انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

محرومیت انباشته، صفتی که ایلام انقلابی آنرا بر نتابید

12 12 فروردین 58 برای ایلام و ایلامی ها آغاز زیستن در اقیانوس انقلاب و نظام اسلامی بود آغازی که پایانی برای آن قابل گمان نیست.
12
ایلام پوست انداخته هست نشان از ایلام 57 ندارد که آن ایلام نشانش ار رشد، توسعه و عدالت بی نشانی بود .

از مجموع جمعیت کنونی استان 295 هزار و 199 نفر معادل 50.9 1 1 درصد جمعیت استان زن می باشند.
شهرستان ایلام با 235 هزار و 144 نفر معادل 40.5 5 5 درصد جمعیت، به ترتیب بیشترین و پایین ترین جمعیت را در بین شهرستان های استان دارند.

** کشاورزی

..
هم حالا نیز به اعتبار سه هزار میلیارد ریال پروژه توسعه زراعی و کشت آبی استان اجرا شده و یا در حال اجراست که با بهره برداری کامل از مجموع آنان سطح زیر کشت زمین های آبی استان ایلام از 80 هزار هکتار به 174 هزار هکتار در سال 97 می رسد و میزان فرآورده ها کشاورزی استان از یک میلیون تن فعلی به 3 میلیون تن افزایش می یابد.

** افزایش زمین های آبی ایلام با اجرای طرح های کلان کشوری

** گلخانه ها، جاگزینی مناسب برای زمین های زراعی آب بر

.. هست و با جذب سرمایه گذاران باید مجتمع های گلخانه ای را با توجه به مزایای زیاد آن برای استان احداث و توسعه داد.

**پرورش ماهی در قفس راهی نوین در پرورش آبزیان

** ایجاد صنعت های تبدیلی و بسته بندی راهی برای تکمیل زنجیره تولید فرآورده ها کشاورزی
یکی از اولویت های سازمان جهادکشاورزی استان ایلام ایجاد صنعت های بسته بندی، تکمیلی و تبدیلی، سردخانه و سیلوی ذخیره سازی غلات هست که سرمایه گذاری در این حوزه ها موجب رشد و رونق کشاورزی استان می گردد و در این راستا حجم سیلوها برای سال جاری 100 هزار تن افزایش می یابد و ایجاد صنعت های تبدیلی روغن کشی دانه های روغنی و احداث سردخانه من جمله سیاست های سازمان در استان ایلام هست.

** آموزش و پرورش
پیش از انقلاب پوشش دانش آموزی در استان حدود 40 درصد بوده ولی هم حالا بیشتر از 99 درصد کودکان در سن مدرسه از ابزارها تحصیلی مناسب بهره مند می باشند، میزان مدرسه ها خستین نسبت به پیش از انقلاب در استان ایلام 2 برابر شده هست.

قیمت باسوادی در جمعیت 6 سال به بالا در استان ایلام در پس از انقلاب به بالای 84 درصد دست یافته و میزان باسوادی در کل استان حدود 94.5

** تعلیم عالی
با گذشت 4 دهه از عمر با برکت انقلاب اسلامی ایران می توان اظهار کرد که استان ایلام در حوزه توسعه اندکی و کیفی دانشگاه ها رشد چشمگیری داشته هست، رشد علمی که چرخ توسعه استان ایلام را نیز شتابان کرده هست.
از یک آموزشکده و یک دانشکده پیش از برتری انقلاب هم حالا به 36 دانشکده و مرکز تعلیم عالی در استان ایلام دست یافته ایم، قبل تر تنها چند رشته کاردانی و کارشناسی در ایلام دایر بود اما حالا به تعداد قابل ملاحظه ای رشته کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های استان ایلام دایر هست.

** علوم پزشکی
مجموع اقداماتی که در حوزه پزشکی استان ایلام قبل و پس از انقلاب انجام شده با یکدیگر قابل قیاس نیست به طوریکه در ایام جنگ تحمیلی مجموع پزشکان بومی استان به اندازه تعداد انگشتان 2 دست نمی رسیدند.
تعداد پزشکان تمام وقت استان ایلام حالا 197 نفر هست که از این تعداد 153 نفر دارای تخصص و 44 نفر نیز پزشک عمومی می باشند.
حالا 9 بیمارستان دولتی، یک بیمارستان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی در استان ایلام فعالیت می کنند.
53 53 داروخانه حالا در این استان فعالیت می کنند که 8 داروخانه شبانه روزی، 10 داروخانه نیمه وقت و 35 داروخانه تمام وقت در مرکز استان و شهرستان های تابعه به ارایه خدمات به شهروندان ایلامی مشغول می باشند.
علاوه بر این 66 آزمایشگاه در استان ایلام فعالیت دارند که 27 مورد آن دولتی و 39 آزمایشگاه خصوصی می باشند که تقریبا در همه شهرستان ها آزمایشگاه وجود دارد.
21
دانشکده پزشکی نیز حالا در حال انجام اقدامات ذی ربط به خود هست و با پذیرش 100 نفر دانشجو نقش پررنگی را تربیت پزشک در سطح استان ایلام دارد، ضمن اینکه دانشکده دندانپزشکی نیز در استان راه اندازی شده و خدمات ویژه دندانپزشکی عرضه می دهد.
پیش از انقلاب خانه های بهداشت این استان بسیار اندک بود اما حالا به 206 خانه دست یافته هست.

** گازرسانی

امروز به برکت انقلاب اسلامی ضریب نفوذ گاز در نقاط شهری استان به بیشتر از 98 درصد و در روستاها به 80 درصد دست یافته هست.

** برق رسانی

** حوزه روستایی
پیش از انقلاب روستانشینان ایلام با پایین ترین ابزارها و زیرساخت ها روزگار می گذراندند، در کنار ثمرات زیاد برتری انقلاب اسلامی ایران در حوزه های متفاوت، توسعه منطقه های محروم امری انکارناپذیر هست بطوریکه محرومیت از چهره استان ایلام و روستای های آهن رخت بر بست. .. بودند ولی در حال حاضر به لطف اعتبار های انقلاب اسلامی همه نقاط استان ایلام در همه حوزه ها پیشرفت نموده هست.
هم اینک 175 هزار نفر از جمعیت روستایی استان ایلام در 498 روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار دارند.

** آب و فاضلاب شهری
پیش از انقلاب تنها شهر ایلام تحت پوشش شبکه آبرسانی قرار داشت اما در حال حاضر تمامی شهرستان های استان تحت پوشش این شبکه قرار دارند، تعداد مشترکان آب نیز در حد مطلوبی و قابل بیانی نبود در حالتیکه در حال حاضر قریب به 200 هزار مشترک آب در استان وجود دارد، پیش از انقلاب هیچ اقدامی در مورد تألیف و تصفیه فاضلاب خانگی صورت نگرفته بود اما در حال حاضر بیش 135 هزار مشترک در استان زیر پوشش خدمات فاضلاب می باشند.

** رونق فعالیت های مرزی
داشتن مرز مشترک بین ایلام با کشور عراق پس از برتری انقلاب اسلامی و دوران جنگ تحمیلی خطری بزرگ برای منطقه شمرده می گردید به نحویکه شهرستان مرزی مهران این استان خط مقدم جنگ به شمار می رفت.

**توسعه راه های ایلام با برتری انقلاب
در دوران رژیم پهلوی به سبب فساد حاکم به دربار و چپاول ثروت های ملی تلاشی برای توسعه منطقه های به ویژه در استان های محرومی مثل ایلام صورت نگرفته بود که یکی از این بخش ها در راستای توسعه راه های رابطه ای بود بطوریکه استان ایلام با فقر شدید در راستای راه های رابطه ای نرمال بهره مند بود و حتی طول راه های کلیدی نیز در استان بسیار ناچیز بود و خبری از بزرگ راه و آزاد راه نیز نبود.
با برتری انقلاب اسلامی و آغاز سازندگی کشور در همه عرصه ها، استان ایلام نیز که در تمام زمینه های زیرساختی من جمله راه های رابطه ای با عقب ماندگی رو به رو بود، کوشش کرد در این مسیر قرار بگیرد ولی با آغاز جنگ تحمیلی هشت ساله این روند با دیرکرد آغاز گردید.
پیش از انقلاب عمده راه های بین شهری استان ایلام راه فرعی بوده و در بعضی از مسیرها حتی راه ها بصورت خاکی و شنی بود، وضع راه های روستایی نیز بدون مشخصات فنی و بصورت مالرو بودند.
با توجه به کوهستانی بودن و توپوگرافی خاص استان ایلام، پس از برتری انقلاب اسلامی کار احداث تونل در دستور کار دولت و مسئولان قرار گرفت، به طوریکه تا پیش از انقلاب تنها یک تونل در استان وجود داشت اما پس از برتری انقلاب تونل های زیادی برای آسانی در رفت و آمد و دسترسی ساده به شهرها در نقاط متفاوت استان حفر و احداث گردید که من جمله آنان تونل های آزادی ، کربلا ، و چندین تونل در مسیر جاده ایلام به حمیل هست ، ضمن اینکه کار احداث تونل بزرگ کبیرکوه با عنوان بزرگ ترین تونل جاده ای کشور با بیشتر از 5 کیلومتر طول در حوزه شهرستان های دره شهر و آبدانان نیز آغاز شده که در صورت بهره برداری پایانی دگرگونی بزرگی در استانداردسازی راه های رابطه ای حوزه جنوبی استان انجام خواهد گردید.

** سدسازی
پیش از برتری انقلاب اسلامی برای مهار آب ها در استان ایلام هیچگونه سدی احداث نشده بود ولی در حال حاضر 3 سد بزرگ ایلام ، دویرج و کنگیر با حجم ذخیره سازی 288 میلیون مترمکعب در این استان ساخته شده هست ضمن اینکه سد برق آبی سیمره در محدوده شهرستان بدره نیز با هدف تولید 800 مگاوات برق و با هدف مشروب سازی زمین های پایین دست در حال احداث هست.

** صنعت
صنعت استان ایلام نیز مشابه سایر بخش ها پیش از انقلاب اسلامی از رونق خاصی بهره مند نبود و خبری از صنعت های بزرگ در این استان که از نظر مراجع زیرزمینی ، نفت و گاز نیز بسیار غنی هست ، وجود نداشت و تنها تعداد معدودی واحدهای تولیدی که به نحو سنتی اداره می شدند، فعالیت می کردند.
هم حالا و در دهه چهارم انقلاب اسلامی 523 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 265 هزار میلیون ریال و حجم اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد.
و قصه همگامی ایلام و انقلاب اسلامی در دولت دوازدهم بانشاط تر از همیشه جلو می رود.
6119/3032/7172/6034

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار

ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران 1403 | ایران اکسپو 2024

ششمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران موسوم به IRAN EXPO 2024 به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ 8 تا12 اردیبهشت‌ماه 1403 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از 2500 تاجر و بازرگان از 119 کشور جهان از این نمایشگاه است.

لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: