انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

این مشاوران خود احتیاج به مشاوره دارند/ راهنمایی هایی که نوجوانان را ضاله تر می کند

این مشاوران خود احتیاج به مشاوره دارند/ راهنمایی هایی که نوجوانان را ضاله تر می کندبه گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی در آپارتمان را بستم و رسیدم روی پله ها که پاشنه کفشم را بکشم بالا دو تا از خانم های همسایه داشتند با هم گفت وگو می کردند.

اولی اظهار می کرد: بیچاره بچه هاش چه گناهی کردند که باید زیر دست این و اون بزرگ بشن؟

دومی هم اظهار می کرد: آره بخدا، عرضه نداشت زندگیشو جمع و جور کنه و الا دو بار ازدواج نمی کرد و بعدشم الان این وضعیت زندگیش باشه.

متوجه شدم که دارند در مورد همسایه طبقه بالایی گفت وگو می کنند که در آستانه طلاق از همسرش هست و زندگی متلاطم و نا آرامی دارد. پس از ظهر اندکی زودتر خانه رسیدم و اتفاقا دختر همسایه طبقه بالایی را نگاه کردم که اندکی بالاتر از خانه از خودرو یک جوان پیاده می گردد و اصرار داشت که کسی آنان را نبیند.

رفتم خانه و از مادرم حال و احوال همسایه طبقه بالایی را پرس و جو کردم. به مادرم اظهار کردم «چی شده مگه؟؟» جوابم را نداد و رفت…

فردای آن روز وقتی از خانه راهی اداره گردیدم نگاه کردم همسایه بالایی در حال خارج کردن خودرویش از پارکینگ هست. چند دقیقه بعد با خودرو آمد کنارم و اصرار کرد که تا یک مسیری من  را برساند.

اظهار کرد: دخترم کجا میری برسونمت؟

اظهار کردم: خانم رفعتی من تا ایستگاه مترو مزاحمتون میشم.

اظهار کرد: مزاحمت چیه من روزانه مسیرم همینه.

اظهار کردم: کجا مشغول هستید؟

اظهار کرد: من مشاور هستم. مشاور محصلین در مدرسه.

از تعحب داشتم شاخ در می آوردم و در ادامه مسیر با خودم فکر می کردم چگونه میشود کسی که وظیفه هدایت و مشاوره محصلین و دخترهای جوان را دارد، خودش برای حل مسایل کوچک و بزرگ زندگی اش به مشاوره احتیاج داشته باشد؟ و از حل بدیهی ترین مشکلات خود و خانواده اش عاجز مانده باشد.

گرچه مشاوره در کشور ما به ویژه در اسم، آموزشی جدی گرفته نمی توان و در آخرین رده های اهمیت هست اما در نظام آموزشی جهان چنان اهمیت و جایگاهی دارد که پیش از تعلیم قرار داد و در حقیقت پیشانی نظامی آموزشی کشورهای مدرن هست.

مشاوران در اصل نقش هدایتگری و موثر در سرنوشت تک تک اشخاص دارند و تاثیر این نقش در نظام آموزشی و در مدرسه ها هزاربار زیادتر می گردد. در حقیقت این مشاوران می باشند که توان دارند با سفارش های دقیق و علمی و کارشناسی سرنوشت محصلین رقم بزنند و زیادتر از هرکسی توان دارند مدرسه ها و خانواده ها را به بستر و الزامی برای پیشرفت محصلین و جوانان مبدل کنند.

متاسفانه در یک نگاه کلی به سادگی میتوان فهمید در نظام آموزشی کشور ما مشاوران یا به کلی بدون چنین صلاحیتی می باشند و یا اگر در این زمینه کارشناس باشند به لحاظ ساختار نظام آموزشی زیادتر جنبه برطرف تکلیف و تزئینی دارند.

عدم حساسیت در انتخاب مشاوران، اختصاص یک مشاوره برای چندین مدرسه، تخصیص ساعت هایی محدود به محصلین و نداشتن صلاحیت و علم کافی مشاوران از عواملی هست که این با اهمیت ترین عامل تاثیر گذار در روال آموزشی جوانان را به چرخه ایی بی اثر و نامحسوس مبدل کرده هست.

اولین سؤال این هست که به چه سبب نیروهای مازاد، بی تجربه و گزینش نشده و بی صلاحیت در امور مشاوره بکارگیری می گردند؟ سئوالی که ابوالقاسم عیسی مراد مدیرکل پیشین اصول تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش به آن اینچنین جواب می دهد: حوزه مشاوره کار تخصصی هست و در آموزش و پرورش احتیاج مبرم به اشخاص متخصصی داریم که مدرک ذی ربط دارا باشند ولی متاسفانه تعداد مشاورین بسیار کمتر از احتیاج هست درواقع ما صدهزار مدرسه داریم و تنها 15 هزار مشاور، و همین کم بودن نیرو موجب شده هست مشاورینی منصب شوند که تخصص لازم را ندارند.

عیسی مراد اضافه کرد: راهکاری که عرضه می گردد آوردن نیروهای متخصص، تعلیم مشاورین و جواب به احتیاج صد هزار مدرسه که متاسفانه هیچکدام از این اتفاق ها در حد پذیرفتنی رخ نداده هست.

دومین سؤال این هست که به چه سبب یک سامانه نظارتی دقیق بر فعالیت مشاوران نظارت نمی کند؟ مدیرکل پیشین اصول تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در جواب به این سؤال اظهار کرد: در این راستا اداره کل مشاوره مسیولیت نظارت بر مشاورین را دارد اما گاهی آنطور که باید صورت نمی گیرد.

برای نگاهی کلی تر به این مبحث باید اظهار کرد زیادی از ساختارها و فرایندهای موجود، ‌در چارچوب قوانین و مقررات دست و پا گیر محصور شده و زیادی از دستورالعملها و ابلاغهای قانونی به مانعی برای انجام دقیق مشاوره های موثر و علمی مبدل شده هست .

نوجوانان و جوانانی که در تلاطم دوران جوانی دایم در حال اهتمام و خطا می باشند و در زیادی از مورد ها دچار تصمیم های آنی و احساسی می گردند نیازمند مشاورانی ورزیده و متخصص می باشند تا با هدف گذاری دقیق و ایجاد بسترهای لازم ضمن دفع خطرهای احتمالی و موانع موجود در مسیر زندگی جوانان، آنان را طبق استعدادهای تخصصی به مسیر حقیقی هدایت نمایند و آفات موجود در این زمینه را نیز شناسایی و متذکر شوند.

به عقیده جامعه شناس ها زیادی از بزه های موجود در جامعه متاثر از نبود یک مشاوره دقیق و به هنگام هست و از نظر روانشناسان مشاوره دقیق و تخصصی توان دارد حتی در روان و شکل گیری رفتارهای نسل بعدی نیز مؤثر باشد و توان دارد زیادی از هنجارهای رفتاری یک جامعه را تغییر و اصلاح کند.

قاسم قاضی روانشناس در این این رابطه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: مشاوره در هر سنی تاثیرات خاص خود را دارد ولی این تاثیرات در سنین نوجوانی که 10 تا 17 سال تشریح می گردند بخاطر خصوصیات خاص این اشخاص به مراتب زیادتر می گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: اهمیت مشاوره اشخاص در این سنین بسیار فراوان هست و با توجه به میزان خودکشی و ترک تحصیل متاسفانه بدرستی مشاوره نمی شوند.

یکی از دوستان که از عزیمت فرنگ بازگشته بود اظهار می کرد در مدرسه ها اروپا پیش از اینکه به حساب و هندسه و درس ها تعلیمی بپردازند؛ کودکان طبق احتیاج از یک ماه تا یکسال در اختیار مشاوران قرار می گیرند و در این مدت زیادی از والدین از اینکه فرزندان خود را به تئاتر و سینما نمی برند ماخذه می گردند. او اظهار می کرد والدین حتی از اینکه زیادتر از 3 روز در جمع با خانواده غذا نمی خورند بازخواست می گردند.

جوانان و نوجوان این سرزمین سرمایه حقیقی و با ارزشترین دارایی مملکت می باشند. نیروهای انسانی که بالقوه توان دارند موتور محرک توسعه، پیشرفت و ابهت کشور باشند در صورت هدایت ناصحیح، به معضل و ناهنجاری های بزرگ مبدل می گردند واین با اهمیت تاثیر غیر قابل مشاوره و هدایت از سنین کودکی تا جوانی هست.

گزارش: عاطفه عبدی اینانلو

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: