انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

نگاهی به روند کاهشی انتشار کتاب و بلایی که سر ناشران آمده هست

وضعیت نشر کشور در یک نگاه/ انتشار 11هزار و 650 عنوان کتاب در مهر و آبان

به گزارش انجمن تولید کنندگان نوشت افزار کشور به نقل از خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  طبق آنچه موسسه خانه کتاب اعلام کرده بود میزان انتشار کتاب در شهریور ماه سال کنونی نسبت به سال گذشته، ۱۶ درصد کاهش یافته هست. این کاهش همچنان ادامه دارد و تعداد کتاب‌های منتشر گردیده در فاصله زمانی مهر تا آبان ماه ۱۳۹۷ نسبت به سال گذشته ۹/۶ درصد بوده هست. البته میزان کاهش انتشار کتاب در این ماه نسبت به شهریور ماه کمتر شده هست و نشان از رونق نسبی بازار نشر در مهر تا آبان ماه ۹۷ دارد.

میزان تجدید چاپ در مهر تا آبان ماه سال کنونی نسبت به سال گذشته به میزان ۳/۵ درصد کاهش یافته هست و علاوه بر این شاهد کاهش ۱۳/۹ درصدی انتشار کتاب‌های چاپ اول در این دوره زمانی نسبت به سال گذشته هستیم.

میزان کتاب‌های تالیفی در مهر تا آبان ماه سال کنونی نسبت به سال گذشته ۱۲/۲ درصد و کتاب‌های ترجمه هم به میزان ۱/۵ درصد نسبت به همین مدت در سال گذشته کاهش یافته هست. میزان کتاب‌های تالیفی در مهر تا آبان ماه سال جاری نسبت به کتاب‌های ترجمه در همین سال ۵/۴ درصد زیادتر بود و در سال گذشته این میزان به ۶/۱ درصد می‌رسد. سال کنونی با کاهش میزان کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه رو به رو هستیم؛ اما چه چیزی باعث گردید در بازار نشر شاهد چنین مسئله‌ای باشیم؟

سال کنونی با کاهش میزان کتاب‌های تالیفی نسبت به ترجمه رو به رو هستیم؛ اما چه چیزی باعث گردید در بازار نشر شاهد چنین مسئله‌ای باشیم؟میزان انتشار کتاب در بخش‌های کمک آموزشی، کودک و نوجوان و ادبیات در مهر تا آبان ماه سال جاری نسبت به سایر بخش‌های کتاب زیادتر هست. همین مساله در همین بازه زمانی در سال گذشته هم دیده می‌شود. البته میزان کاهش انتشار کتاب در تمام بخش‌ها یکسان نیست؛ در بعضی بخش‌ها مثل ادبیات میزان انتشار کتاب در مهر تا آبان ماه سال کنونی نسبت به سال گذشته افزایش یافته هست و میزان افزایش انتشار کتاب در بخش ادبیات به ۱/۱ درصد می‌رسد.

افزایش بی رویه و لجام گسیخته نرخ کاغذ در ماه‌های اولیه سال کنونی در پی افزایش بی رویه نرخ ارز در کشور ایجاد گردید. افزایش نرخ کاغذ یکی از عواملی هست که علت کاهش انتشار کتاب گردید. از سویی ناشر نمی‌دانست چه قیمتی پشت جلد کتاب بزند و از سوی دیگر نویسنده نمی‌دانست در این وضعیت با چه قیمتی باید کتابش را برای انتشار به ناشر بدهد.

تنها افزایش نرخ کاغذ در سال جاری اتفاق نیفتاد؛ لکن شاهد افزایش نرخ سایر ملزومات چاپ کتاب بودیم. این افزایش قیمت‌ها ناشران را محتاط‌تر از قبل کرد و کمتر سراغ انتشار کتاب رفتند؛ حتی دست و دلشان برای تجدید چاپ کتاب هایشان می‌لرزید. این وضعیت کاهش میزان انتشار کتاب را نه فقط در شهریور ماه رقم زد لکن در مهر هم ادامه پیدا نمود.

با این وضعیت باید در انتظار بود انتشاراتی‌های بیشتری تعطیل گردند. ۱۵ به نظر ادامه روند وضعیت کنونی نشر انتشاراتی‌های بیشتری را به تعطیلی می‌کشاند.

مهر ماه زمان دوباره فعال شدن مدرسه ها و دانشگاه هاست؛ طبیعی هست در این ماه میزان کاهش انتشار کتاب نسبت به ماه قبل کمتر گردد و ظاهر امر رونق نسبی این بازار را نشان دهد، اما در باطن این رونق نسبی موقتی هست. حتی در شرایط رونق کتاب هم میزان انتشار کتاب نسبت به پارسال کاهش یافته هست.

گزارش از محدثه محمدپور

 

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: