، همکاری وزارت صنعت در تجهیز هنرستانها، برپایی دوره های آموزشی فی ما بین محصلین و صنعتگران، پیگیری موضوع هنرستانهای جوار صنعت، تسهیل در فراید حضور محصلین در رشته های مهارتی در صنعت های، اعلام نیازهای صنعت های جدید از جانب صنعت جهت عرضه تعلیم های نوین جهت شغل ها جدید و آینده پژوهی شغل ها جدید، استفاده از برترین های جشنواره های مهارتی جهت حضور در صنعت های کشور.

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: