انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

هوشمندسازی مدارس؛ گامی جهت افزایش بهره وری تعلیم

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از ایسنا، همان طور که مدیران اعتقاد دارند فناوری اطلاعات و ابزارهایی که در راستای کامپیوتری مطرح می باشند، تعلیم را دگرگون کرده اند. با این وسیله میتوان هوش محصلین را عوض کرد. محصلین استعداد یادگیری دارند و استفاده از وسیله فناوری اطلاعات هوش آنان را افزایش می دهد و این مبحث در تحقیقاتی که در دنیا انجام شده به اثبات دست یافته هست.

در ماده ۶۹ برنامه ششم توسعه آمده هست: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سازمان فناوری اطلاعات) با رعایت مصوبات شورای عالی فضای سایبری مکلف هست با همکاری وزارت آموزش و پرورش، تا انتهاء سال دوم اجرای قانون برنامه هوشمندسازی مدرسه ها، امکان دسترسی الکترونیکی به کتب درسی، کمک آموزشی، حل اشکال، امتحان و مشاوره تحصیلی، بازی های رایانه ای آموزشی، استعدادسنجی، تعلیم مهارت های حرفه ای، مهارت های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای کلیه محصلین شهرهای زیر ۲۰ »

تحول تعلیم با ابزارهای فناوری اطلاعات

»در این باره رحمان عیسی زاده -مسئول گروه هوشمندسازی مدرسه ها در وزارت آموزش و پرورش- قبل از این با اشاره به تحول تعلیم با استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای ذی ربط به آن، از لزوم تولید محتوا و بومی سازی اطلاعات در جهت بی نیازی از بیگانه ها حرف بیان کرد.

وی در جواب به لزوم هوشمندسازی مدرسه ها با توجه به ظرفیت بالای هزینه های آن نیز اظهار کرده هست: این که شما از یک وسیله فناوری اطلاعات برای آموزش و پرورش استفاده کنید بحثی ندارد، زیرا بسیار روی این مبحث کار شده و از سال ۱۹۷۶ که رایانه آمد، این تحقیقات آغاز شده هست،   البته رایانه در اوایل کار برای بحث تعلیم نبود و کشورها تنها از آن برای اقدامات آماری و دفاعی استفاده می کردند، اما این وسیله اندک اندک اگر وارد تعلیم گردد یادگیری را متحول می کند.

افزایش یادگیری با تعلیم الکترونیکی تا ۹۰ درصد

در این راستا کارشناس برنامه ریزی و توسعه مدرسه ها هوشمند اداره کل شهرستان های تهران معتقد هست با توجه به هرم یادگیری، در تعلیم سنتی که معلم در تعلیم خود منحصرا سخنرانی کند، در نقطه اوج خود تنها ۲۰ درصد تاثیر مثبت در مانایی اطلاعات در حافظه بیننده را دارد؛ در حالتی که اگر تعلیم در محیط یاددهی و یادگیری الکترونیکی باشد، توان دارد تا ۹۰ درصد هم افزایش پیدا نماید و رسالت کلاس هوشمند هم رسیدن به همین شرایط هست.

سیدعباس حسینی در اظهار کرد وگو با ایسنا، با بیان اینکه از اوائل فرآیند هوشمندسازی که به صورت جدی تر از سال ۱۳۹۰در استان تهران صورت قبول کرد، اولویت انجام کار و سیاست بر آن بوده که در هر مدرسه دست کم یک کلاس هوشمند وجود داشته باشد، اظهار کرد: در مدل مفهومی مدرسه ها هوشمند، در کانون تجهیز سخت افزاری مدرسه، وجود یک کامپیوتر یا دیتاپروژکتور در کلاس درس لازم هست. در حال حاضر ۹۰ درصد مدرسه ها شهرستان های تهران دست کم یک کلاس هوشمند و به لحاظ کلاسی هم ۵۱ درصد یعنی نیمی از کلاس های درس استان به سخت افزارهای ذی ربط مجهز می باشند.

وی با بیان اینکه یکی از دیگر محورهای با اهمیت در هوشمندسازی جایگاه ها آموزشی مبحث زیرساخت رابطه ای بین آنان هست، توضیح داد: در عصر حاضر که عصر آسانی دسترسی به مراجع اطلاعاتی و آموزشی برای فرهنگیان و محصلین پژوهشگر هست، اینکه مدرسه ها به عنوان پایگاه دسترسی به برترین سایت های مرجع آموزشی کشور باشند و به مواد و رسانه های آموزشی دسترسی پرسرعت دارا باشند و از سمتی دیگر نیز به یکدیگر متصل باشند، مطمئنا نیازمند زیرساختی هست که وزارت ارتباطات باید در بهسازی آن نقش به سزایی داشته باشد.

کیفیت نامطلوب رابطه بر بستر سیم مسی

این کارشناس در ادامه اظهار کرد: متاسفانه رابطه بر بستر سیم مسی در بعضی منطقه های دور از مرکز پایتخت کیفیت مطلوب را ندارد و مورد ناخشنودی مدیران منطقه های روستایی ما هست که وزارت ارتباطات باید بستری مبتنی بر فناوری جدید فیبر نوری با دسترسی فوری و حق اشتراک بسیار ارزان تر از آنچه به عموم مردم ارائه می گردد، به تمام مدرسه ها منطقه های دور و نزدیک شهرستان های تهران مهیا کند. در حال حاضر مذاکره هایی در مورد برقرار کردن سرویسFTTH   در حال حاضر مذاکره هایی در مورد برقرار کردن سرویس با نرخ ارزان تر با بعضی ادارات کل مخابرات تهران انجام داده ایم که هنوز صرفه اقتصادی برای عموم مدرسه ها دولتی را ندارد و نیازمند نگاه غیرتجاری و البته آموزشی مسئولان ذی ربط هست.

حسینی با بیان اینکه مدل مفهومی مدرسه هوشمند پنج کانون را دربردارنده می گردد که توسط وزارت آموزش و پرورش معرفی شده هست، اظهار کرد: فاز اول «زیرساخت توسعه یافته فناوری اطلاعات» هست که به همکاری زیادتر وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات احتیاج دارد تا اینترنت و اینترانت پرسرعت به دست عموم مردم و جایگاه ها علمی و آموزشی برسد.

وی دنبال کرد: کانون بعدی، «محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چندرسانه ای» هست که پرچمدار آن سایت اینترنتی رشد هست. این سایت زیر نظر سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کند که انواع محتوا و اجزاء آموزشی برای مقطع ها متفاوت تحصیلی به تفکیک درس ها آماده دانلود توسط محصلین و معلمین هست.

کارشناس برنامه ریزی و توسعه مدرسه ها هوشمند اداره کل شهرستان های تهران با بیان اینکه ابعاد دیگر هوشمندسازی وجود سیستم های نرم افزاری هوشمند هست، اضافه کرد: انجام الکترونیکی و هوشمندسازی فعالیت های داخل مدرسه از حضور و غیاب محصلین تا برپایی امتحان آنلاین و کارنامه الکترونیکی یا رابطه با اولیا از طریق وب سایت مدرسه از نمونه این فعالیت ها می باشند که بخش عمده آنان در پرتال وزارتی همگام به صورت رایگان در حال خدمت سانی به عموم مدرسه ها کشور هست.

تولید محتوای الکترونیک؛ اولویت قابل ملاحظه مدیران

حسینی دنبال کرد: یکی از اولویت های مدیران ما وجود محتوای الکترونیکی آموزشی هست. چندین سال هست در سایت رشد تمام محتواهای درسی و کتب آموزشی و مطالبی که ذی ربط به کتب درسی هست، توسط معلمان مجرب گردآوری و تولید گردیده و جهت استفاده عموم بارگذاری می گردد. جشنواره های تولید محتوا هم سالانه برگزار می گردد تا خوب ترین مواد آموزشی از معلمان سراسر کشور تألیف شده و در همین سایت رشد که  هم در اینترنت و هم اینترانت قابل دسترسی هست قرار گیرد. اگر وزارت ارتباطات آن بستر را با فناوری های جدیدتر و البته با تعرفه های ارزان تر مهیا کند، معلمان توان دارند خوب تر از قبل خوب ترین فیلم های و اجزاء آموزشی را در روال تعلیم هوشمند خود استفاده نمایند.

وی کانون کلیدی دیگر را «برخورداری از معلمان تعلیم دیده در حوزه فناوری اطلاعات» اعلام نمود و اظهار کرد: اگر همه مورد ها صورت پذیرد اما معلم توانمندی لازم را در استفاده از امکانات نداشته باشد، کلاس درس هوشمند در عمل غیرقابل استفاده می گردد. در این زمینه در سال های موخر تعلیم های بسیاری صورت گرفته در یک سال موخر که فرآیند تعلیم مهارت های فناورانه معلمان توسط خود وزارت آموزش و پرورش الکترونیکی گردید و به صورت آنلاین صورت می گیرد، همکاری معلمان چندین برابر زیادتر شده هست و امید داریم کمتر با پدیده فناوری گریزی در معلمان با پیشینه تر مواجه باشیم.

کارشناس برنامه ریزی و توسعه مدرسه ها هوشمند اداره کل شهرستان های تهران در ادامه با اشاره به دوره های آموزشی ضمن خدمتی که در حوزه هوشمندسازی به معلمان انجام می گردد، اظهار کرد: در نظرسنجی که جدیدا از مدیران مدرسه ها انجام گردید که از ابعاد هوشمندسازی لازم هست روی کدام بخش تمرکز گردد، آنان احتیاج اول را در تعلیم معلمان خود در مورد نحوه استفاده از امکانات و نرم افزارهای تولید محتوا بررسی کردند.

حسینی علاوه بر این افزود: کانون آخر هم «ارتباط یکپارچه رایانه ای مدرسه ها با یکدیگر» هست که لازم و ملزوم آن توسعه زیرساخت برقرار کردن این رابطه هست تا مدرسه ها از طریق نرم افزارها و سیستم های ذی ربط به هم وصل گردند و در یک محفل علمی به تبادل دانش و تجربه بپردازند.

انتهای پیام

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: