انجمن تولیدکنندگان نوشت افزار

یادنگار

تولید با تسهیلات 30 درصدی زمین گیر می شود

تولید با تسهیلات 30 درصدی زمین گیر می شود

سمیه بابایی

عصراقتصاد: رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار کشور گفت : درحال حاضر تسهیلات بانکی با نرخ های 21 تا 30 درصدی پرداخت می شود که با این وجود تولید به صرفه نبوده و موجب توقف  و زمین گیر شدن فعالیت های تولیدی می شود .


محمودرضا صنعتکار، رئیس و دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار کشور در گفت وگو با « عصراقتصاد » ،گفت: حدود سه سال است که انجمن صنفی تولیدکنندگان نوشت افزار تاسیس و اعضای آن شرکت های بزرگ و شناسنامه دار هستند. یکی از اهداف انجمن، افزایش سطح کیفی محصولات تولیدی در کشور بوده تا بتوانند محصولات با استاندارد بالا تولید کنند .
وی افزود: برخی از پرسنل این انجمن در بخش های مونتاژ یا واردات مشغول به فعالیت هستند که باید با توجه به ابزارهای یکسان سازی ارزش وارداتی، تولیدی و تعرفه ها ترغیب شده تا محصولات نوشت افزار را در داخل کشور تولید کنند؛ بنابراین طی مذاکره با چهار شرکت توانستیم آن ها را متقاعد کرده تا واردات خودکار را کاهش داده تا در داخل کشور تولید شود .

تخصیص ارز تا تامین مواد اولیه معضل اصلی صنعت نوشت افزار

صنعتکار با اشاره به معضلات پیش روی صنعت نوشت افزار، بیان کرد: مشکلات اصلی در بخش تخصیص ارز تا تامین مواد اولیه است که نوسانات ارزی آسیب جدی به صنف ما واردکرده است .وی با اشاره به معضلات بخش تولید با وجود تحریم های بین المللی تصریح کرد: میزان صادرات انجمن نوشت افزار به میزان محدودی بوده و آمار دقیقی در اختیار نداریم.
صنعتکار درخصوص تخصیص ارز 4200 تومانی به صنعت نوشت افزار کشور، اظهار کرد: سال گذشته ارز دولتی تنها به تولیدکنندگان مداد تعلق گرفت تا چوب و مغزی آن را با ارز دولتی واردکنند، اما ارز دولتی به تولید کنندگان دفتر و کاغذ ما اختصاص نیافت.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار کشور با تاکید بر ضرورت یکسان سازی نرخ ارز در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر چندین نرخ شامل ارز نیمایی ، دولتی ، آزاد و ارز حاصل از صادرات در کشور دیده می شود که این امر موجب ایجاد رانت و فساد شده و متاسفانه در ماه های اخیر این تفاوت نرخ ها محسوس تر نیز شده است .

ارز چند نرخی به نفع سوداگران است

به گفته صنعتکار، ارز چند نرخی فرصتی  مناسب برای سودجویانی بوده که با نفوذ در سازمان های مختلف ، به راحتی می توانند درآمدهای هنگفتی به دست آورند و در نهایت متضرر اصلی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان خواهند بود .
رئیس انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار کشور در خصوص معضلات دریافت تسهیلات بانکی، عنوان کرد: بنده تاکنون هیچگونه تسهیلاتی از شبکه بانکی دریافت نکرده ام، اما متاسفانه سیاست های نادرست دولت و برخی مسئولان ، افزایش سه برابری نرخ ارز و کاهش نقدینگی شرکت، موجب شده تا برای ادامه فعالیت ناچار به دریافت تسهیلات بانکی برای حمایت از تولید، تامین ماشین آلات و تهیه مواد اولیه باشیم .

تولید با تسهیلات 30 درصدی زمین گیر می شود

این تولید کننده نوشت افزار کشور، تاکید کرد: انجمن نوشت افزار کشور حدود دو ماه است که پیگیر دریافت تسهیلات بانکی است اما تاکنون موفق به دریافت آن نشده ایم ؛ برطبق قانون باید وام های بخش تولید، 14 درصد و برای سرمایه در گردش 18 درصد اعمال شود که متاسفانه بانک ها با این نرخ سود، تسهیلاتی پرداخت نمی کنند؛ اکنون بانک ها تسهیلات را با نرخ های 21 تا 30 درصدی می دهند که به این ترتیب تولید در کشور به صرفه نبوده و موجب توقف فعالیت های تولیدی می شود .

تعطیلی در کمین کارخانجات تولیدی

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار کشور توضیح داد: طی مذاکرات متعدد با مسئولان مربوطه اعلام کردیم که با ادامه این شرایط ناچار به تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانجاتمان خواهیم بود. با توجه به هزینه های بالای تولید، نابسامانی و نوسانات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه، در آینده توانایی ادامه فعالیت نخواهیم داشت؛ چراکه تولید کنندگان نمی توانند به صورت روزانه قیمت های خود را تغییر دهند و این امر موجب بی نظمی در بازار می شود .
صنعتکار در خصوص انتظارات تولیدکنندگان نوشت افزار کشور از دولت، اظهار کرد: تقاضای ما این است که اقتصاد کشور آزاد و بدون رانت باشد، چراکه تولید کنندگان توانایی تنظیم بازار خود را دارند؛ دخالت های دولت موجب ایجاد رانت و ضربات جبران ناپذیری به بخش تولید می شود.

نابودی صنایع با تصمیمات غیرمنطقی و غیر کارشناسی

این تولید کننده نوشت افزار کشور با بیان اینکه صنعتگران در صنوف مختلف توانایی تولید، فروش و بازاریابی محصولات خود را دارند، تصریح کرد : متاسفانه افرادی که هیچگونه تخصصی نسبت به فعالیت های تولیدی ندارند، برای صنوف تصمیم گیری کرده که موجب اختلال در صنعت کشور می شوند؛ بنابراین بهتر است تا مسئولان از نظرات کارشناسان ، صنعتگران و انجمن های تخصصی استفاده و به صورت منطقی و بدون توقع، نظرات را جمع بندی وکارشناسی کنند؛ تصمیمات غیرمنطقی و غیرکارشناسی موجب نابودی صنایع می شود .
این تولید کننده صنعت نوشت افزار ادامه داد: بخشنامه های متعدد دولت و بانک مرکزی، بدون کارشناسی دقیق برای بدنه اصلی صنعت اتخاذ می شود؛ متاسفانه سازمان های مختلف هر کدام به طور جداگانه برای بخش تولید تصمیم گیری و بخشنامه صادر می کنند و تجمع نظرات واحدی جمع بندی نمی شود؛بهتر است تا کارگروهی تشکیل و مسائل مالیاتی، بیمه ای و مواد اولیه واحدهای تولیدی را جمع بندی و سپس بخشنامه واحدی صادرکنند .
به گفته وی، همه ساله در صنعت نوشت افزار به عنوان یک بخش تولیدی، شرایط نسبت به سال های قبل تر سخت و دشوارتر می شود .
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان نوشت افزار کشور تاکید کرد : با ادامه این شرایط نه تنها صنعت نوشت افزار بلکه تمامی صنایع به نابودی کشیده می شوند.بهتر است با توجه به شعار حمایت از تولید، مسئولان در تصمیمات خود تجدید نظر کرده و فقط نظرات کارشناسی دهند.متاسفانه عده ای از مسئولان عمدا یا سهوی کارشکنی کرده و اجازه اجرای شعار سال را نمی دهند.

نباید در بخش رونق تولید، تک بعدی عمل کرد

این تولید کننده نوشت افزار کشور چندی پیش نیز به خبرنگارما گفته بود : در بخش رونق تولید نباید تک بعدی عمل کرده، بلکه باید چندین عامل را کنار هم مطرح و هماهنگ کرد ؛ بنابراین بانک مرکزی و بانک های عامل، اداره استاندارد ، وزارت نیرو ، مالیات ، بیمه و حتی مرکز آمار باید در راستای شعار سال و رونق تولید حرکت کنند؛ مشکل اصلی این است که اکنون موضوع مالیات بر ارزش افزوده که باید طبق قانون از مصرف کننده نهایی گرفته شود، به صورت ناقص اجرایی می شود که فقط می تواند به نفع اداره امور اقتصادی باشد .

مالیات بر ارزش افزوده از مصرف کننده نهایی گرفته شود

صنعتکار تصریح کرد: تولید کنندگان نباید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند. برای نمونه زمانی که تولیدکننده 9 درصد مالیات می دهد ، باید این رقم را از بنکدار و مصرف کننده نهایی دریافت کند و ما به التفاوت آن را نیز به اداره دارایی بدهد؛ متاسفانه تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه این رقم را پرداخت می کنند، اما در زمان فروش با افزایش قیمت ها، تقاضا برای خریدکالا کاهش می یابد.
به گفته وی، به دلیل اینکه قانون دریافت مالیات از مصرف نهایی، هنوز در کشور ما عملیاتی نشده است، مغازه دارها و حتی توزیع کنندگان نیز پاسخگو نیستند؛ زمانی که شبکه توزیع این مالیات را نمی پردازد، در نهایت فشار به تولید کننده نهایی تحمیل شده و ناچار به افزایش  بهای تمام شده کالاها خواهد بود که این اقدام، ظلم به بخش تولید است.
گفتنی است انجمن تولید کنندگاننوشت افزار کشور در راستای اجرای آیین نامه انجمن های صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه است، تشکیل شده است. انجمن در تاریخ 29 تیر ماه 1395 پس از اطلاع رسانی در صنف و با مشارکت تولید کنندگان این حوزه به ثبت رسید.
درحال حاضر تعداد واحدهای تولیدی انجمن 17 نفر هستند که از تولیدکنندگان بزرگ کشور در شاخه های مختلف گردهم جمع شده اند و عمده تولیدات و محصولات آن ها عبارتند از مداد، خودکار ، پاک کن ، جامدادی ، خط کش ، گونیا ، تخته رسم ، خمیر بازی ، دفاتر، کلاسور ، رنگ و لوازم مهندسی و هنری و… که تامین کننده نیازهای اساسی و اصلی این صنف است.

به این مطلب امتیاز دهید:

آخرین اخبار
لینک کوتاه:
اشتراک گذاری در:
برچسب ها: