انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

ایده هایی برای مبدل اتاق‎خواب کودک به اتاق مطالعه

در این میان سفارش های کارشناسان در مورد خوب ترین چیدمان اتاق محصلین برای جلب رغبت و رضایت آنان از حضور در اتاق خواب شان و استفاده از آن به عنوان اتاق مطالعه یا عناصر موثر و آرامش ذهن فرزندان در فضای خانه ها، گاهی خانواده ها را برای تغییر دکوراسیون اتاق کودکان دانش آموز مشتاق می کند. تغییراتی که به راحتی توان دارند با توجه به نکات با اهمیت روانشناسانه و معمارانه، اتاق های خواب کودکان را به اتاق های مطالعه و نرمال و جذاب مبدل کنند.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

به همین جهت در گزارش پیش رو اهتمام داریم با راهنمایی کارشناسان این دو حوزه، سفارش های آسان ای را برای آغاز تحولات مفید و موثر در اتاق مطالعه کودکان مطرح نموده و خوب ترین وسایل و ابزاری را که می گردد برای آنان در نظر گرفت تا به لحاظ تحصیلی و روانی موفق تر باشند، معرفی کنیم.

فضای خواب و مطالعه را جدا کنید

هر چند دانستنش چندان خوشایند نیست اما در نخستین گام برای تغییر دکوراسیون اتاق خواب کودک باید بدانید وقتی میز تحریر و تختخواب کودک به هم چسبیده باشد، کودک دائما خوابش می گیرد و اغلب کودکان بین تخت و میز تحریر، به تختخواب تمایل بیشتری دارند. در نتیجه دقت دارا باشید که در صورت امکان اتاق خواب کودک از اتاق مطالعه اش جدا باشد اما اگر به هر دلیلی این ایده عملی نیست، خوب تر هست با استفاده از پاراوان یا دیوارهای کوتاه جدا کننده، فضای استراحت و مطالعه را در اتاق خواب جدا کنید.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

به طور مثال ایجاد یک دیوار کوتاه چوبی که از سمت خواب دارای قفسه های مناسب بوده و به سمت فضای مطالعه یک تخته سیاه آسان روی آن انتصاب شده باشد، ایده خوبی هست یا حتی این که یک طرف دیوار چوبی تخت قرار داده گردد و طرف دیگر میز تحریر قرار داده گردد که در این صورت فضای خواب و مطالعه به راحتی از هم جدا خواهند گردید.

نورپردازی کنید

بی هیچ شکی رابطه با نور طبیعی توان دارد در ایجاد نشاط در محصلین مؤثر باشد. پس به صورت کلی خوب تر هست اتاق رو به نور باشد، ضمن این که نور اتاق باید طوری تنظیم گردد که با استفاده از آن در هنگام روز، انجام کارهایی از قبیل پوشیدن لباس و پیدا کردن اشیا به خوبی امکانپذیر بوده و برای کارهایی مثل نقاشی و مطالعه و نوشتن تکالیف درسی، مقدار کافی و جهت شایسته ای داشته باشد.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

علاوه بر این باید جهت تابش نور چه از پنجره و چه از چراغ مطالعه نسبت به میز تحریر برای فارسی زبانان که از راست به چپ می نویسند، از چپ به راست باشد. برای ساعات شب هم سفارش می گردد قطعا چراغ های کوچک مطالعه و نورهای موضعی را نزدیک به میز تحریر فرزندتان انتصاب کنید چون چراغ مطالعه کوچک که نور بیشتری به اتاق می دهد، حواس محصلین را روی کتاب معطوف کرده و کسالت شبانه شان را هم تا حدی از بین می برد.

تزئینات را کم کنید

با این که رنگ ها تاثیر بسزایی در خلاقیت کودکان دارند، خوب تر هست کلیت فضایی که دانش آموز در آن درس می قرائت کرد ترکیبی از رنگ های سفید، کرم روشن و یا رنگ های خنثی مثل خاکستری بهمراه رنگ مورد علاقه آنان باشد. به طور مثال با نسبت یک به سه میتوان رنگ های خنثی را با رنگ های شاد مورد علاقه کودک به کار برد و البته باید در نظر داشت تعدد رنگ روی دیوارها تمرکز دانش آموز را کاهش می دهند و خوب تر هست در انتخاب رنگ ها سنجیده عمل گردد.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

به گفته کارشناسان روانشناسی استفاده از رنگ سبز و زرد، آرامش و اعتماد به نفس کودکان را بالا برده و هوش و کنجکاوی آنان را تقویت می کند. در نتیجه سفارش می گردد قطعا از این رنگ ها بخصوص در حدود میز تحریر استفاده گردد. علاوه بر این خوب تر هست در دوران مدرسه از تزئیناتی مثل استیکر و یا عروسک های مکرر اتاق فرزندان کم کنید یا دست کم روی فضای روبروی میز تحریر دانش آموز کمتر از اسباب و تزئینات پوشیده گردد تا دانش آموز تمرکز بیشتری داشته باشد.

تفریح برای تعلیم امکان دارد

هر چند درس خواندن امری جدی و فکری هست اما برای ایجاد شور و اشتیاق و احساس خوب تر در کودکان خوب هست در اتاق مطالعه هم دست به ابتکار و خلاقیت بزنید. برای نمونه اهمیت دادن به سر و شکل برنامه درسی و ساختن کاردستی های جالب با استفاده از رنگ های متنوع برای روزانه بهمراه ایده های شخصی کودکان توان دارد مرور هر روزه برنامه درسی را به تجربه ای خوشایند مبدل کند.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

اذن بدهید کودکان با دستخط خودشان برنامه درسی را بنویسند و از آنان بخواهید برای روزانه رنگی انتخاب نموده یا برای دروس برچسب های زیبا انتخاب نمایند. نکته با اهمیت بعدی آن هست که زیادی از کودکان آنچه را که خواهند دید توان دارند به خوبی حفظ نمایند. برای همین سفارش می گردد با خرید یا ساخت تابلوهای قابل انتصاب روی دیوار اتاق مطالعه، فضای جذابی بسازید تا با استفاده از آن، هم محیط اتاق زیبا گردد و هم دانش آموز شما به یادداشت نویسی و نت برداری عادت نماید.

نظم را ایجاد کنید

قفسه های حفظ از وسایل و کتاب ها توان دارد موجب نظم دهی در اتاق مطالعه شده و رعایت نظم را به فرزندان دانش آموز بیاموزد. در نتیجه از قفسه ها، جاکتابی ها، کمدهای شخصی، آویزهای لباس و تابلوهای انتصاب کاغذها و نقاشی ها کمک بگیرید تا بتوانید نظم لازم را به اتاق کودک تان بدهید. استفاده از شلف یا طبقه هم ایده خوبی هست و خوب تر هست روی دیوار بالای میز تحریر یک یا دو طبقه کوچک انتصاب گردد تا دسترسی خوب تر و فوری تری به برخی کتب یا لوازمی که به صورت مداوم مورد احتیاج دانش آموز هستند، انجام گیرد.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

زیر یا کنار میز تحریر هم میتوان باکس ها یا جعبه هایی برای حفظ وسایل مورد احتیاج ابدی فرزندان دانش آموز خود بگذارید که البته خوب تر هست متناسب با سن آنان باشد. گزینه های بالا برای خانواده هایی که فرزندان شان از یک اتاق استفاده می نمایند هم بسیار مناسب هست تا اگر امکان استفاده از دو کمد در یک فضا نیست، با پایین ترین هزینه، استقلال محیطی مناسب را هم دارا باشند.

حواس جمع منحصرا در این اتاق

امروزه مشکل اختلال حواس و تمرکز به سبب وجود رسانه های متفاوت یا استرس های محیطی در میان محصلین به معضلی جدی مبدل شده هست و با توجه به این مبحث باید تا جای ممکن فضای اتاق کودکان را طوری طراحی نمود که حواس شان پرتاب نشود و بتوانند معطوف باشند.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

برای همین سفارش می گردد از همان اوائل سال بازی های کامپیوتری، موبایلی و بخصوص بازی های خشن را از دسترس محصلین خارج کنید و در عوض قسمتی از فضاهای اتاق مطالعه شان را قفسه بزنید و از بازی هایی که تمرکز کودکان را تقویت می کنند استفاده کنید.

برای نمونه بازی دومینو توان دارد پیشنهاد خوبی باشد ضمن آن که سفارش می کنیم قفسه کتاب و لوازم تحریر را طوری در نظر بگیرید که در دارا باشند تا بهم ریختگی فضا کمتر احساس گردد و نفوذ گرد و خاک هم روی کتب درسی کمتر گردد. در حقیقت انتخاب مناسب قفسه و کمد کتاب و لباس تاثیر مهمی در شکل گیری نظم و ترتیب در ذهن فرزند دانش آموز داشته و قطعا مانع از بهم ریختن تمرکز آنان می گردد.

انرژی خوب برسانید

هر چند دلپذیر بودن فضای اتاق کودک و رعایت مورد ها گفته شده توان دارد بسیار با اهمیت باشد اما علاوه بر توجه به چیدمان و معماری باید به نکات دیگری هم توجه کرد. برای نمونه در زمان استراحت برای رفع شدن خستگی ذهنی کودکان خوب هست از موسیقی ملایم بی کلام استفاده گردد.

ایده هایی برای مبدل اتاق خواب کودکان به اتاق مطالعه

در نتیجه سفارش کارشناسان تهویه اتاق را جدی بگیرید، بخصوص برای نوجوانان که بدن شان بو و چربی بیشتری تولید می کند قطعا باید در اتاق تهویه انجام گیرد. استفاده از دستگاه تهویه، باز گذاشتن پنجره ها و استفاده از جریان هوای آزاد در این خصوص راهکار شایسته ای به نظر می رسد، ضمن این که استفاده از عودهای خوشبو و ملایم در زمان استراحت توان دارد جان و انرژی جدیدی به اتاق مطالعه ببخشد.

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: