به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در حالی که چندسالی هست تولیدکنندگان داخلی در اقدامی خودجوش کوشش دارند تا اقلام فرهنگی مثل نوشتافزار، اسباببازی و …
خلأهای قانونی و نبود نظارت کافی بر کار تولیدکنندگان نوشتافزار، علت شده تا بازار این اقلام به طور عمده در دست کالاهای وارداتی و از سوی دیگر، شخصیتهای انیمیشنهای بیگانه بویژه اقدامات تولید گردیده در شرکتهای انیمیشنسازی آمریکا باشد. البته ناگفته نماند که این تنها ویژه ایران نیست، بر طبق بررسیهای صورت گرفته از سوی کارشناسان فرهنگی، عمده مخاطب های کودک و نوجوان میل به کاراکترهای انیمیشنهای آمریکایی دارند.
در تحقیقی که در میان کودکان تهرانی انجام شد، «باب اسفنجی» تولید آمریکا بیشترین محبوبیت را در میان کودکان تهرانی داشت.
تحقیقی که در سال 96 انجام شد، متاسفانه شاهد تداوم این وضع در بازار نوشتافزار داخل هستیم. « «گیسو کمند»، «فروزن»، «مرد عنکبوتی»، «مینیون»، «کیتی» و «باب اسفنجی» من جمله کاراکترهای دوست داشتنی بازار نوشتافزار در سال گذشته بودهاند.